66 691 läst · 338 svar
67k läst
338 svar
Elektriker som vill fakturera extra timmar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Nej man behöver inget stoppur för att fördela 2 timmar på 4 olika kunder på ett annat sätt än att alla betalar 2 timmar var. Man kan helt enkelt sätta 30 minuter per kund. Det blir inte millimeterrättvisa men väldigt mycket bättre. Det klarar man i andra branscher och många av dina branschkollegor klarar det också.S sebastiannielsen skrev:
Ja och då delar man dessa 10 minuter på alla inte tar 10 minuter från samtliga kunder för den dagen. Eller enklare man lägger in det tillsammans med annan overhead i timpriset.S sebastiannielsen skrev:
Jämförelsen haltar. Har du 4 kunder per dag så tar administrationen mer tid än om du har 1. Ändå vill du ta betalt av varje individ även för andras jobb.S sebastiannielsen skrev:
Du kan jämföra med privatlektion eller grupplektion i skidskolan. Då ser du att den som vill ha privatlektion betalar mer.
Alla och alla får ut fullt från tiden de betalar för. Jag får inte ut ett skatt av att du sitter och bokför saker för en annan kund.S sebastiannielsen skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 750 inlägg
Säger inte att det är OK generellt sett, men har du ett arbete som inte kan hänföras till viss kund, men ändå att arbetet har orsakats av dessa 2 kunder gemensamt, så ser jag inget problem i att man debiterar detta på båda kunder.P PHPersson skrev:
Huruvida man vill dela upp det 50/50, debitera full kostnad på båda, eller millimeterlogga med stoppur, det är upp till var och ett företag.
Det blir en väldigt ren bil om den skall städas efter varje kundbesök. Det kanske vore idé att firman anställer en bilstädare. Det är ett dyrt sätt att använda en yrkesutbildad elektriker att städa bil.T tinyDavid skrev:Hej! Vi har anlitat en elektriker från en av de större ställen för lite jobb för eller efter sommaren. Vi har haft lite koll på tider för att det inte skulle rinna iväg, och räknade ihop ca 36 timmar m resor. Fakturan vi fick var på 53 timmar, och när jag frågade om hur de kunde skilja sig så mycket så menade dem att det gick åt tid för beställning, plockning, städning av bil mm. Vi bad om en detaljerad specificering men fick antal timmar per dag där vi redan ser stora skillnaden. Svaret nu är att de av goodwill kan dra bort 3 timmar, men jag känner att det är ganska snålt och oprofessionell att det ska skilja sig så mycket. Vad kan vi göra? Vad hade ni gjort?
Faktureras inte slitage av handskar, knäskydd, kalsonger, sockar, skor?
Kisspauser bör däremot dras av från fakturan så klart. För att inte tala om att personen använder toapapper.
Varje toabesök, en påbörjad timma vore väl normal prissättning. Städning av golv, rengöring osv.
Undra på att många väljer att dra sin själva, på gott och ont...
Produkter som diskuteras: "knäskydd"
Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
Helt rätt, så fungerar lagen. Det vissa skriver är rent bedrägeri/ bedrägeri försök Mest kända fallet är Bravida som blev stämda för bedrägeri. Bravida åkte på mångmiljon böter, chefterna blev avskedade pga att de debiterat timmar som inte stämda. Många hitta på timmar allt för att få mer betalt och att få arbetet lönsamt. Man kan inte som vissa skriver ta betalt av flera samtidigt. Ifall du blir det anmäl till polisen.O Ole E skrev:
och jag ser inga problem med att jag kommer hem till dig och snor åt mig det jag vill. Det är ju bara stöld. Helt ok. Eller hur?S sebastiannielsen skrev:
"Städning av bil" 😂 Det finns verkligen inga gränser när det gäller hantverkare.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Berätta hur du tycker att din gamla elcentral, din gamla FK, kablar, klammer och allt sånt som ska slängas ska komma ut ur firmabilen så att den är redo för nästa jobb? Ska elektrikern göra detta gratis, isåfall varför?Box of rain skrev:
Nu förutsätter jag att kunden INTE vill ta reda på skräpet själv, eftersom det vanligaste är att dom inte vill det.
