66 280 läst · 338 svar
66k läst
338 svar
Elektriker som vill fakturera extra timmar
Och varför kasta skit på hantverkaren det är ytterst sällan som han har med pengarna att göra. Det är nästan alltid någon kontorsråtta som sköter debiteringen, elektriker tar varken betalt eller lämnar priser,utom om det är små småskuttare.
Hur svårt kan det vara att förstå? elektrikern får sin lön oavsett och den är i princip ALDRIG bunden till vad kunden blir fakturerad. Undantag dom som gör jobben på ackord, men då får elektrikern i stort sett betalt efter redovisad matr. förbrukning. och då på detaljnivå dvs antal uttag, meter kabel, håltagning i betong mm mm
Hur svårt kan det vara att förstå? elektrikern får sin lön oavsett och den är i princip ALDRIG bunden till vad kunden blir fakturerad. Undantag dom som gör jobben på ackord, men då får elektrikern i stort sett betalt efter redovisad matr. förbrukning. och då på detaljnivå dvs antal uttag, meter kabel, håltagning i betong mm mm
Sannolikt, är det så. Dels för att de flesta hantverkare är män, även om en del gör så gott de kan för att övertyga oss om motsatsen, men även för att damerna måste vara minst lika skickliga som "männen" för att bli accepterade.Farstatjej90 skrev:
Det tråkiga svaret på frågan är att "man" har inget med kön att göra i allmänhet och definitivt inte bland hantverkare i synnerhet 😬. Utan det är ett neutrum.
Vem är det som försöker övertyga dig om att det är lika många kvinnor som män som är hantverkare? Låter som en uppförsbacke. Är det en som också är "flat earther" kanske?😅Intet skrev:Sannolikt, är det så. Dels för att de flesta hantverkare är män, även om en del gör så gott de kan för att övertyga oss om motsatsen, men även för att damerna måste vara minst lika skickliga som "männen" för att bli accepterade.
Det tråkiga svaret på frågan är att "man" har inget med kön att göra i allmänhet och definitivt inte bland hantverkare i synnerhet 😬. Utan det är ett neutrum.
Först, förlåt Rejäl!E elmont skrev:Och varför kasta skit på hantverkaren det är ytterst sällan som han har med pengarna att göra. Det är nästan alltid någon kontorsråtta som sköter debiteringen, elektriker tar varken betalt eller lämnar priser,utom om det är små småskuttare.
Hur svårt kan det vara att förstå? elektrikern får sin lön oavsett och den är i princip ALDRIG bunden till vad kunden blir fakturerad. Undantag dom som gör jobben på ackord, men då får elektrikern i stort sett betalt efter redovisad matr. förbrukning. och då på detaljnivå dvs antal uttag, meter kabel, håltagning i betong mm mm
Du säger att i princip alla elinstallationer görs av stora företag och att de ”ytterst sällan” har med pengarna att göra.
Förklara då en sak för mig:
I Sverige finns det ca 15000 registrerade firmor som arbetar med elinstallation.
Totalt antal elinstallatörer var ca 32000 vara 25000 som arbetar aktivt. Tex inte pensionärer etc. (Källa elsäkerhetsverket)
Så det betyder att det i snitt är 1,7 personer / företag.
Hur får du ihop den ekvationen?
Redigerat:
Problemet tror jag ligger i att många hantverkare helt saknar kunskap / förmåga att driva företag på en bra sätt. Enda anledningen att det ändå fungerar är att det är en enorm brist på personal samt att staten historiskt alltid har hjälpt till att sätta fart genom olika stöd såsom ROT etc.E elmont skrev:Det handlar till stor del om att TROTS att man försöker förklara så vill vissa kunder inte lyssna eller så säger dom "OK jag förstår" fast dom inte har en aning om vad dom nyss blivit informerade om.
Nått som inte gör saken bättre är att den absoluta majoriteten av elektriker arbetar som anställda som just elektriker och får oftast INTE prata pengar med kunderna, utan ska bara göra det som basen sagt att dom ska göra.
Och som jag skrivit otaliga ggr så blandar många skribenter ihop elektrikern och företagaren, det finns naturligtvis enmansföretag där det är en person som har alla roller men det är en liten minoritet.
Ganska tidigt när man läser psykologi inom företagande så lär man sig att man helst skall överträffa kundens förväntningar. Det är alltså generellt inte kundernas fel utan det är du och andra som är för dåliga på att informera / läsa av kunden. Detta är inte en klagan på hantverkarna för allt som ofta är de väldigt bra på att utföra sitt hantverksarbete men bara för det blir det inte per automatik ett bra företag som helhet.
Denna brist på personal har också gjort, enligt mig, att småföretagarna inom hantverksbraschen sitter på lite höga hästar och övervärderar hur svårt/viktigt deras yrke är. Vi är alla utbytbara på väldigt kort tid men det kan vara jobbigt för egot att inse det.
Min åsikt är att försäljning av hantverkstjänster skulle standardiseras så att det fanns mer krav på offerter och dess innehåll för att undvika bråk pga missförstånd. Dvs inget arbete skulle få påbörjas innan skriftlig offert är påskriven och godkänd med tydligt och standardiserat innehåll.
Vilken tråd. Lite som Trumps tweets. Själv tillhör jag avgrundsyrket "konsult". Jag bara älskar att läsa alla hantverkares kommentarer. Stå på Er. Speciellt Ni som debiterar kund för att Ni städar bilen. Att jag inte har kommit på den själv. Eller han som lallade runt på Ahlsell i 2 timmar för 3 kunder och tog betalt för 6 timmar. Det är ju genialiskt. F*** KTH eller Chalmers, det är i feeds som den här vi i avgrundsbranschen har mest att hämta.
Korrekt men han skrev att de flesta arbetade i stora företag och eftersom det bara är 1,7 personer per företag så finns det, om han har rätt, inga personer kvar till många företag. Dvs det är tvärfel, de flesta elfirmor är just småskuttar.Alfredo skrev:
För övrigt finns det ca 40 000 behöriga elektriker totalt.