66 689 läst · 338 svar
67k läst
338 svar
Elektriker som vill fakturera extra timmar
Rätt till specificerad fakturaE EyEr0n skrev:
En konsument har alltid rätt att veta vad som utgör bakgrunden till priset på tjänsten, till exempel antal arbetade timmar, pris på material, transportkostnader eller dylikt. En hantverkare är skyldig att på konsumentens begäran framställa en specificerad räkning för den utförda tjänsten (40 § KTjL). Detta innebär att ni har rätt att begära att hantverkaren skickar en specificerad faktura till er så att ni kan se vad som utgör dessa extraarbeten och således bedöma huruvida det är rimligt eller inte.
https://lawline.se/answers/konsumentens-ratt-till-specificerad-faktura-av-hantverkare
Moderator
· Stockholm
· 52 565 inlägg
Konsumenttjänstlagen: https://lagen.nu/1985:716#P40S1E EyEr0n skrev:
Du måste ställa ut en faktura som är tillräckligt detaljerad för att konsumenten skall kunna bedöma skäligheten i fakturan. Det betyder alltså inte att du behöver skriva "första kabelklammern en halv minut, andra kabelklammern 10s" osv.
Men har du debiterat flera timmar utöver faktisk tid på plats, och utöver uppenbara restider, så bör man nog visa på fakturan vad och när den tiden användes till. Om vi antar att 999 elekttriker klarar att packa 4 uttag och några meter kabel osv, på 15 minuter. Så är det oskäligt om elektriker no. 1000 spenderar 4 timmar på att packa 4 uttag och lite kabel hos grossisten, även om han faktiskt har spenderat 4 timmar hos grossisten.
Ja det är jag med på. Men inte att varje moment skall redovisas var för sig.MathiasS skrev:
Men tex:
Tisdag:
Slangdragning tvättstuga 2 tim.
Komplettering garage 3 tim.
Felsökning utebelysning 1 tim.
Hämta/beställa material 1 tim.
Det anser jag vara så långt man kan kräva.
Jag vet inte säkert, men jag tror att det är precis så man tänkt sig detta också (som du listat det). Sedan blir det förstås så att om nära hälften av tiden gått åt till admin och städa bilen, så klarar man sig inte från att förklara även det. I detta fall 3h per dag som behöver en realistisk förklaring.E EyEr0n skrev:
SueCiaS SueCia skrev:
Ponera följande: Du har sålt ett arbete till fastpris till en kund. Det ni avtalat är att det skall kosta 10 000kr inkl. moms. Arbetet skall utföras och ni skall städa efter er. Allt ingår.
Scanario1: Under arbetet så behöver du låna toaletten och bajsa i 15min. Vad händer då konkret?
Scanario2: Ni glömmer att ta med 10st avklippta buntband som ligger på golvet. Vad händer då konkret när kunden klagar på att ni städat dåligt?
Dessutom så är "grossistfikat" på morgonen ngt som jag undrat över vem som betalar ?S SueCia skrev:
Och jag undrar hur många elektriker som tar sin frukost hos sin grossist? Där jag brukar handla brukar det vara 3 -4 st som tar frukost/fikar, men det är säkert olika på olika orter 🤔 Och då är det nästan alltid servicegubbar som inte har nått ordnat mat/omklädnads/tvättställe.
Ibland får man sitta och vänta på lastbilen från Hallsberg med..Farstatjej90 skrev:
Önskar där fanns gofrukost att plocka, nuförtiden har man tur om det finns ett knäckebröd att plocka på sig i kassan
Du menar att plocka ut sopsäcken/säckarna ur bilen?S SueCia skrev:
Om man sorterar redan hos kunden tar det ingen extra tid och kunden betalar redan timpeng för det jobbet och det blir några säckar med sorterat material.
Att plocka dom ur bilen tar nån minut?
Eller är det bara inslängt i bilen huller om buller?
Förstår att livet är tufft när man kanske tom måste köpa sin egen frukost. Eller hemska tanka tom. göra sin egen frukost hemma.lisaskywalker skrev:
Jag tror jag älskar mina hantverkare, allihopa.. för det har aldrig diffat mer än nån timme från tidlapparna de lämnar in vs det jag skrivit upp.
Men någonstans får man ju betala för det (alltså alla kostnader de har runt om)! Oftast kallas det framkörningsavgivt, servicebil, milersättning eller nått annat.. där de har bakat in en generell kostnad för allt runt om.. (det ska delvis eg också bakas in i timersättningen.. dvs de ska inte ta extra timmar.. deras timpenning ska redan täcka det!)