Vad blir det nästa gång, "jag var tvungen att kliva ur för att tanka bilen - 1 påbörjad timme!"S SueCia skrev:Berätta hur du tycker att din gamla elcentral, din gamla FK, kablar, klammer och allt sånt som ska slängas ska komma ut ur firmabilen så att den är redo för nästa jobb? Ska elektrikern göra detta gratis, isåfall varför?
Nu förutsätter jag att kunden INTE vill ta reda på skräpet själv, eftersom det vanligaste är att dom inte vill det.
Jag kan inte tala för andra men jag skulle absolut vilja att skräpet stannade här om alternativet var att betala elektrikern för att slänga det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Plocka ihop i två timmar på Ahlsell?S sebastiannielsen skrev:Man får också tänka på att en hantverkare får debitera odelbara arbeten på flera kunder.
Exempelvis, om elektriken varit på ahsell och ägnat 2 timmar åt att plocka ihop åt 3 kunder, så kan han debitera 2 timmar på varje kund. Vilket ger 6h lön för 2h arbete.
Men det är ju, för hur rimligt skulle det vara om elektrikern ska sitta med 3 stoppur i handen och "Nu plockar jag en dosa för kund 1", sedan stoppa stoppur 1 och starta stoppur 2, "Nu plockar jag ytterligare 2 dosor för kund 2", och sedan stoppa stoppur 2, och starta stoppur 3, "Nu plockar jag 4 dosor för kund 3".
Vilken kund ska det debiteras på när man går mellan 2 hyllor som innehåller varor som flera kunder ska ha utav?
Om man går till en hylla som bara 1 kund ska ha utav, ska kunden betala för tiden det tar dig att gå TILL hyllan, FRÅN hyllan eller både och?
Fatta vilken millimeterrättvisa bara för att man ska ha millimeterkorrekta fakturor.
Då skulle det ta mycket längre tid, vilket skulle innebära att det blir lika dyrt i praktiken, då skulle elektriken kanske få ägna 4-5 timmar på ahsell om allt ska millimeterredovisas i tid.
Visst kan fakturan kännas orimlig, men ligger det flera kundjobb i varje timme är det inte så orimligt. Städningen av bilen kan också vara något som man gör "á flera kunder" och därmed kan 3 timmars städning av bilen debiteras på alla kunder.
Eller hur tänkte du städningen av bilen ska utföras? Ska man märka alla kablar, dosor och sånt man rivit ut hos kund 1 med grön färg, och sedan märka alla dosor, kablar, och kontakter man rivit ut hos kund 2 med röd färg osv... och sedan lägga dem separat i bilen eller sitta med separata stoppur? Hur tänker ni egentligen?
Självklart att man städar bilen "som en normal person gör", ja 3 timmar, det åker på alla kunders fakturor.
Sedan kan du inte slippa betala mil och bilkostnad för att de har körjournal.
Som du kanske vet, så räknas bilen alltid från verksamhetsadressen.
Så även om elektrikern bara kört från Kund 1 till Kund 2, så ska du ändå betala en skenbar resa tillbaka till verksamhetslokalen, och sedan får kund 2 betala en skenbar framkörning från verksamhetslokalen. Ligger då kunderna med 1 mils avstånd emellan, och verksamhetslokalen ligger 2 mil ifrån båda kunder, så kan elektrikern debitera 2x i restid och ressträcka helt lagligt till vardera kund.
Taxibranschen slutade ganska fort med framkörningsavgifter för det var liksom orimligt att om du tog en taxi från centralstationens taxiplats så skulle du även betala för resan mellan taxibolagets lokal och taxiplatsen.
Därav att man bara kör med framkörningsavgifter och skenbara resor inom hantverkarbranschen, för där beställer du ett jobb - då kvittar det var hantverkaren för stunden befinner sig - du ska ändå betala som om hantverkaren inte hade några jobb den dagen.
Beställer du en taxi, så beställer du en resa från A till B, då är det detta du betalar för, inte att taxin har kört till den plats för att plocka upp dig. Eftersom taxibolagen tjänar mest på beställningar, vore det då orimligt att taxiplatserna blev hälften så dyra att använda som att beställa per telefon eller app - således slopade man ALLA framkörningsavgifter.
