F Fula ankungen skrev:
Varför är det så vedertaget hos ” hantverkare” att fakturera för varenda skitgrej?
Det finns ett inlägg i dag i Humorhörnan som borde få vissa att skruva på sig lite oroat... 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Jimbo.S och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tar du inte i lite nu? 😉

Om jag exempelvis "beställer hem" dig för att installera ett nytt vägguttag med en ny gruppledning från ledig dvärg i befintlig central med utanpåliggande kabeldragning.

Vilka massor av moment tillkommer som du tror att jag har svårt att gissa? Eller för den delen, som du tror att "dom som bara ser två hål i väggen" har svårt att gissa?
Men beställer du ett nytt uttag men vill i verkligheten ha ett uttag och en ny grupp framdragen och en utbyggnad av centralen så kan det vara en rätt stor skillnad, när jag sedan kommer beställer du även byte av dom andra uttagen så att dom blir lika kan det som skulle ta en halvtimme och 2 meter kulo helt plötsligt ta en hel dag. Och eftersom du inte bor granne med grossisten så kanske jag måste åka 4 mil för att skaffa uttagen.
 
E elmont skrev:
Men beställer du ett nytt uttag men vill i verkligheten ha ett uttag och en ny grupp framdragen och en utbyggnad av centralen så kan det vara en rätt stor skillnad, när jag sedan kommer beställer du även byte av dom andra uttagen så att dom blir lika kan det som skulle ta en halvtimme och 2 meter kulo helt plötsligt ta en hel dag. Och eftersom du inte bor granne med grossisten så kanske jag måste åka 4 mil för att skaffa uttagen.
Sen tillkommer ju tiden för alla ”-när du ändå är här…”, ”-du ska få titta på en annan sak innan du åker hem”, ”- tänkte passa på att fråga om en annan sak…” osv osv som tar tid från den tid man lämnat kund för att utföra jobbet…
 
  • Gilla
Millebror och 2 till
  • Laddar…
.....men problemet, i huvudsak, i alla dessa situationer, är ju inte att ta betalt och att betala för det - det är att det av någon konstig jädra anledning kommer som en total överraskning när jobbet är klart. Att kunder som handlar hantverkstjänster en gång var 5te år eller ännu mer sällan aldrig lär sig kanske man får leva med, men att hantverkare som hamnar i den skiten varje dag fortsätter med att inte informera är för mig en gåta.

Jag skulle iallafall tröttna efter en kvart på dessa diskussioner och ta med mig ett infoblad till alla kunder där man inte lämnat en fastprisoffert.
 
Redigerat:
  • Gilla
PHPersson och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men beställer du ett nytt uttag
E elmont skrev:
beställer du även byte av dom andra uttagen
Tror du inte att de flesta normalbegåvade förstår skillnaden mellan att beställa ett uttag och att beställa ett flertal uttag? Och även förstår att de prylar man vill ha monterade måste införskaffas på något sätt?

Hur som helst kan du knappast hävda att varken ett eller många uttag förklarar vad du syftar på med "massor med arbetsmoment som måste utföras som kunden inte ens kan gissa sig till."?
 
Det handlar till stor del om att TROTS att man försöker förklara så vill vissa kunder inte lyssna eller så säger dom "OK jag förstår" fast dom inte har en aning om vad dom nyss blivit informerade om.
Nått som inte gör saken bättre är att den absoluta majoriteten av elektriker arbetar som anställda som just elektriker och får oftast INTE prata pengar med kunderna, utan ska bara göra det som basen sagt att dom ska göra.
Och som jag skrivit otaliga ggr så blandar många skribenter ihop elektrikern och företagaren, det finns naturligtvis enmansföretag där det är en person som har alla roller men det är en liten minoritet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
.....men problemet, i huvudsak, i alla dessa situationer, är ju inte att ta betalt och att betala för det - det är att det av någon konstig jädra anledning kommer som en total överraskning när jobbet är klart. Att kunder som handlar hantverkstjänster en gång var 5te år eller ännu mer sällan aldrig lär sig kanske man får leva med, men att hantverkare som hamnar i den skiten varje dag fortsätter med att inte informera är för mig en gåta.

