S
M Mortsken skrev:
Slänger du in det löst i bilen?
Borde väl rimligen ligga i en påse/låda eller.
Kan väl inte handla mer om mer än max 10 minuter för ett sådant jobb?
Det är ju exakt det jag har skrivit om du läser tråden. 10-15 minuter städning.

• Gilla
Mortsken
  • Laddar…
S
S Slippareklam skrev:
När du tar taxi nånstans, tycker du att chaffisen ska låta taxametern rulla på 100kr extra för att han ska ha betalt att ”städa ur bilen ” efter din körning? Lasta i å ur mtrl är väl en sak, men städa bil tycker jag låter precis som den eviga valsen om att kunden ska betala för hela arbetsdagar å inte för faktiskt arbete. Hantverkaren ska ha betalt för 8h även om han bara jobbat fem. För just hantverkare har en rättighet som ingen annan yrkeskår åtnjuter. Taxichaffisen som bara fick en körning till arlanda på hela dagen ska såklart få fakturera turisten tiotusen för pengarna ska in det är ingen välgörenhet
Om jag skräpar ner bilen så absolut, förväntar mig inget annat än att behöva betala för det. T.ex om jag spyr i bilen eller spiller ut något.

Menar du att du tycker taxichaffisen ska betala för ditt dräll? :O

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Har någon argumenterar för att debitera kund overhead kostnader här? :O inte ens TS hantverkare har ju sagt något om det…
Argumentationen här låter i mina öron såsom att allt man överhuvudtaget gör på arbetsplatsen på en dag kan debiteras kund därav utläggningen om overhead. Jag förstår ärligt talat inte varför hantverkarbranschen ska vara så "speciell" i negativ bemärkelse. Det finns massor av andra branscher som säljer tid. Rimligt är ju att nedlagd tid är det som debiteras och till timtaxor som inkluderar overhead så behöver man inte fuska med att debitera kund låtsastimmar. Detta är praxis i andra branscher som säljer tid (t.ex. "vanliga" konsulter) och det skulle leda till en bättre relation mellan köpare och säljare.
Under mina 10 år som konsult rapporterade vi varje timme (ibland ner på kvartar beroende på arbetsgivare) på kund alternativt intern tid när vi gjorde interna saker, vilket man alltid måste göra. Detta var sen underlaget till fakturan. Givetvis kunde kunden få ta del av tidrapporten om denne så önskade. Var det så att ett uppdrag sprungit iväg lite väl i tid av oförutsedda anledningar kunde firman till och med plocka bort x antal timmar om beloppet blev orimligt (kallades för att skrota tid), vilket ändå hände då och då. Kanske var det en ny fråga för oss som vi behövde läsa in oss på rent allmänt. I vissa fall var det även för att konsulten helt enkelt jobbade för långsamt, men det "problemet" var inget man bara fakturerade vidare till kund, utan då får firman stå för det. De flesta kunder gick på timdebitering och det var ytterst sällan diskussion om den nedlagda tiden (och då var timtaxorna betydligt högre än vad en hantverkare tar) - det hända mig en gång. Jag vet inte, men detta upplägg låter som rimlig kundvård om du frågar mig, utan en massa myglande och missatroende mellan köpare och säljare.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
H have skrev:
Tar inte ställning på det där andra men de hantverkare som jobbar hos privatkund är egen företagare med nödvändig behörighet. Jobben på storbyggen har inte samma krav eftersom firman man jobbar åt står för behörigheten (iaf inom elbranchen)
Det är bara inom elbranschen behörighet krävs och nej, alla som kommer hem till privatpersoner är inte egenföretagare med egen behörighet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T tinyDavid skrev:
Hur menar du om vi har avtalat? Först gav de offert på jobbet men sedan valde vi att de fakturera timmar istället
Hur mycket skiljer det sig offert och slutpris på löpande?

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Fairlane
P pnilz1 skrev:
Har aldrig varit med om en chef som accepterar mindre än 40 debiterbara timmar per vecka.
Det är fullständigt orimligt och en av anledningarna till att många känner sig lurade. Helt rimligt att folk känner sig lurade när de faktiskt blir det.

• Gilla
makarickiri och 6 till
  • Laddar…
T tinyDavid skrev:
Hej! Vi har anlitat en elektriker från en av de större ställen för lite jobb för eller efter sommaren. Vi har haft lite koll på tider för att det inte skulle rinna iväg, och räknade ihop ca 36 timmar m resor. Fakturan vi fick var på 53 timmar, och när jag frågade om hur de kunde skilja sig så mycket så menade dem att det gick åt tid för beställning, plockning, städning av bil mm. Vi bad om en detaljerad specificering men fick antal timmar per dag där vi redan ser stora skillnaden. Svaret nu är att de av goodwill kan dra bort 3 timmar, men jag känner att det är ganska snålt och oprofessionell att det ska skilja sig så mycket. Vad kan vi göra? Vad hade ni gjort?
Fantastiskt!
Ska stämpla in 8h arbetsdag hos min arbetsgivare trots 6h på kontoret (ja men gå upp ta på strumpor, äta frukost/raka mig)

Stålbad för branschen nu!

