66 714 läst · 338 svar
67k läst
338 svar
Elektriker som vill fakturera extra timmar
Absolut, finns gott som ingenjörer med full behörighet som aldrig jobbat med det (och kanske inte heller borde)kaningetmensnickrarändå skrev:
Så i teorin skulle en behörig nyexad kunna stå som målvakt för säg 200 bolag. Jag tror inte att det är sannolikt dock.
Gillar iden dock, säg 50’ i månadslön x 200 företag.
Nu snackar vi. Jag visste det! Ta sig in här skulle ge utdelning. Det finns alltid någon som vet lite mer. "Avgrundsyrke for the win"P PHPersson skrev:
Jag hävdar då att det han säger är fel för han skrev:Alfredo skrev:
”det finns naturligtvis enmansföretag där det är en person som har alla roller men det är en liten minoritet.”
Lägg där till att vi pratar om privata inköp här, Skanska EL eller Vattenfall sätter inte så ofta upp ett eluttag hemma hos någon privat.
Så jag vågar hävda att mer än liten minoritet av privatpersoner köper elinstallationer av små skuttar.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Du tycker att klä på sig är jämförbart med att stå och rensa bilen på kundens elcentral, gamla kablar och klammer? Snacka om självmålF Fula ankungen skrev:Kan inte låta bli att undra var gränsen går? Varför är det så vedertaget hos ” hantverkare” att fakturera för varenda skitgrej? Eftersom som han/ hon behöver arbetskläder, ska på- och avklädning faktureras? Frukost bör ju vara redig så då ska väl den snart också fakureras. Det har blivit ett ” frälse” som ,likt politiker, ger sig själva en massa extra förmåner …
Ska jag klä upp mig inför ett kundmöte så inte fasen fakturerar jag för tiden det tar mig att stryka skjortan eller lämna in kostymer på kemtvätt..
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
På firman jag jobbar har vi 18 elektriker, ingen av dom har någon som helst insyn i ekonomin över huvud taget. De installerar, felsöker och monterar. Vad saker kostar eller hur faktureringen går till är de inte insatta i över huvud taget.P PHPersson skrev:Först, förlåt Rejäl!
Du säger att i princip alla elinstallationer görs av stora företag och att de ”ytterst sällan” har med pengarna att göra.
Förklara då en sak för mig:
I Sverige finns det ca 15000 registrerade firmor som arbetar med elinstallation.
Totalt antal elinstallatörer var ca 32000 vara 25000 som arbetar aktivt. Tex inte pensionärer etc. (Källa elsäkerhetsverket)
Så det betyder att det i snitt är 1,7 personer / företag.
Hur får du ihop den ekvationen?
Det är så det brukar se ut förrutom i de minsta firmorna.
Förstår det men har de ingen insyn i ekonomi överhuvudtaget är det såklart inte heller lämpligt att de säljer jobbet till kunderna.S SueCia skrev:
Men återigen så är inte din firma med 18 elektriker det vanligaste utseende på företag som gör jobb åt privatpersoner.
Precis.P PHPersson skrev:Ganska tidigt när man läser psykologi inom företagande så lär man sig att man helst skall överträffa kundens förväntningar. Det är alltså generellt inte kundernas fel utan det är du och andra som är för dåliga på att informera / läsa av kunden. Detta är inte en klagan på hantverkarna för allt som ofta är de väldigt bra på att utföra sitt hantverksarbete men bara för det blir det inte per automatik ett bra företag som helhet.
Och det där gillar jag, förväntningarna på mig är så otroligt låga att jag överträffar dem hur lätt som helst varenda dag.
Jag kommer (nästan) i tid, jag ringer annars lite innan och meddelar att schemat sprack. Jag luktar inte bakfylla och snackar nästan ren svenska (lite norrländsk dialekt, det får de stå ut med) och jag ringer tillbaka om de försökt få tag på mig.
Detta räcker för att nästan alla kunder ska tycka att jag är superschysst.
Fan vilka låga förväntningar det är, det är faktiskt ganska märkligt.
Alla auktoriserade arbetar inte med elinstallationer, eller på företag som sysslar med sånt.P PHPersson skrev:
Det finns väldigt många fler ej auktoriserade som utför elinstallationer anställda i ett elinstallationsföretag än det finns auktoriserade elinstallatörer. Det finns företag som har en enda auktoriserad, och sen kanske 30-90 eller 300 ej auktoriserade som utför jobbet.
Branschen är faktiskt ganska typiskt uppdelad just så.
Tusentals småskuttar som är enmansföretagare och drivs av en auktoriserad, utan anställda ej auktoriserade, eller möjligen en.
Sen ett stort antal, men ändock färre, företag som har en auktoriserad (ofta som ägare och chef) och sen flera, många, massor av anställda utan auktorisation.
Sen finns det förstås en del auktoriserade som ändå sliter som vanlig anställd, en av mina bästa vänner är en sådan, själv är jag en sådan där enmansföretagare, som delvis utför vanliga elinstallationer, fast jag har fler strängar på min lyra.
Jaa... typ.P PHPersson skrev:
Den tjänsten kan man dock köpa in om man vill och hittar någon som "ställer upp".
Så en enmans elinstallationsfirma behöver faktiskt inte ha någon auktoriserad elinstallatör anställd eller att det är företagets ägare. Hur vanligt det är ...? Tja, svårt att veta, troligen fortfarande ganska ovanligt gissar jag.