65 967 läst · 338 svar
66k läst
338 svar
Elektriker som vill fakturera extra timmar
Kabel har jag för mig att jag får ca 9kr/kilot för, ren koppar runt 25-35kr/kg.S SueCia skrev:
Det blir ju inga stora mängder ren koppar, om man säger så.
Jag brukar typiskt åka ca 2 ggr per år och "panta" kabel, och då brukar jag få 400-700Kr, och det är en mängd som med nöd och näppe skulle gå att frakta i en vanlig personbil (då det av naturliga skäl är rätt mycket luft i kartongerna, det är ju liksom inte kabel upplindat på rulle längre).
Så bara resan till skroten och tiden där är ju en ren förlustaffär, och sen lägger jag ju lätt 4ggr mer tid på hela hanteringen innan jag kommer iväg med det hela till skroten.
Men jag anser att det är viktigt att metaller återvinns, så jag knogar på med detta ändå, även om det vore bättre ekonomiskt att skruva hos en kund samma tid.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Man kommer ju sällan ifrån en kund med ren koppar liksomMikael_L skrev:Kabel har jag för mig att jag får ca 9kr/kilot för, ren koppar runt 25-35kr/kg.
Jag brukar typiskt åka ca 2 ggr per år och "panta" kabel, och då brukar jag få 400-700Kr, och det är en mängd som med nöd och näppe skulle gå att frakta i en vanlig personbil (då det av naturliga skäl är rätt mycket luft i kartongerna, det är ju liksom inte kabel upplindat på rulle längre).
Så bara resan till skroten och tiden där är ju en ren förlustaffär, och sen lägger jag ju lätt 4ggr mer tid på hela hanteringen innan jag kommer iväg med det hela till skroten.
Men jag anser att det är viktigt att metaller återvinns, så jag knogar på med detta ändå, även om det vore bättre ekonomiskt att skruva hos en kund samma tid.
Det är snarare en bil fylld med smutsig tjärpappskabel, en sketen plåtcentral och ett 30tal apparater som ska slängas. Har haft flera kunder som sagt att dom tar hand om skräpet själva, sen när dom ser hur skitig man blir av att hantera tjärpappskabeln så säger dom att vi får gärna ta med oss skräpet iallafall.
Ja det är i normalfallet absolut ingen vinst i denna verksamhet.
Men att städa och ta bort skiten får ju anses vara en del som ska täckas i overheaden, tänker jag. Och då är det ju åtminstone trevligt att jag kan få uppåt 20% kostnadstäckning för denna verksamhet genom att sälja metallerna.
Skulle ju förstås vara jättetrevligt att få minst 100% kostnadstäckning, så det inte blir minus på sista raden, men det är det ju bara att drömma om.
By the way, järnskrot och "raff" (blandskrot, som det mesta jag tar hand om kategoriseras som) ger så lite per kg att jag brukar inte ens tillåta dem att väga det, utan jag skänker det skrotet mot att de tar emot det. Det skulle ändå bara bli kanske 5 kr, eller 14 kronor eller nåt sånt på utbetalningen.
Men att städa och ta bort skiten får ju anses vara en del som ska täckas i overheaden, tänker jag. Och då är det ju åtminstone trevligt att jag kan få uppåt 20% kostnadstäckning för denna verksamhet genom att sälja metallerna.
Skulle ju förstås vara jättetrevligt att få minst 100% kostnadstäckning, så det inte blir minus på sista raden, men det är det ju bara att drömma om.
By the way, järnskrot och "raff" (blandskrot, som det mesta jag tar hand om kategoriseras som) ger så lite per kg att jag brukar inte ens tillåta dem att väga det, utan jag skänker det skrotet mot att de tar emot det. Det skulle ändå bara bli kanske 5 kr, eller 14 kronor eller nåt sånt på utbetalningen.
Du är inte med i IN (installatörsföretagen)? Där får du gratis ut en stor säck, typ 2m hög och 2m i diameter som du fyller med ”kabelskrot”. Sedan när den är full så kommer de och hämtar den gratis och sedan får du dagspriset för koppar för innehållet.Mikael_L skrev:Kabel har jag för mig att jag får ca 9kr/kilot för, ren koppar runt 25-35kr/kg.
