S Slippareklam skrev:
När du tar taxi nånstans, tycker du att chaffisen ska låta taxametern rulla på 100kr extra för att han ska ha betalt att ”städa ur bilen ” efter din körning? Lasta i å ur mtrl är väl en sak, men städa bil tycker jag låter precis som den eviga valsen om att kunden ska betala för hela arbetsdagar å inte för faktiskt arbete. Hantverkaren ska ha betalt för 8h även om han bara jobbat fem. För just hantverkare har en rättighet som ingen annan yrkeskår åtnjuter. Taxichaffisen som bara fick en körning till arlanda på hela dagen ska såklart få fakturera turisten tiotusen för pengarna ska in det är ingen välgörenhet
Glöm inte att taxichauffören ska fylla på luft besiktiga bilen och tanka också, så en timmes taxiresa borde bli minst tre timmar debitering.
Iallafall om man räknar som vissa elektriker och rörisar.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
mauleh mauleh skrev:
Jag är egenföretagare som snickare och fakturerar kanske 75-80% av arbetet jag lägger ner.
Timmarna som kund får fakturerat är timmar som jag faktiskt är på arbetsplatsen.
Handlar innan eller efter arbetstid om det inte är kopiösa mängder men då kanske det skiljer en timme.
Sen att jag blir dumförklarad av branschkollegor är en annan femma, men jag sover iallafall gott om natten.. 🤷🏻‍♂️
Jag bor i Frankrike och där fakturerar hantverkare tid hos kund. För så vitt man inte kör fast pris som är det absolut vanligaste. Punkt slut. Inget tjafs.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Då har du missat nåt 😅
[bild]

(obs att förra gången detta var uppe var det flera som sa att de slutade med sånt här i samband med pandemin men mina kontakter säger att det fortfarande förekommer kaffe och frallor även om omfattningen är mycket mindre)
Jag såg en skylt på Bauhaus Bernstorp Malmö för kanske 2 år sedan där dom bjöd in hantverkare på frukost.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Det som förvånar mig är att många verkar blanda ihop vem som står för fika, lunch och restid från hemmet.

Som anställd så får jag betala min egen resa och tid för att resa till arbetsplatsen.

Sker mitt arbete på annan plats så brukar det normalt vara så att om jag kan åka direkt dit och det är kortare sträcka och tar kortare tid så skriver jag inte reseräkning. Tar det längre tid så kan jag skriva från hemmet.

Lunch och rast finns uppsatt hur lång tid det ska vara och lunchen är inte betald tid. Raster är det däremot. Som kontorsanställd så kan "fikarasterna" vara långa ibland, men allt som oftast diskuteras jobbfrågor på både fika och den "obetalda" lunchen.

De som debiterar kunder per timme, de debiterar ju den tid de jobbar för kunden. Tiden man "gör annat" måste arbetsgivaren slå ut på "allas" timkostnad. Dvs om man firar av en kollega som fyller 50 eller går en kurs så kan inte en kund betala det. Normalt så betalar man för kostnaden att transportera hantverkare och material mellan hantverkarens kontor och platsen där arbetet görs, men rimligen kan man om hantverkaren bor nära kunden men långt från arbetsplatsen göra upp om något annat, för att spara alla tid och arbete.

När jag själv fixar hemma är jag ofta dålig på att veta vilket material jag behöver och vill inte köpa massa extramaterial jag sen får slänga. Likaså har ofta inte tex bauhaus allt jag behöver, så jag får åka även till hornbach. Det tar lång tid att fixa material och städa. Det måste man förstå.

Men en hantverkare bör för det första ha tillgång till ett visst basutbud av förbrukningsmaterial, likaså bör grossisten han handlar på vara välsorterad så han inte få åka runt och leta efter saker, sen bör han vara så van att han kan köpa det mesta på ett och samma tillfälle, och i sista hand kan han antingen lämna tillbaka eller dra nytta av material som inte går åt. Tiden är så dyr att det är bättre köpa lite för mycket.

Ett småjobb på 1h kan inte generera 2h inhandling och 2h på tippen samt 1h betald lunch. Rimligen kombineras handling och slängning av skräp / städning av bil så det görs ett par gånger i veckan och kanske för flera kunder samtidigt. Men att på tex 6h arbete går 2h för att handla och städa är inte orimligt. Om tex en elektriker jobbar 2-3h per dag för en kund under säg 5 dagar är det helt orimligt att ta restid, städning och inköp varje dag. Man bör kunna kräva att de fyller upp dagarna och inte hattar mellan olika kunder och därigenom förspiller tid på resor och admin. Om hantverkaren på eget bevåg vill parallelljobba hos flera kunder får han se till att de inte får betala en jätteoverhead för det.

