Alfredo Alfredo skrev:
Dina tre nästa kunder. Metoden beskrivs tydligt i tråden. 😂 Jag har lärt mig helt nya sätt att ”fördela” kostnader av denna tråd. 😇🙏😎
Då kanske du kan lära mig
Är nog ganska trögtänkt eftersom jag inte förstått det 😉😎

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
S
Oskick Oskick skrev:
Blir man fakturerad för en tjänst så skall den också vara utförd, eller hur?
100% enig. Och ingen har ifrågasatt ditt intellekt vad jag vet.

S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Återkommande i dessa trådar är att många hantverkare inte förstår vem som ska betala tiden dom inte debiterar kunden och folk i andra branscher som inte kan förstå hur man kan förvänta sig debitera kunden hela sin arbetsdag.....

Och väldigt vanligt förekommande är att de som kritiserar att hantverkare behöver debitera hela sina arbetsdagar medans ”konsulterna” bara behöver debitera 80%

Med skillnaden att konsulten debiterar minst dubbelt så mycket och ofta helt utan eller nästan helt utan omkostnader.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S SueCia skrev:
väldigt vanligt förekommande är att de som kritiserar att hantverkare behöver debitera hela sina arbetsdagar
Här ger du ord till ett av de stora problemen som du och vissa andra hantverkare inte verkar inse.

Ingen, absolut ingen, bryr sig ett dugg om vad ni "behöver".

Nästan alla förutsätter däremot att ni inte fakturerar en enda timme mer än vad ni faktiskt arbetar för en viss kund. Borde inte det vara självklart?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Box of rain och 7 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Här ger du ord till ett av de stora problemen som du och vissa andra hantverkare inte verkar inse.

Ingen, absolut ingen, bryr sig ett dugg om vad ni "behöver".

Nästan alla förutsätter däremot att ni inte fakturerar en enda timme mer än vad ni faktiskt arbetar för en viss kund. Borde inte det vara självklart?
Är du dryg eller? Självklart debiterar man inte tid man inte lagt på kund. Det är väl det mest grundläggande av allt och borde inte ens vara en diskussion. Lägg av med påhoppen istället.

Jag är inte hantverkare heller för den delen.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Fairlane
U Uffe A skrev:
Då kanske du kan lära mig
Är nog ganska trögtänkt eftersom jag inte förstått det 😉😎
Det finns en person i tråden som tycker att all tid som delas av flera kunder ska samtliga kunder betala fullt för.

Säg att du under en dag utför jobb åt 4 kunder. Alla är nära och jobben som är enkla så 4 timmar räcker för dessa totalt.
Sen har du 2 timmar totalt för att köpa material till dessa fyra kunder. Dessa 2 timmar hade kunnat fördelas som 30 minuter per kund på fakturorna, men ovan nämnda individ anser att alla 4 kunder kunder ska betala 2 timmar var.
Slutligen har vi admin och fakturaarbete på 2 timmar som inte heller ska delas upp till 30 minuter per kund utan samtliga ska betala 2 timmar.

Totalt har han under dagen arbetat 8 timmar. Enligt mig och säkert de flesta kunde varje kund fått en faktura på 2 timmar, men skribenten ser inget fel i att fakturera varje kund 5 timmar.
Vi får väl vara glada så länge lurendrejaren inte låter samtliga kunder betala samtliga varor för att det är för jobbigt och tidsödande att dela upp.

• Gilla
sarutobi och 4 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns en person i tråden som tycker att all tid som delas av flera kunder ska samtliga kunder betala fullt för.

Säg att du under en dag utför jobb åt 4 kunder. Alla är nära och jobben som är enkla så 4 timmar räcker för dessa totalt.
Sen har du 2 timmar totalt för att köpa material till dessa fyra kunder. Dessa 2 timmar hade kunnat fördelas som 30 minuter per kund på fakturorna, men ovan nämnda individ anser att alla 4 kunder kunder ska betala 2 timmar var.
Slutligen har vi admin och fakturaarbete på 2 timmar som inte heller ska delas upp till 30 minuter per kund utan samtliga ska betala 2 timmar.

Totalt har han under dagen arbetat 8 timmar. Enligt mig och säkert de flesta kunde varje kund fått en faktura på 2 timmar, men skribenten ser inget fel i att fakturera varje kund 5 timmar.
Vi får väl vara glada så länge lurendrejaren inte låter samtliga kunder betala samtliga varor för att det är för jobbigt och tidsödande att dela upp.
Jag håller med dig om att det är fel. Men det är lustigt att det är hantverkare som är de som får kritik för det.

Det är mer eller mindre branschstandard bland ”utvecklare” att debitera minst 2 kunder samtidigt. Vanligt upplägg är ett fast kontrakt på heltid och sen debitera andra uppdrag löpande.

Det är ett precis lika smutsigt beteende, men betydligt mer utbrett.