Så hantverkare är inte riktigt att jämföra med taxi.
Sedan får man tänka på administrationstiden för fakturorna.
Om du sitter och gör upp fakturor i ett faktureringsprogram, så är det inte alltid så att du sitter med EN kunds faktura, och sedan bang! klart, sedan nästa kunds faktura, bang! klart, osv...
Man sitter ju givetvis och lägger in flera kunders fakturor parallellt, lägger in kvitton från ahsell på flera kunder, sedan tankar ut billoggar och sådant och lägger in på flera kunder, vilket gör att varje minut på klockan inte kan hänföras till en exakt kund, utan hör till flera kunder samtidigt. Klart alla kunder är med och betalar den administrationen, så har du lagt säg 2 timmar administration på säg 4 kunder klart alla 4 kunder betalar 2 timmar administration.
Det är inte att luras. Även om antalet debiterbara timmar är större än antalet arbetade timmar.
Det är samma om du är på gym med personlig tränare.
Tränaren är där 2 timmar.
Du betalar säg 200 kr för ett pass på 2 timmar, oavsett om det är 2 personer bokade på passet eller 20 personer. Det innebär att tränaren får antingen 400 kr eller 4000 kr i "lön" för sina 2 timmar. Om nu hela passavgiften betalas till tränaren.
-----------------------------------------------------------------
När det gäller körjournal är det bara ett (informellt) "krav" (egentligen bara en stark rekommendation) vid dessa fall:
1. Du har en tjänstebil, och bilen främst i tjänsten men även lite privat.
(Om bilen över huvud taget används privat, skall man kunna visa att det sker vid mindre än 10 tillfällen och max 100 mil per år - att stanna vid ett paketbud och plocka upp ett paket på vägen räknas som "två tillfällen").
2. Du kör 3 000 mil eller mer i tjänsten under ett inkomstår med förmånsbil.
(Om du kör mer än 3 000 mil med förmånsbil i tjänsten har du rätt att minska ditt förmånsvärde med 25%)
Kan du dock visa detta på annat sätt, t.ex. genom kundfakturor och RUT/ROT avdrag, så slipper du körjournal.
3. Du har fritt drivmedel till din förmånsbil.
(Du förmånsbeskattas inte för drivmedlet som används i tjänst, men du måste kunna visa att det använts i tjänst. Eftersom bilar drar olika, så måste man då både redovisa tjänstemil och privata mil, så att en procentuell uträkning kan göras)
4. Anställd har förmån av trängselskatt/infrastrukturavgift.
(Har man förmån av trängselskatt/infrastrukturavgift, ELLER kör privat bil i tjänsten, måste du med körjournal redovisa även dina privata mil om trängselskatt/infrastrukturavgift är fri i en viss tid efter första passagen, detta då en trängselskattpassage som debiterats i tjänsten, räknas som "privat" om du gör en privat passage inom den "fria perioden").
- Exempel: I göteborg så är alla efterföljande passager efter den första, inom 60 minuter, fria. Om du då åker på ett jobb (med privat bil eller förmånsbil) och debiteras trängselskatt, och du sedan inom dessa 60 minuter gör din hemresa till bostaden med samma bil, så skall du förmånsbeskattas för den debiterade trängselskatten om arbetsgivaren står för den. Detta då "hela passagen" räknas som privat, även om den till liten del är arbetsrelaterad. Du måste därför med körjournal kunna styrka att du inte gjort sådana efterföljande "fria" passager för att få ut skattefri ersättning för trängselskatt.
Om du däremot inte har sådana fria passager, (t.ex. i stockholm) och heller inte kommit upp i maxbeloppet per dag, behöver inte ha körjournal, utan behöver bara kunna visa med faktura att man blivit debiterad trängselskatt i tjänsten.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett företag som kan styrka via 1 att bilen inte öht används privat, exempelvis en särskilt utrustad bil som t.ex. används av flera, och står på företagsadressen, behöver inte ha körjournal.
Detsamma gäller den som kör privatbil i tjänsten.
Så körjournal är inget absolut krav, utan krävs bara för att kunna styrka att bilen inte använts i tjänst. Det är inte som kassaregister, ett absolut krav.
Då är det inte bara elmaterial utan även gofrukost som plockats. 😅