R RejÀl skrev:
Vad Ă€r en mamseller? Är det nĂ„gon som sĂ€ljer sin mamma?
Just det. Smart.😬

R RejÀl skrev:
Idag Ă€r du nĂ„g i topp av antalet inlĂ€gg😉😂
DÄ ber jag om ursÀkt för det, du fÄr Àven gÀrna berÀtta var i denna trÄden du anser att jag skriver nÄgot dÀr jag inte ser bÄda sidor av myntet sÄ skall jag försöka bÀttra mig. Men lovar jag skall sluta skriva sÄ mycket om det stör dig.

R
P PHPersson skrev:
DÄ ber jag om ursÀkt för det, du fÄr Àven gÀrna berÀtta var i denna trÄden du anser att jag skriver nÄgot dÀr jag inte ser bÄda sidor av myntet sÄ skall jag försöka bÀttra mig. Men lovar jag skall sluta skriva sÄ mycket om det stör dig.
Det stör mig inte det blir lite komiskt bara nĂ€r nĂ„gon bara matar samma i inlĂ€gg efter inlĂ€gg😉

R RejÀl skrev:
Det stör mig inte det blir lite komiskt bara nĂ€r nĂ„gon bara matar samma i inlĂ€gg efter inlĂ€gg😉
Som sagt berÀtta gÀrna sÄ skall jag bÀttra mig.

R
P PHPersson skrev:
Som sagt berÀtta gÀrna sÄ skall jag bÀttra mig.
Du Àr fullt lÀskunnig sjÀlv att gÄ igenom alla dina inlÀgg..

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Skriva timmar leder ofta till oenighet. Jag vet inte om det finns vedertagna regler för det, och vilka timmar utanför arbetsplatsen kan faktureras. BestÀllning och plockning Àr ju projektspecifikt och kanske kan skrivas pÄ din faktura. StÀdning av bil? Mycket tveksamt.
En vanlig tidsÄtgÄng för elektriker Àr Àven morgonfikat pÄ Ahlsells (grossist) som bjuder och dÀr man lastar bilen. Men dÄ behövs ingen bestÀllning.
Jag har lÀrt mig att alltid skriver en projektdagbok dÀr jag noterar tiden och vad som gjordes. Jag har blivit lurat sÄ det rÀcker.
Ahlsell har slutat med de dÀr frukostarna, som tur Àr.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Ja och sĂ€g den hantverkare som har mer Ă€n en dags framförhĂ„llning! Nej det lyser inte med vanligheten att man hĂ€mtar materialet klockan 1545 för arbetet man skall göra dagen efter
 dĂ„ hade bilen hela dagen pĂ„ sig att komma.
Det innebÀr ju att man mÄste sluta jobba hos kunden kanske redan vid tretiden.
Vem ska betala den tiden???

U Uffe A skrev:
Återkommande i dessa trĂ„dar Ă€r att mĂ„nga hantverkare inte förstĂ„r vem som ska betala tiden dom inte debiterar kunden och folk i andra branscher som inte kan förstĂ„ hur man kan förvĂ€nta sig debitera kunden hela sin arbetsdag.....

• Gilla
Box of rain och 4 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Menar du att det tar lÀngre tid att hÀmta material pÄ eftermiddagen Àn pÄ morgonen?

• Gilla
Box of rain
  • Laddar…
Äh, Ă€r vĂ€l som med alla jobb. Om chefen sĂ€ger att du ska ha 38h eller 40h debiterat varje vecka fĂ„r du vackert smeta ut det pĂ„ de kunder du haft.

Sen blir det i realiteten upp till kunden att arbetsleda, för det egna företaget skiter fullstÀndigt om man jobbar 40h eller 20h, drar hem 15, Àter frukost mellan 9 och 10, kör runt och hÀnger i bilen pÄ lÄtsasÀrenden, eller vad fan som helst, sÄ lÀnge ingen klagar pÄ utfört jobb och man fÄr ut 40 av kunderna.

M Mach77777 skrev:
Äh, Ă€r vĂ€l som med alla jobb. Om chefen sĂ€ger att du ska ha 38h eller 40h debiterat varje vecka fĂ„r du vackert smeta ut det pĂ„ de kunder du haft.

Sen blir det i realiteten upp till kunden att arbetsleda, för det egna företaget skiter fullstÀndigt om man jobbar 40h eller 20h, drar hem 15, Àter frukost mellan 9 och 10, kör runt och hÀnger i bilen pÄ lÄtsasÀrenden, eller vad fan som helst, sÄ lÀnge ingen klagar pÄ utfört jobb och man fÄr ut 40 av kunderna.
Att som du skriver smeta ut timmarna för att chefen ska bli nöjd Àr oÀrligt och det Àr definitivt inte alla elektriker som sysslar med det!

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Att som du skriver smeta ut timmarna för att chefen ska bli nöjd Àr oÀrligt och det Àr definitivt inte alla elektriker som sysslar med det!
Jag tror det Àr mycket vanligt, och förekommer i alla branscher dÀr man har mÄnga kunder i veckan och förvÀntas redogöra för 100% av sina timmar.

FörstÄr mÄnga hantverkare som inte vill ha mÄnga smÄ kunder eftersom det blir ett jÀkla pusslande och jÀmkande med samvetet och timmar att fÄ till en hög debiteringsgrad.

Alltid lÀttare nÀr du Àr bokad pÄ en stor kund under lÀngre tid dÀr du lÀgger 40h och debiterar 40h oavsett vad du gjort under dagen.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Menar du att det tar lÀngre tid att hÀmta material pÄ eftermiddagen Àn pÄ morgonen?
Hur lÄngt Àr det frÄn kunden till grossen?
Är det bara en km sĂ„ tar det inte sĂ„ lĂ„ng tid. Är det fem mil i rusningstrafik sĂ„ tar det tid

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Återkommande i dessa trĂ„dar Ă€r att mĂ„nga hantverkare inte förstĂ„r vem som ska betala tiden dom inte debiterar kunden och folk i andra branscher som inte kan förstĂ„ hur man kan förvĂ€nta sig debitera kunden hela sin arbetsdag.....
Och tyvÀrr sÄ förstÄr inte du hur hantverkare har det.
Försvarar verkligen inte de som lurar kunderna.
Men antingen tar man betalt för tiden det tar att införskaffa materielen, eller sÄ lÀgger man pÄ ett pÄslag pÄ priset.
Hur man Àn gör sÄ fÄr kunden betala för det.
Jag Àr transparent med mina pÄslag redan vid första kontakt med kund
Jobbar aldrig mot offert utan kör löpande och med framkörningsavgift
Har magkÀnsla vad gÀller dÄliga kunder (dessa fÄr leta efter en annan firma)
Kanske kommer som en överraskning för mÄnga av er men det finns mÄnga kunder som förutom rotavdrag Àven vill utnyttja Lidingöavdraget. SÄ bli inte förvÄnade över att det kan vara svÄrt att fÄ tag i en hantverkare

U Uffe A skrev:
Dina tre nĂ€sta kunder. Metoden beskrivs tydligt i trĂ„den. 😂 Jag har lĂ€rt mig helt nya sĂ€tt att ”fördela” kostnader av denna trĂ„d. 😇🙏😎

• Gilla
  • Haha
Box of rain och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.