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Självklart debiterar man inte tid man inte lagt på kund.
Då borde du inse att det är helt orealistiskt med 100 procent debiteringsgrad.
S SueCia skrev:
Det är väl det mest grundläggande av allt och borde inte ens vara en diskussion.
Det kan man tycka men denna tråd visar rätt tydligt att det inte är så.
S SueCia skrev:
Lägg av med påhoppen istället.
Påhopp?
S SueCia skrev:
Jag är inte hantverkare heller för den delen
Då ber jag om ursäkt. Jag trodde du arbetade som elektriker.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
S SueCia skrev:
Jag håller med dig om att det är fel. Men det är lustigt att det är hantverkare som är de som får kritik för det.
Både och. Det är att det blir väldigt tydligt för folk och då klagas det.
S SueCia skrev:
Det är mer eller mindre branschstandard bland ”utvecklare” att debitera minst 2 kunder samtidigt. Vanligt upplägg är ett fast kontrakt på heltid och sen debitera andra uppdrag löpande.
Det känner jag inte till faktiskt och då har jag varit utvecklare (många år sen) och har kollegor som arbetar som utvecklare.
Kodare hoppar normalt inte mellan olika uppdrag så. Däremot kan man i vissa saker automatisera tester och köra tester för flera kunder samtidigt.
Ofta säljer man dock inte timmar i de lägena utan kör fastpris. "Vi levererar funktion X till en kostnad Y". Kan man leverera till flera under samma tidsperiod så gör man en större vinst, men man kan också sänka priset. Att fakturera timmar på samma sätt.

Eller jag har sett det bland utvecklare faktiskt, om än inte lika extremt. Där var det dock anställda som satte upp tid på olika internprojekt för att inte den egna avdelningen skulle behöva betala så det drabbade bara företaget självt.
S SueCia skrev:
Det är ett precis lika smutsigt beteende, men betydligt mer utbrett.
Förekommer säkert, och kanske är det mer utbrett, det vet jag inget om. Jag är bara lite förvånad att läsa någon skriva att det är helt upp till företaget om de vill fakturera kunders för 5 timmar eller 2 timmar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är väl rätt naturligt att hantverkare som gör fel kritiseras på ett forum med inriktningen "Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd."

Hur mjukvaruutvecklare beter sig är antagligen inte lika intressant för de flesta här.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Då borde du inse att det är helt orealistiskt med 100 procent debiteringsgrad. Det kan man tycka men denna tråd visar rätt tydligt att det inte är så.

Påhopp?
Då ber jag om ursäkt. Jag trodde du arbetade som elektriker.
Det var länge sen.
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl rätt naturligt att hantverkare som gör fel kritiseras på ett forum med inriktningen "Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd."

Hur mjukvaruutvecklare beter sig är antagligen inte lika intressant för de flesta här.
Det finns ett flertal ”utvecklare” i den här tråden som kritiserat hantverkare. Så det är väl mest för dem jag skrev min kommentar. Jag förväntar mig dock inte att de ska se dubbelmoralen i det hela eftersom dom oftast myglar mot företag och inte privatpersoner :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och jag undrar hur många elektriker som tar sin frukost hos sin grossist? Där jag brukar handla brukar det vara 3 -4 st som tar frukost/fikar, men det är säkert olika på olika orter 🤔 Och då är det nästan alltid servicegubbar som inte har nått ordnat mat/omklädnads/tvättställe.
Jag har drivit elfirma i 38 år och har aldrig någonsin ätit frukost eller fikat hos grossist…

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
mauleh mauleh skrev:
Jag är egenföretagare som snickare och fakturerar kanske 75-80% av arbetet jag lägger ner.
Timmarna som kund får fakturerat är timmar som jag faktiskt är på arbetsplatsen.
Handlar innan eller efter arbetstid om det inte är kopiösa mängder men då kanske det skiljer en timme.
Sen att jag blir dumförklarad av branschkollegor är en annan femma, men jag sover iallafall gott om natten.. 🤷🏻‍♂️
Det där känner jag igen det blir samma scenario för mig med dom kunder jag har. Har haft elfirma i 40 år inte arbetslös en enda dag aldrig annonserat, tydligen är alla nöjda och glada

• Gilla
mauleh och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Och tyvärr så förstår inte du hur hantverkare har det.
Försvarar verkligen inte de som lurar kunderna.
Men antingen tar man betalt för tiden det tar att införskaffa materielen, eller så lägger man på ett påslag på priset.
Hur man än gör så får kunden betala för det.
Jag är transparent med mina påslag redan vid första kontakt med kund
Jobbar aldrig mot offert utan kör löpande och med framkörningsavgift
Har magkänsla vad gäller dåliga kunder (dessa får leta efter en annan firma)
Kanske kommer som en överraskning för många av er men det finns många kunder som förutom rotavdrag även vill utnyttja Lidingöavdraget. Så bli inte förvånade över att det kan vara svårt att få tag i en hantverkare
Du får göra precis vad du vill så länge du informerar dina kunder på ett transparent sätt innan ni sluter ett avtal om att du ska göra något. Men att "smeta timmar" över flera kunder för att det ska bli 40h på en vecka låter inte transparent eller som något man informerar kunderna om.

• Gilla
Box of rain och 2 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Jag har drivit elfirma i 38 år och har aldrig någonsin ätit frukost eller fikat hos grossist…
Då har du missat nåt 😅
En frukostbuffé med kaffe, smörgåsar, skinka, ost, frukt och bröd uppställda på en trädisk i butiks- eller restaurangmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(obs att förra gången detta var uppe var det flera som sa att de slutade med sånt här i samband med pandemin men mina kontakter säger att det fortfarande förekommer kaffe och frallor även om omfattningen är mycket mindre)

• Gilla
Box of rain och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.