Om rejält materialpåslag och kostnader för bil läggs på som extrakostnader så är det rimligt att INTE dessutom debitera för tiden att köpa material och städa bilen - det har redan tagits betalt för.

Men det viktigaste är väl att vara öppen från början, om man säger att arbetet tar 4h, materialet 1000kr och bilkostnad är 500kr är det fräckt att lägga på 500 på materialet, ta betalt för tiden att köpa material och tiden spenderad i bil.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Då har du missat nåt 😅
Snarare tvärtom. Jag har fått många trogna kunder och ett bra rykte…
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S
D Dodger skrev:
Jag har drivit elfirma i 38 år och har aldrig någonsin ätit frukost eller fikat hos grossist…
Du måste ge folk det här.
Att skämta om att hantverkare sitter på frukost hos ahlsell hela dagarna och att skämta om strömförbrukande hönshus är typ det enda roliga vissa har om dagarna.
 
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
mauleh mauleh skrev:
Jag är egenföretagare som snickare och fakturerar kanske 75-80% av arbetet jag lägger ner.
Timmarna som kund får fakturerat är timmar som jag faktiskt är på arbetsplatsen.
Handlar innan eller efter arbetstid om det inte är kopiösa mängder men då kanske det skiljer en timme.
Sen att jag blir dumförklarad av branschkollegor är en annan femma, men jag sover iallafall gott om natten.. 🤷🏻‍♂️
Jag kör i stort som dig. Tid plats är det som redovisas och tas betalt för.
Jag har förut även bjudit på bilen, dvs inte tagit något extra betalt.
Men det har jag ändrat i år, dels för att jag skaffat en dyrare bil (men med viss fördel för kunden) dels för att trafiksituationen i Uppsala har blivit sådan att jag inte längre känner jag att jag kan bjuda på nästan en timmes restid gratis varje dag, då det tar en halvtimme att komma dit man ska.

Jag har dock kunder, vars kunder inte accepterar bilpåslag, så där blir det en högre timpenning, sånt tycker jag inte om, det känns som ett trixande. Men ärligt talat, annars kan jag ta på mig mer trevliga privatkunder, om de inte vill betala mig för restid och parkeringskostnader.

Min filosofi är att dela upp det som kostar olika för varje kund, får denne kund betala själv, allt som är ungefär lika för varje kund, det ingår i timpenning.
Och just bilen och restiden skiljer ju fantastiskt mycket, en del kunder ligger så bra till att det knappt blir någon restid, och man kanske står gratis på dennes tomt/parkering osv.
Andra tar det en timme att knöla sig till genom staden, och sen hem, samt att jag måste betala 400 spänn i parkering.
I stort tycker jag att det är arbetstid, bilkostnader och ev specifika kostnader, typ hyra av specialverktyg, som kan debiteras kundspecifikt, resten bör bakas in i timpenning.
 
  • Gilla
Panor82 och 8 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen, absolut ingen, bryr sig ett dugg om vad ni "behöver".
Detta verkar vara din grej! Mår du bra ikväll?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
B
🤔 Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta…. Tänk vad mycket pyssel dessa stackars hantverkare har med att städa sina bilar.
🤔 Måste väl haft en väldans otur med alla hantverkare som jag träffat i mitt långa liv.
🤔 STÄDA - det kan jag säga, var något av det, de var ALLRA SÄMST PÅ!
🤔 Tror en hel del av er som skriver om all tid ni lägger på att städa era bilar DAGLIGEN ska genast i morgon bitti lägga upp bilder här i forumet som bevis.
🤔 Sämre städade bilar, än många ”hantverkarbilar” får man nog leta efter. Och att hävda att dessa underhålls och städas ur efter varje pass hos kund - HUR KAN MAN SE SIG SJÄLV I SPEGELN NÄR MAN HÄVDAR DET?
🤔 De flesta bilar jag sett och åkt i som tillhört hantverkare är ÖVERSVÄMMADE av skräp; gamla donkenpåsar, tomma läskburkar, lösa lappar med anteckningar som skrivits i farten, ordrar, fakturor, följesedlar, snus, cigg och allt möjligt annat skit.
🤔 Sedan är sällan skåpdelen mycket bättre; öppnade förpackningar, rester, sakar som borde sorterats in (men det blir aldrig av….) verktyg och mycket mycket mer. Mycket, ”jag ska bara….” grejer.
🤔 Att komma och påstå att de flesta hantverkare är duktiga på att hålla ordning - kan ni verkligen stå för det? Städar ni ur bilen varje dag, ens varje vecka? Jo, jag förstår ATT DET FINNS duktiga noggranna ordningssamma hantverkare, men är det verkligen de FLESTA AV ER?
▪️ Åter till grundfrågan; SJÄLVKLART ska du inte betala för många timmar. Du har rätt till en redovisning av hur tiden har använts när det skiljer så många timmar. Det är dags att rensa i träsket av ”överdebiteringar”. Vart och varannat inlägg handlar ju om att många känner sig lurade. Jag talar av egen erfarenhet som jag beskrivit i egna tidigare inlägg. (Snickare som kom tillbaka efter två timmars lunch, var våt i håret, luktade klor och påstod att han handlat material, ha ha. Vilken idiot! Ville även debitera mig för timmen som jag BJÖD HONOM PÅ HEMLAGAD LUNCH. En riktig skojare som numera är ökänd)
 
