Beror på varför den går... vilken kw är det på värmepumpen? Kan ju vara så att inte borrhålet orkar leverera de tempraturer som behövs heller

M Mergasar skrev:
Jag ska ringa till eon imorgon o ta reda på det. Det vet jag ej, men min känsla är att det är välisolerat. Radiatoren i garaget är helt avstängd.
Huset är från 60 talet.

V Vector skrev:
Beror på varför den går... vilken kw är det på värmepumpen? Kan ju vara så att inte borrhålet orkar leverera de tempraturer som behövs heller
Vet ej hur djupt är den. Hur kan man ta reda på den?
Max 6kw står det.

M Mergasar skrev:
21-22 grader. 3 personer. Välisolerat. Vi var borta i 5 dagar runt Jul och det gick åt drygt 100kw/dygn dagligen.
Och runt jul så var det iaf där jag bor runt 10 minusgrader, det bidrar ju såklart.

Men tittar man på din statistik så tycker jag att den ser normal ut

Redigerat:
Det måste ju sitta en typskylt någonstans. Antingen har du en 1/6 eller 3/12 eller 4/16 kw värmepump

M Mergasar skrev:
Vet ej hur djupt är den. Hur kan man ta reda på den?
Max 6kw står det.
Bakom frontplåten brukar typskylten sitta på nibe.

M Mergasar skrev:
Huset är från 60 talet.
Är huset inte tilläggsisolerat är det troligen rätt medioker isolering.

J jonaserik skrev:
Kolla in här om du finns med, går att zoma in på fastighet [länk]
Grannarna finns med men inte våran. Deras vsr på 100/drygt 100 djup. Kanske vårt ligger på samma också.

Kolla in med grannarna , dom vet kanske vem som borrat hos dig, kan vara samma som borrat hos dom. Enklaste sättet , annars får du loda med ett kastspö med en blyklump på , glöm då inte att mäta av linan innan du sänker ner, slangarna ligger skruvade och när du ska dra upp så fastnar klumpen och det blir stopp. rycka av linan och klumpen går till botten . gör inget.

J jonaserik skrev:
Kolla in med grannarna , dom vet kanske vem som borrat hos dig, kan vara samma som borrat hos dom. Enklaste sättet , annars får du loda med ett kastspö med en blyklump på , glöm då inte att mäta av linan innan du sänker ner, slangarna ligger skruvade och när du ska dra upp så fastnar klumpen och det blir stopp. rycka av linan och klumpen går till botten . gör inget.
Tackar

Der ser ut som tillskottselementen gått drygt 100h på ca 3 veckor. Det framgår inte vilken effekt de har gått på (på min Thermia kan man se timmarna för rsp. ellement, så det går att räkna ut exakt hur mycket elspets som gått).

men 100h elspets är rätt mycket, om det är på 6 kW så har du alltså 600 kWh på elspets under den perioden.

M Mergasar skrev:
Grannarna finns med men inte våran. Deras vsr på 100/drygt 100 djup. Kanske vårt ligger på samma också.
Det är lite skumt. Då har kanske inte förre ägaren sökt tillstånd för borrningen.

M Mergasar skrev:
Just nu förbrukas ca 2kw/timme. Och för det mesta har bvp inte använt något el alls.
Hur ser det ut med varmvattenförbrukningen? För din Nibe har väl ingen egen varmvattenberedare. Går den på el och är ni många i hushållet. Badkar eller dusch...

Det står väl en beredare bredvid värmepumpen som drivs av den

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.