66 691 läst · 338 svar
67k läst
338 svar
Elektriker som vill fakturera extra timmar
Hm jag borde vetat bättre än att slänga in en kommentar här. Alltså jag håller med er. Tycker inte det minsta synd om mig själv som gör min egen frukost, och det hör inte till vanligheterna att leveransen är sen. Men om jag är på plats halv sju för att plocka upp det jag beställt, och det inte är där utan jag måste vänta på bilen en halvtimme, då vet jag faktiskt inte vad jag ska göra som känns bättre för kunden. Jag är själv en som kan blänga surt på dom som sitter och dricker kaffe på Ahlsell, men det kan ju inte ni veta.
I min stad (liten, få installatörer) känner elinstallatörerna varandra och snacket går om besvärliga kunder som jaga saker att anmärka på. Vilka som kräver en superspecifierad faktura och tidstuderar elektrikern. Dessa kunder blir ofta lagda längst ner på prioriteringslistan om de över huvud taget kommer med.
Sådana kunder ges nästan alltid fasta priser
Sådana kunder ges nästan alltid fasta priser
Ja och säg den hantverkare som har mer än en dags framförhållning! Nej det lyser inte med vanligheten att man hämtar materialet klockan 1545 för arbetet man skall göra dagen efter… då hade bilen hela dagen på sig att komma.lisaskywalker skrev:Hm jag borde vetat bättre än att slänga in en kommentar här. Alltså jag håller med er. Tycker inte det minsta synd om mig själv som gör min egen frukost, och det hör inte till vanligheterna att leveransen är sen. Men om jag är på plats halv sju för att plocka upp det jag beställt, och det inte är där utan jag måste vänta på bilen en halvtimme, då vet jag faktiskt inte vad jag ska göra som känns bättre för kunden. Jag är själv en som kan blänga surt på dom som sitter och dricker kaffe på Ahlsell, men det kan ju inte ni veta.
Du bara späder på allt, fördomarna bekräftas en efter en…G G.L. skrev:I min stad (liten, få installatörer) känner elinstallatörerna varandra och snacket går om besvärliga kunder som jaga saker att anmärka på. Vilka som kräver en superspecifierad faktura och tidstuderar elektrikern. Dessa kunder blir ofta lagda längst ner på prioriteringslistan om de över huvud taget kommer med.
Sådana kunder ges nästan alltid fasta priser
Jag har en fientlig stil mot alla som försöker lura sina kunder. För mig är nämligen det att luras att debitera flera kunder för samma arbete om man inte innan upplyst att man har för avsikt att göra det. Men vi är alla olika.R Rejäl skrev:
Tyvärr så hör vi bara ena sidan av myntet här som många har förklarat men det verkar du inte förstå!P PHPersson skrev:
Jag har jobbat som ekonom på ett serviceföretag. Har aldrig sett att man fakturerat timmar för det du säger. Städa bilen, beställa( det mesta brukar beställas i större antal om det är vanliga grejer), plocka ihop.🤣T tinyDavid skrev:Hej! Vi har anlitat en elektriker från en av de större ställen för lite jobb för eller efter sommaren. Vi har haft lite koll på tider för att det inte skulle rinna iväg, och räknade ihop ca 36 timmar m resor. Fakturan vi fick var på 53 timmar, och när jag frågade om hur de kunde skilja sig så mycket så menade dem att det gick åt tid för beställning, plockning, städning av bil mm. Vi bad om en detaljerad specificering men fick antal timmar per dag där vi redan ser stora skillnaden. Svaret nu är att de av goodwill kan dra bort 3 timmar, men jag känner att det är ganska snålt och oprofessionell att det ska skilja sig så mycket. Vad kan vi göra? Vad hade ni gjort?
Lite förbrukningsmaterial för ett par hundralappar kan man få betala, ett par skruva, någon form av lim( en klutt) osv.
Nej. Det gör vi inte. För gång på gång dyker det upp mamseller till hantverkare som anser att det är i sin ordning att gå hem till kunden och rota igenom byrolådorna efter värdesaker eftersom de är så vänliga och faktiskt jobbar lite också. Blir kunden dessutom nöjd. Ja. Då finns det ingen hejd på hur mycket tjuvgods de kan släpa med sig. Är det därför de har så stora pickuper?R Rejäl skrev:
Inte undra på att det tar tid att "städa ur bilen"😬 Sedan tillkommer allt skrot de tar betalt för att ta hand om för att sedan sälja. Betalt två gånger, där med.
Happy dags are here again!
Vad är en mamseller? Är det någon som säljer sin mamma?Intet skrev:Nej. Det gör vi inte. För gång på gång dyker det upp mamseller till hantverkare som anser att det är i sin ordning att gå hem till kunden och rota igenom byrolådorna efter värdesaker eftersom de är så vänliga och faktiskt jobbar lite också. Blir kunden dessutom nöjd. Ja. Då finns det ingen hejd på hur mycket tjuvgods de kan släpa med sig. Är det därför de har så stora pickuper?
Inte undra på att det tar tid att "städa ur bilen"😬 Sedan tillkommer allt skrot de tar betalt för att ta hand om för att sedan sälja. Betalt två gånger, där med.
Happy dags are here again!
Lugn och fin...S SueCia skrev:Antar att du försökte vara rolig? Men det framstår verkligen som om du inte ens förstår skillnaden mellan en kund och en hantverkare här.
Elektrikern hade aldrig skräpat ner hos dig om det inte var pga. Din central. Att du städade gjorde att jobbet gick snabbare och hade du löpande kanske det gjorde skillnad på
30 minuter. 👌
Absolut, det är tillåtet att skratta.
Vi lever i ett fritt land sist jag kollade.
Blir man fakturerad för en tjänst så skall den också vara utförd, eller hur?
Men eftersom detta helt plötsligt vart en fråga om mitt intellekt, varför denna reaktion när detta var en hänvisning till 'min elektriker' och han är bevisligen inte du.