M Mergasar skrev:
Tack. Jag har haft för hög förbrukning jämfört med dig. Vilken gard är din eltillskot inställd på. Min var på +5 och ändrade den till - 15 idag.
Jag får kolla på det men min pump går aldrig på tillskott så det gör ingen skillnad vad jag ställer den på. Nu när jag läst tråden igen ser jag att det är nog är svårt att jämföra våra anläggningar. Jag har en 1255-16 NIBE och två borrhål på sammanlagt 320 m och vad jag förstår har du likadan pump fast den mindre(minsta?). Men mitt tips är ändå att ansluta dig till varmepumpsforum och få lite tips där./LOB

Elpatronen går ju oftast bara när värmepumpen inte hålla sina värden ex när kylan kryper på eller om borrhålet blir för kallt men vad du ska ställan på kan bara du svara. Risken är att du får kallare inne. Det finns ju en anledning varför den gått 2000 kwh på fyra år....

H hempularen skrev:
Der ser ut som tillskottselementen gått drygt 100h på ca 3 veckor. Det framgår inte vilken effekt de har gått på (på min Thermia kan man se timmarna för rsp. ellement, så det går att räkna ut exakt hur mycket elspets som gått).

men 100h elspets är rätt mycket, om det är på 6 kW så har du alltså 600 kWh på elspets under den perioden.
Elstillskottets inkopplingstid mäts i tidsfaktor på Nibe-språk.
Det betyder att det är motsvarande antal timmar den gått på max inkopplad eleffekt.
Om vi säger max inkopplad effekt är 6 kW och den är inkopplad 1 timme, så får vi en tidsfaktor på 1
Om vi endast har haft 3 kW inkopplad 1 timme så blir tidsfaktorn 0,5

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
M Mergasar skrev:
Tack så mycket allihopa för all tips och råd. Nu har jag varit i kontakt med Nibe och ändrade eltillsattsen från +5 grader till -15 grader. Eventuellt kan detta har varit eltjuven hemma hos oss. Hoppas bara att det är inte skadligt för bvp kompressor.
Jag skulle nog hellre ändra så att tillsatsen går in vid ett större gradminutunderskott.
Du har lite kallt i borrhålet och man vill inte frysa ner det.
Men kolla efter några dygn och se om den klarar att hålla värmen efter att du har ändrat till -15.
Hur kallt har du utomhus nu där du bor?

Man ska inte glömma att även kompressorn drar el. Den drar dessutom mer el ju hårdare den får jobba. Man kommer kanske till slut till ett läge där det är bättre att koppla in lite tillskott istället.

L lordi skrev:
ag skulle nog hellre ändra så att tillsatsen går in vid ett större gradminutunderskott.
ja det låter mycket bättre, varför har man ens möjlighet att styra det efter utetemperatur, det är ju inte relevant vid gradminutstyrning? Hur används denna funktion ”normalt”?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja det låter mycket bättre, varför har man ens möjlighet att styra det efter utetemperatur, det är ju inte relevant vid gradminutstyrning? Hur används denna funktion ”normalt”?
Vet faktiskt inte. Den funktionen ligger nog kvar sedan gammalt. Andra fabrikat har också den.
Personligen skulle jag tagit bort den helt och hållet.
Det som kan hända om man stänger av eltillskott eller sätter gränsvärdet för lågt, är att huset fryser ner om kompressorn skulle paja när man är iväg på semester.
En modern värmepump kallar inte på eltillskott om det inte behövs.

Dessutom så har vissa pumpar en funktion som känner av om borrhålet börjar bli för kallt (underdimensionerat) då spetsar den in lite el innan det är för sent, så att säga.
1155/1255 har den funktionen vill jag minnas.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
M Mergasar skrev:
Nibe bvp F1155. Vet ej hur djupt är den.
Vilken storlek på 1155 är det?
Om det är en 1155-6 så ger den 3,15 kW vid 0 graders köldbärartemperatur och 35 graders framledning. Det är ungefär vad du har på dina bilder.
Man får då räkna baklänges och se om detta räcker till att värma huset utan elpatron.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.