65 963 läst · 338 svar
66k läst
338 svar
Elektriker som vill fakturera extra timmar
Håller med. Elektrikern ska väll ändå ha en bil anpassad för arbetsuppgifterna så det inte kräver omfattande rengöring efter varje arbetspass. All kostnad för bilen ska rymmas i milersättningen. Låter som att elektrikern har fått skarva på lite här o var för att få timmarna att stämma mot sin arbetstid.T Thomas_Blekinge skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Håller med. 10 minuters städning av bilen efter varje jobb som gör att det behöver städas är mer än tillräckligt nästan varje gång.A anderols skrev:Håller med. Elektrikern ska väll ändå ha en bil anpassad för arbetsuppgifterna så det inte kräver omfattande rengöring efter varje arbetspass. All kostnad för bilen ska rymmas i milersättningen. Låter som att elektrikern har fått skarva på lite här o var för att få timmarna att stämma mot sin arbetstid.
Städa innebär inte att dammsuga o tvätta den som vissa tror, utan tömma den för att göra plats för nästa uppdrags material/skräp
Jösses.S SueCia skrev:
Jag tog det som ett exempel, med länk och allt. Här är de i klartext nedan.
Skulle vi inte släppa det, sade du?
Blandkabel
Skrotpris för blandkabel24-26/Kr/kg
Kopparkabel | 13-16 kr/kg |
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Du påstod att Intet hade gjort personligt påhopp på dig men när han frågade svarar du inte? Kan inte det vara lite snyggt att visa när han gjorde det personliga påhoppet? Allternativ säga förlåt om du hade fel?S SueCia skrev:
Bestrid betalningsansvar. Gör det skriftligt via e-post och ange skäl för bestridande. Elektrikern får då stämma dig alternativt förlikas ni. Detta förfarande ska förstås endast användas vid sakliga skäl.T tinyDavid skrev:Det var ingen smutsig jobb, nya säkringar, lite nya uttag och omdragning på vissa ställen. Inget utöver det vanliga tror jag.
Men vad kan jag göra? Kan jag envisas om en detaljerad specifikation? Alltså hur mkt arbete/resa/ställtid per dag så att jag ser att det går ihop? Eller om vi inte kommer överens kan jag vägra betala eller anmäla dem? Eller är det bara att bita ihop och betala?
Det vi, du och dom (elfirman) vet är att du inte kommer anlita dem igen. Om de inte justerar fakturan.
Var öppen med att du förstår att de lagt mer tid än de varit på plats. Men inte så mycket som de fakturerat. Räkna på restiden mellan kontoret och ditt hus, samt grosist varje dag de varit på plats. Så hamnar du på en rimlig gissning.
Om de varit på plats heldagar så är det tydligare om de fuskat. Annars har de tyvärr lättare att smyga på timmar.
Eftersom du redan fått en offert så utgår jag från att någon varit ute hos dig och kikat innan. Så de hade koll på vad för material i stora drag. Så det behöver inte bli så mycket besök hos grossisten, bara en beställning. Såvida du inte gjort massa justeringar under tiden.
När man lämnar offert så brukar man baka in tiden det tar att besöka dig och göra offerten. Eller en del av den kostnaden. Nu gick de miste om den. Dom kanske försöker få betalt för den kostnaden? Du får också räkna med att du får betala upp till en halvtimme för genomgång av jobbet mellan den som tidigare var hos dig för att titta och elektrikern.
Det handlar också om struktur och kunskap. Att personen har koll på vad som krävs och inte behöver åka till grossisten varje dag. Hanterar skräp effektivt, så att bilen är lättstädad. Tekniska hjälpmedel sett till tidredovisning och material in på fakturan automatiskt från grossister. Samt ha kunskap att utföra jobbet hos dig och inte behöver ha långa diskussioner med arbetsledare/ingenjör om hur jobbet ska utföras.
Var öppen med att du förstår att de lagt mer tid än de varit på plats. Men inte så mycket som de fakturerat. Räkna på restiden mellan kontoret och ditt hus, samt grosist varje dag de varit på plats. Så hamnar du på en rimlig gissning.
Om de varit på plats heldagar så är det tydligare om de fuskat. Annars har de tyvärr lättare att smyga på timmar.
Eftersom du redan fått en offert så utgår jag från att någon varit ute hos dig och kikat innan. Så de hade koll på vad för material i stora drag. Så det behöver inte bli så mycket besök hos grossisten, bara en beställning. Såvida du inte gjort massa justeringar under tiden.
När man lämnar offert så brukar man baka in tiden det tar att besöka dig och göra offerten. Eller en del av den kostnaden. Nu gick de miste om den. Dom kanske försöker få betalt för den kostnaden? Du får också räkna med att du får betala upp till en halvtimme för genomgång av jobbet mellan den som tidigare var hos dig för att titta och elektrikern.
Det handlar också om struktur och kunskap. Att personen har koll på vad som krävs och inte behöver åka till grossisten varje dag. Hanterar skräp effektivt, så att bilen är lättstädad. Tekniska hjälpmedel sett till tidredovisning och material in på fakturan automatiskt från grossister. Samt ha kunskap att utföra jobbet hos dig och inte behöver ha långa diskussioner med arbetsledare/ingenjör om hur jobbet ska utföras.
Produkter som diskuteras i tråden