Mikael_L
kaningetmensnickrarändå kaningetmensnickrarändå skrev:
Kan man ta in en konsult som är behörig elektriker bara för att kunna profilera sitt företag som behörigt?
Typ.
Men varför "profilera sig"?
Vill man inte jobba med detta så är väl en profilering ganska onödig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
P PHPersson skrev:
Absolut, finns gott som ingenjörer med full behörighet som aldrig jobbat med det (och kanske inte heller borde)
Åhhh, det där var spännande.
Vilken behörighet utfärdas till ingenjörer?
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Åhhh, det där var spännande.
Vilken behörighet utfärdas till ingenjörer?
Jag har alltid trott att ingenjören kan designa ett kraftverk men får inte dra ens en kabel själv.🤔
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
P PHPersson skrev:
Förstår det men har de ingen insyn i ekonomi överhuvudtaget är det såklart inte heller lämpligt att de säljer jobbet till kunderna.
Nä så är det, och även med en viss insyn är det ju inte lämpligt, som anställd har man sällan något mandat att göra affärerna. Jag har ju förut varit i den sitsen, och jag visste t.ex. exakt vilket materialpåslag som chefen alltid godkände (+15% på inköpspris), så frågade en kund om vad någon sak kostade så svarade jag glatt, men ville kunden istället få ett fast pris på något arbete, så hänvisade jag alltid till chefen.
P PHPersson skrev:
Men återigen så är inte din firma med 18 elektriker det vanligaste utseende på företag som gör jobb åt privatpersoner.
Vanligaste, tja vad är det?
Men det är nog ett otroligt vanligt utseende på elinstallationsföretag som gör mycket jobb åt privatpersoner.
Det är nog allt från enmansskuttarna till de som har uppåt 50 anställda som gör mest jobb åt privatpersoner, skulle jag tro.
 
Mikael_L
D Dilato skrev:
Jag har alltid trott att ingenjören kan designa ett kraftverk men får inte dra ens en kabel själv.🤔
Ja det där har vi flera gånger kommit fram till i detta forum.
Att det svåra jobbet, att göra all projektering, alla beräkningar, ritningar osv, det får en ej auktoriserad utföra, och för det mesta är det så.

Medan den lätta biten av jobbet, att skruva upp sakerna enligt ritning och kabellistor, det kräver auktorisation.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Åhhh, det där var spännande.
Vilken behörighet utfärdas till ingenjörer?
Allmän behörighet (ABL) fick jag…
 
Mikael_L
D Dodger skrev:
Allmän behörighet (ABL) fick jag…
Ahh, det var kanske så PHPersson menade.
Att de som gick elkraftsprogram på högskola fick en behörighet med kortare praktiktid.

Hur lång var din praktik?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ahh, det var kanske så PHPersson menade.
Att de som gick elkraftsprogram på högskola fick en behörighet med kortare praktiktid.

Hur lång var din praktik?
Teorin fick man läsa in redan i gymnasiets 4-åriga linje + att man fick tillgodoräkna sig praktiktiden som man fick göra mellan varje årskurs. Mer praktik behövdes dock.
Själva ingenjörsutbildningen tillförde sedan inget till själva behörigheten.

Totala praktiktiden har jag dålig koll på eftersom jag inte tog ut min behörighet förrän jag startade egen firma och då hade jag redan jobbat 7-8 år.
 
E elmont skrev:
Och där kanske det blev lite fel. Ta reda på hur systemet fungerar i dag. Systemet med en behörig installatör är sedan flera år avskaffat och ersatt med ett annat system.
Var läser du att jag skrev behörig installatör?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä så är det, och även med en viss insyn är det ju inte lämpligt, som anställd har man sällan något mandat att göra affärerna. Jag har ju förut varit i den sitsen, och jag visste t.ex. exakt vilket materialpåslag som chefen alltid godkände (+15% på inköpspris), så frågade en kund om vad någon sak kostade så svarade jag glatt, men ville kunden istället få ett fast pris på något arbete, så hänvisade jag alltid till chefen.

Vanligaste, tja vad är det?
Men det är nog ett otroligt vanligt utseende på elinstallationsföretag som gör mycket jobb åt privatpersoner.
Det är nog allt från enmansskuttarna till de som har uppåt 50 anställda som gör mest jobb åt privatpersoner, skulle jag tro.
Absolut, det enda jag ville komma fram till även om det blivit en höna av en fjäder var att det inte är en försumbar lite del som är enskuttare. Men självklart är det även vanligt med 10-20 anställda.
 
P PHPersson skrev:
Var läser du att jag skrev behörig installatör?
Men vad menar du då med ”behörig elektriker”?
 
Mikael_L
D Dodger skrev:
Teorin fick man läsa in redan i gymnasiets 4-åriga linje + att man fick tillgodoräkna sig praktiktiden som man fick göra mellan varje årskurs. Mer praktik behövdes dock.
Mig veterligen bara ifall man läste alla 4 åren och el/elkraft. Själv läste jag all 4 åren men el/tele, och hade därmed inte alla nödvändiga kurser (för ECY och/eller BB-behörighet, som det hette då)
D Dodger skrev:
Själva ingenjörsutbildningen tillförde sedan inget till själva behörigheten.
Det är lite intressant att det krävs 4 års praktik för att plocka ut en auktorisation AL, men förr (typ fram t.o.m -90-talet) kunde det räcka med 3 eller 2 år, beroende på vilka ingenjörsstudier man haft på teknisk högskola eller universitet. Men det där skrotades väl för 20+ år sedan.
D Dodger skrev:
Totala praktiktiden har jag dålig koll på eftersom jag inte tog ut min behörighet förrän jag startade egen firma och då hade jag redan jobbat 7-8 år.
OK, ja du hade ju minst 4 år då, så det var ju klart utan tvekan.


Men jag är fortfarande intresserad av vad PHPersson menade med
"Absolut, finns gott som ingenjörer med full behörighet som aldrig jobbat med det (och kanske inte heller borde)"

Finns det någon ingenjörsbehörighet?, behörig brokonstruktör, typ?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad menar du då med ”behörig elektriker”?
Det var en kommentar till dig hur många det fanns i Sverige att att varje företag måste ha minst 1. Även om det självklart teoretiskt kanske räcker med 1 i hela Sverige :). Vad vet jag.
 
P PHPersson skrev:
Det var en kommentar till dig
Nej det var @elmont du kommenterade.
 
Mikael_L
P PHPersson skrev:
Även om det självklart teoretiskt kanske räcker med 1 i hela Sverige :). Vad vet jag.
Ja vad vet du?
Ja, rent extremt teoretiskt räcker det med en enda auktoriserad elinstallatör, hen kan "sälja" sin behörighet till alla installationsfirmor i Sverige.
Men ja, det är bara extremt teoretiskt, innan det ens skulle komma i närheten av detta så skulle dagens system snabbt skrivas om, ty så var det inte meningen med den nya lagstiftningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.