• Gilla
makarickiri och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vart hittar man att firma bilar Ska ha GPS?
Sedan får företaget inte ge ut den informationen pga. Gdpr..
Det är extremt få saker man inte får göra för GDPR, man behöver dock alltid dokumentera hanteringen. GDPR är världens bästa ursäkt att slippa göra något.

• Gilla
PaddyO
  • Laddar…
Fast pris vs timmar. Jag som kund kan ju vilja ha fast pris för att veta att jag har dom ekonomiska medlen att betala för mig i ett större projekt. Men jag är också medveten om att företaget tar höjd på plöstilga händelser. Dvs jag betalar ett överpris. Men vid mindre jobb vill jag gärna betala bara för det som det kostar, vilket blir rätt ist för båda parter. Men häri kan också problemet ligga. En del (absolut inte alla) giriga företagare har ju vant sig vid fina år då räntan varit låg å många har renoverat. Kört på fast pris, sen snabbt in å snabbt ut å vidare på nästa jobb vilket gett hög timpeng. När sen en kund kommer och vill ha löpande på ett lite större men ändå förhållandevis enkelt jobb, ja då vill företaget ändå ha samma profit som när dom kör fast? Ja vi vet ju ej. Ts uppskattning på timmar kanske är låg, men företaget debitering hög. Vilket som så ska dom ju kunna visa upp underlag som styrker detta

W Wehlen.M skrev:
- är det ett större företag så har de större omkostnader och av egen erfarenhet så läggs timmar på för att täcka de administrativa kostnaderna också
Nu går du väl ett steg för långt. Ska man lägga till timmar för elektrikerns arbete med hänvisning till att ”vi har så mycket personal på kontoret”. Har man höga omkostnader så får man anpassa priset per timme så det går ihop. Man kan inte lägga till timmar som inte är levererade. Det vore som att beställa hem 4 Billybokhyllor från Ikea men få betala för 6 st med hänvisning till att de har så höga personalkostnader på huvudkontoret.

• Gilla
  • Haha
maxmsm och 16 till
  • Laddar…
S Slippareklam skrev:
När du tar taxi nånstans, tycker du att chaffisen ska låta taxametern rulla på 100kr extra för att han ska ha betalt att ”städa ur bilen ” efter din körning? Lasta i å ur mtrl är väl en sak, men städa bil tycker jag låter precis som den eviga valsen om att kunden ska betala för hela arbetsdagar å inte för faktiskt arbete. Hantverkaren ska ha betalt för 8h även om han bara jobbat fem. För just hantverkare har en rättighet som ingen annan yrkeskår åtnjuter. Taxichaffisen som bara fick en körning till arlanda på hela dagen ska såklart få fakturera turisten tiotusen för pengarna ska in det är ingen välgörenhet
Eller tandläkarens näst sista kund för dagen.
Tandläkaren -Ja. Då blir det 3000kr. Plus 8000 för den avbokade rotfyllning. Du förstår. Jag måste debitera någon. Idag blev det du. Imorgon någon annan.🤑

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 10 till
  • Laddar…
Z
R Rejäl skrev:
Vad jag vet så finns ingett GPS krav..
Att få använda någons positionering om den personen har GPS i bilen så får det någ vara allvarligare skäl än att en kund säger och påstår något..
Men vet du eller har annat lagstöd så får du gärna presentera det?
Körjournal ska arkiveras av företaget för tillgänglighet vid revision från Skatteverket.
Det är också mycket vanligt att körjournaler ska godkännas av chefer för att anställda ska få rätt avdrag eller betalningsuppgifter.
Körjournal ska även innehålla start och stop samt uppdrag.
Så att få ut en körjournal som faktiskt visar detta torde inte va något problem, eller minst en summering för varje dag.

Z zapy skrev:
Så att få ut en körjournal som faktiskt visar detta torde inte va något problem,
Få ut av vem? Kunden? Ja det är ju fritt att försöka… 🙄

• Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Det är inte ovanligt för mig att jag fakturerar för långt över mina arbetade timmar. Men i egna firman går jag på feltagning och debiterar per påbörjad timme (inom rimliga gränser).

Det här låter som ngt helt annat. Det är dock inte helt enkelt att trolla fram en detaljerad dagbok på beställning... Om det inte finns ngn

Under min korta karriär på installationssidan skrev jag aldrig ngn.

W Wehlen.M skrev:
- håll en god ton och saklig diskussion så kommer ni säkert få ner antalet timmar
Finns det prutmån om man håller god ton, eller hur menar du?
Eller menar du att fakturan kan vara lite saltad?

Bra jobb, tänker du att man bör få salta fakturan då eller att man som kund biter ihop och tycker att lite bonus är väl elektrikern värd?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.