NEJ, absolut inte !!!D Dodger skrev:
Dels skulle min förlust förstås bli ännu större såklart.
Men sen är det en riktig skitorganisation som inte skulle ge mig den minsta fördel.
Nädu, jag håller SEF, IN, Svenskt Näringsliv och alla sådana på mer än armslängds avstånd.
Jo, de kan antagligen vara till nytta för en del företagare, men inte för mig.
Meningen - ”har ni inte avtalat om annat så är det deras timmar som gäller, ni kommer ingenstans att anmäla och hålla inne penga”W Wehlen.M skrev:Härligt med ytterligare tråd om dålig kommunikation som mynnar ut i att smutskasta alla hantverkare.
Jag är själv elektriker och egenföretagare så kan dra detta ur min synvinkel.
- har ni inte avtalat om annat så är det deras timmar som gäller, ni kommer ingenstans att anmäla och hålla inne pengar.
- en detaljerad tidredovisning har ni rätt till, jag skriver dagbok på alla mina timmar.
- håll en god ton och saklig diskussion så kommer ni säkert få ner antalet timmar
- frukosten på grossisterna försvann under pandemin
- allt arbete sker inte hos kund, allt arbete genererar något sorts skräp som måste sorteras, det är några minuter varje gång, de kanske lagt på någon timme för kostnaden som det är för företag att åka in på en tipp
- vissa saker måste beställas och vissa är smidigare att plocka själv
- har de gjort ett bra jobb?
- tyvärr finns det hantverkare som fuskar och försöka lura en men snälla dra inte alla över en kant. Jag har både bra och sämre kunder men överlag bra, men med "rätt" vinkel skulle jag kunna skriva ner alla mina kunder som helt hemska.
- är det ett större företag så har de större omkostnader och av egen erfarenhet så läggs timmar på för att täcka de administrativa kostnaderna också
- har jag glömt någon punkt?
Anmäla? Handlar om att bestrida fakturan när det är felaktiga timmar som det faktureras för. Har du ens läst första inlägget? Man kommer visst långt på ett bestrida en faktura.
Nej. Det klart du inte skulle, för jag behöver ingen elektriker.S SueCia skrev:
Roligt, ändå. Vid kritik reagerar de kränkta instinktivt på samma sätt -"det skulle aldrig falla mig in att jobba för dig!"😬
Skrotprisethittade jag här: https://www.svenskmetallatervinning.se/skrotpriser
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Tänkte mest på att jag aldrig skulle göra jobb åt dig eftersom du pysslar med personliga påhopp när argumenten tar slut.Intet skrev:
Det var ju det jag sa, du kan drömma om 20kr kilot 🤔
Jag har iaf stor nytta av IN (tidigare EIO).Mikael_L skrev:NEJ, absolut inte !!!
Dels skulle min förlust förstås bli ännu större såklart.
Men sen är det en riktig skitorganisation som inte skulle ge mig den minsta fördel.
Nädu, jag håller SEF, IN, Svenskt Näringsliv och alla sådana på mer än armslängds avstånd.
Jo, de kan antagligen vara till nytta för en del företagare, men inte för mig.
Bl.a. gratis hjälp med återvinningen, rabatterade priser på kurser, firmabilar, handböcker och annan litteratur. Även fått gratis juridisk hjälp när Skanska försökte köra över mig i samband med ett större jobb.
Så jag anser inte att det är en skitorganisation, även om EIO kanske var något bättre.
Personliga påhopp. Är detsamma som att inte hålla med dig?S SueCia skrev:
Några andra "påhopp" fann jag ej.😀
Skrotpriset googlade jag och tog första bästa. Här är en till 13 - 16 kr. Stort spann för samma skrot. https://www.skrothandlare.se/skrotpriser
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Hålla med mig om vad?Intet skrev:
Jag ser fortfarande inga skrotpriser som verifierar dina påståenden om 20kr kilot dock, drog du det ur bakfickan bara?
Inte alls. För dig kommer länken en gång till. https://www.svenskmetallatervinning.se/skrotpriserS SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg