Ja bara bergvärme. 240kvm i stockholm. Som mest har det gått åt kring 90kWh per dygn runt 5-7 December (den högsta stapeln motsvarar två dagar). Bergvärmepumpen använder ingen elpatron alls här kan tilläggas.M Mergasar skrev:
.....men du behöver vara lite försiktig med att jämföra siffror. Det beror ju på var du bor, hur du värmer huset, har du elgolvvärme, hur isolerat är huset osv osv.
Bor du i ett hyggligt isolerat hus ungefär i höjd med stockholm är det kanske lite mycket, men har du elgolvvärme som går och bergvärme som är lite underdimensionerad så att elpatronen går mycket så blir det sådana siffror.
Den mätning som gjordes kan du bortse från, den är inte relevant för att förstå vad som förbrukar el hos dig. Antingen är det mätt på fel sätt eller så har ni mätt när ni inte förbrukade någon el.
Titta i bergvärmepumpens inställningar hur mycket elpatronen används, det blir snabbt mycket pengar när det är kallt ute. Elgolv är en annan tjyv.
(högerklicka på bilden och välj visa i ny flik så får du ser en större bild)
Tack! Har stängt av golvvärmen, blivit ingen skillnad. En dag gick upp ända till 180kw/dygn.MathiasS skrev:Ja bara bergvärme. 240kvm i stockholm. Som mest har det gått åt kring 90kWh per dygn runt 5-7 December (den högsta stapeln motsvarar två dagar). Bergvärmepumpen använder ingen elpatron alls här kan tilläggas.
[bild]
.....men du behöver vara lite försiktig med att jämföra siffror. Det beror ju på var du bor, hur du värmer huset, har du elgolvvärme, hur isolerat är huset osv osv.
Bor du i ett hyggligt isolerat hus ungefär i höjd med stockholm är det kanske lite mycket, men har du elgolvvärme som går och bergvärme som är lite underdimensionerad så att elpatronen går mycket så blir det sådana siffror.
Den mätning som gjordes kan du bortse från, den är inte relevant för att förstå vad som förbrukar el hos dig. Antingen är det mätt på fel sätt eller så har ni mätt när ni inte förbrukade någon el.
Titta i bergvärmepumpens inställningar hur mycket elpatronen används, det blir snabbt mycket pengar när det är kallt ute. Elgolv är en annan tjyv.
(högerklicka på bilden och välj visa i ny flik så får du ser en större bild)
November och december har förbrukat ca 5500kw. Normalt?
Moderator
· Stockholm
· 52 952 inlägg
Det beror ju på hur väl isolerat huset är. Det är inte en jättedramatiskt förbrukning för så stort hus.
0,25 A på alla säkringar tror jag inte på, det är ett mätfel någonstans.M Mergasar skrev:Hej!
Jag misstänker att det är något fel med våran el. Först trodde jag att det kunde ha varit bergvärmepumpen, men misstänker inte den längre. Jag köpte en tångamperemeter och en vän till mig som jobbar delvis som elektriker kom över till oss och mäte samtliga säkringar och alla visade nästan exakt liknanade siffra alltså 0,25 ampere. Stämmer det?? Vissa av de var ingenting på. T.ex säkringen till luftvärmepumpen visade 0.25ampre vid säkringen men den visade Noll strax bredvid själva luftvärmepumpen.
Och denna säkring är endast för luftvärmepumpen.
Väd är der för fel på våran el? Åtgärder?
Tacksam för all hjälp och tips!
Vad är det som är fel? Hög förbrukning? Blinkande ljus?
En tångamperemeter. Som jag nämnde i en annan kommentarfält så utfördes mätningen fel. Men fortfarande det är för hög förbrukning tycker jag.J jonaserik skrev:
Eftersom du har en mätare så blir att mäta på ledningarna som går till patronen, kan säker ses vilka det är som går dit om fronten tas av. Kan vara ett flertal om det är 7 eller 9 stegsinkoppling .
Edit har inte sett vilken VP du har
Edit har inte sett vilken VP du har