Det är normalt och helt okej att man ska vara med och betala dessa kringavgifter.. MENNNNNN för bövelen, de ska presenteras bättre! Spelar ingen roll om det är ett stort företag eller ett litet.. heller ingen skillnad på om de vänder sig till privatpersoner eller företag.
Det ska presenteras bättre.. och vara "glasklart".. inte komma fram på sånt här sätt.. med massa extratimmar "bara sådär".
Har lite mer förståelse för de "små" ensamma egenföretagarna .. som oftast har nada intresse av "pappersjobbet" (som de får på köpet med ett eget företag) och kundsupporten... (de vill eg bara göra det som de är bra på.. ett bra jobb på sitt område).. gentemot ett stort företag som har folk som sköter sånt på plats (dvs inte har nån ursäkt mer än mer eller mindre duktiga anställda på dessa positioner).
Kommunikation är A o O... före efter och under!
Så mycket onödigt tjafs
Men någonstans får man ju betala för det (alltså alla kostnader de har runt om)! Oftast kallas det framkörningsavgivt, servicebil, milersättning eller nått annat.. där de har bakat in en generell kostnad för allt runt om.. (det ska delvis eg också bakas in i timersättningen.. dvs de ska inte ta extra timmar.. deras timpenning ska redan täcka det!)
Det är normalt och helt okej att man ska vara med och betala dessa kringavgifter.. MENNNNNN för bövelen, de ska presenteras bättre! Spelar ingen roll om det är ett stort företag eller ett litet.. heller ingen skillnad på om de vänder sig till privatpersoner eller företag.
Det ska presenteras bättre.. och vara "glasklart".. inte komma fram på sånt här sätt.. med massa extratimmar "bara sådär".
Har lite mer förståelse för de "små" ensamma egenföretagarna .. som oftast har nada intresse av "pappersjobbet" (som de får på köpet med ett eget företag) och kundsupporten... (de vill eg bara göra det som de är bra på.. ett bra jobb på sitt område).. gentemot ett stort företag som har folk som sköter sånt på plats (dvs inte har nån ursäkt mer än mer eller mindre duktiga anställda på dessa positioner).
Kommunikation är A o O... före efter och under!
Så mycket onödigt tjafs
Dina kunder hade aldrig betalat för det om de visste. Det finns alltid jobb att göra. Debiterar du kunden ska du göra nytta för kunden. Det kanske fanns nåt löst uttag eller annat du kunde ordna istället för att ta betalt för att sitta på rumpan på Ahlsell....lisaskywalker skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Denna typ av tråd brukar ju alltid spåra ut med extremer åt båda hållen. Kränkta hantverkare som tycker synd om sig själva och att alla privatkunder minsann är så himla okunniga och borde fatta att det tillkommer både högt och lågt utöver tid på plats och servicebil. Sen har vi förstås dom privatpersoner som minsann hävdar att alla hantverkare ska veta sin plats o.s.v.
Jag inbillar mig att alla som är minst normalbegåvade förstår och köper att det tillkommer tid för uppdragsspecifika arbetsuppgifter som lite admin o.s.v. Men då är vi tillbaka till det som i princip alla hantverkare är direkt genomusla på, information. Jag vet inte om det bara är rent slarv eller om det beror på att man är rädd att inte få jobben men hur svårt kan det vara att efter den uppskattade tidsåtgången för jobbet upplysa om att"jag brukar ta en timme extra för pappersarbete och städning av bilen."
Men jag hoppas verkligen att ingen försvarar trådens exempel på 50% mer tid på dessa för kunden osynliga "kringtjänsterna".
Jag inbillar mig att alla som är minst normalbegåvade förstår och köper att det tillkommer tid för uppdragsspecifika arbetsuppgifter som lite admin o.s.v. Men då är vi tillbaka till det som i princip alla hantverkare är direkt genomusla på, information. Jag vet inte om det bara är rent slarv eller om det beror på att man är rädd att inte få jobben men hur svårt kan det vara att efter den uppskattade tidsåtgången för jobbet upplysa om att"jag brukar ta en timme extra för pappersarbete och städning av bilen."
Men jag hoppas verkligen att ingen försvarar trådens exempel på 50% mer tid på dessa för kunden osynliga "kringtjänsterna".