  • Gilla
Kanotisten och 3 till
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Det där känner jag igen det blir samma scenario för mig med dom kunder jag har. Har haft elfirma i 40 år inte arbetslös en enda dag aldrig annonserat, tydligen är alla nöjda och glada
Nä, precis!
Fuska inte med tid, gör jobbet. Glada kunder. 😂
 
  • Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag städade bilen efter varje jobb (där det fanns något att städa) och det tog kanske 10-15 minuter och fakturerades definitivt på kunden. Det är ju ett arbete som går att koppla 100% mot arbetet man utfört hos kund, varför skulle man inte fakturera för det? :D
Kan inte låta bli att undra var gränsen går? Varför är det så vedertaget hos ” hantverkare” att fakturera för varenda skitgrej? Eftersom som han/ hon behöver arbetskläder, ska på- och avklädning faktureras? Frukost bör ju vara redig så då ska väl den snart också fakureras. Det har blivit ett ” frälse” som ,likt politiker, ger sig själva en massa extra förmåner …
Ska jag klä upp mig inför ett kundmöte så inte fasen fakturerar jag för tiden det tar mig att stryka skjortan eller lämna in kostymer på kemtvätt..
 
Skulle behövas "körkort" även på att få starta eget företag.. dvs där de går igenom det här "tråkiga" som många är helt ointresserade av (och faktiskt varken förstår eller vill lära sig..).

Lite kundhantering, lite bokföringsregler/tips/info, ekonomisnack (med hur man sätter sin timdebetering, vad som ska ingå där och inte..).. kommunikationsträning (aggressionskontroll).. osv

Dvs det där "lull-lullet" runt om.. som är viktigt för alla egentligen.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
F Fula ankungen skrev:
Kan inte låta bli att undra var gränsen går? Varför är det så vedertaget hos ” hantverkare” att fakturera för varenda skitgrej? Eftersom som han/ hon behöver arbetskläder, ska på- och avklädning faktureras? Frukost bör ju vara redig så då ska väl den snart också fakureras. Det har blivit ett ” frälse” som ,likt politiker, ger sig själva en massa extra förmåner …
Ska jag klä upp mig inför ett kundmöte så inte fasen fakturerar jag för tiden det tar mig att stryka skjortan eller lämna in kostymer på kemtvätt..
Det började ju med att ta lite. Inget händer? Bra. Då tar jag lite till ... osv.

 
F Fula ankungen skrev:
Kan inte låta bli att undra var gränsen går? Varför är det så vedertaget hos ” hantverkare” att fakturera för varenda skitgrej? Eftersom som han/ hon behöver arbetskläder, ska på- och avklädning faktureras? Frukost bör ju vara redig så då ska väl den snart också fakureras. Det har blivit ett ” frälse” som ,likt politiker, ger sig själva en massa extra förmåner …
Ska jag klä upp mig inför ett kundmöte så inte fasen fakturerar jag för tiden det tar mig att stryka skjortan eller lämna in kostymer på kemtvätt..
Jag tror att det är för att göra klart för dom som bara ser "två hål i väggen" att det är massor med arbetsmoment som måste utföras som kunden inte ens kan gissa sig till.
Men för att slippa bli besviken på hantverkaren så begär in ett skriftligt specificerat pris då vet man vad man får och vad det kostar sedan är det bara att välja, köpa eller inte köpa. Problemet är då bara att kunden trodde att även xxx ingick så gå även igenom jobbet på detaljnivå innan så att man förstår vad man beställer
 
E elmont skrev:
Jag tror att det är för att göra klart för dom som bara ser "två hål i väggen" att det är massor med arbetsmoment som måste utföras som kunden inte ens kan gissa sig till.
Tar du inte i lite nu? 😉

Om jag exempelvis "beställer hem" dig för att installera ett nytt vägguttag med en ny gruppledning från ledig dvärg i befintlig central med utanpåliggande kabeldragning.

Vilka massor av moment tillkommer som du tror att jag har svårt att gissa? Eller för den delen, som du tror att "dom som bara ser två hål i väggen" har svårt att gissa?
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.