Jag skulle iallafall trötta efter en kvart på dessa diskussioner och ta med mig ett infoblad till alla kunder där man inte lämnat en fastprisoffert.
Det gör dom naturligtvis för att de flesta betalar och knyter näven i fickan. Man vill ju inte hamna på lille lord Fontleroys svarta lista 😱.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det handlar till stor del om att TROTS att man försöker förklara så vill vissa kunder inte lyssna eller så säger dom "OK jag förstår" fast dom inte har en aning om vad dom nyss blivit informerade om.
Nått som inte gör saken bättre är att den absoluta majoriteten av elektriker arbetar som anställda som just elektriker och får oftast INTE prata pengar med kunderna, utan ska bara göra det som basen sagt att dom ska göra.
Och som jag skrivit otaliga ggr så blandar många skribenter ihop elektrikern och företagaren, det finns naturligtvis enmansföretag där det är en person som har alla roller men det är en liten minoritet.
Jo men det kommer alltid att finnas pundiga kunder som inte förstår eller vill förstå. Men läser man inläggen här, inte bara runt eljobb, så verkar ju problemet vara rätt vanligt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte att de flesta normalbegåvade förstår skillnaden mellan att beställa ett uttag och att beställa ett flertal uttag? Och även förstår att de prylar man vill ha monterade måste införskaffas på något sätt?

Hur som helst kan du knappast hävda att varken ett eller många uttag förklarar vad du syftar på med "massor med arbetsmoment som måste utföras som kunden inte ens kan gissa sig till."?
Det har inget att göra med begåvning, men jag kan garantera att dom allra flesta är folk som inte kan förstå hur det kan vara så vårt? Det är ju bara två hål i väggen
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jo men det kommer alltid att finnas pundiga kunder som inte förstår eller vill förstå. Men läser man inläggen här, inte bara runt eljobb, så verkar ju problemet vara rätt vanligt.
Och jag tror tvärt om att "problemen" INTE är speciellt vanliga utan undantag även om det här blir oändligt långa trådar så tror jag att det handlar om promille där kunden ibland helt rätt känner sig uppskörtad och ibland har fått precis vad han beställt men trodde att "allt skulle ingå"
 
E elmont skrev:
Och jag tror tvärt om att "problemen" INTE är speciellt vanliga utan undantag även om det här blir oändligt långa trådar så tror jag att det handlar om promille där kunden ibland helt rätt känner sig uppskörtad och ibland har fått precis vad han beställt men trodde att "allt skulle ingå"
Ja det är klart att vi inte ser 1000 trådar om när allt gick precis som man förväntade sig. Men givet hur många trådar det finns här, och det syns ju även i statistiken över kundnöjdhet, så är det ju ständigt återkommande. Totalt sett får man väl anta att det mesta går hyggligt, statistiskt sett.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Att som du skriver smeta ut timmarna för att chefen ska bli nöjd är oärligt och det är definitivt inte alla elektriker som sysslar med det!
Jobbade på en större elfirma i en större östgötsk stad för ett gäng år sedan. Där tyckte ekonomiansvarige att man skulle smeta ut ej debiterbar tid på diverse kunder. Vi var ett par stycken som sa tvärt ifrån, om han vill fuska med tidrapporterna så fick han göra det själv. Som tur var loggades alla ändringar som gjordes av vem som gjorde det, så det syntes vem som hade lagt till lite extra timmar här och där.
 
  • Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jobbade på en större elfirma i en större östgötsk stad för ett gäng år sedan. Där tyckte ekonomiansvarige att man skulle smeta ut ej debiterbar tid på diverse kunder. Vi var ett par stycken som sa tvärt ifrån, om han vill fuska med tidrapporterna så fick han göra det själv. Som tur var loggades alla ändringar som gjordes av vem som gjorde det, så det syntes vem som hade lagt till lite extra timmar här och där.
Precis! Han får fuska själv! Fult att vilja lägga sånt på er! Hade det blivit problem hade han garanterat skyllt på er också om ni gjort så......
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag städade bilen efter varje jobb (där det fanns något att städa) och det tog kanske 10-15 minuter och fakturerades definitivt på kunden. Det är ju ett arbete som går att koppla 100% mot arbetet man utfört hos kund, varför skulle man inte fakturera för det? :D
H Hallerudsbo skrev:
Städa måste va ljug.
Än har jag inte sett en elektriker som städar efter sig 😇
De kanske lägger all sin energi på bilen så att man kan äta från golvet
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Begär att få ut deras körjournal. Firmaregistrerade bilar ska ha en färddator (gps) som registrerar deras körningar inom arbetstiden. Där kan man se vilka stopp de gjort och hur länge de stått parkerade på de platser som dyker upp i datan. Ser man att de varit 2h på grossisten är det mycket lättare att ifrågasätta, även så om de "måste" köra dit varje dag istället för att beställa. Beställer man via nätet kortar man av tiden avsevärt, men man måste givetvis vänta till nästföljande dag för att få materialet.

Jag slänger in Brasklappen att jag vet inte om du har rätt att få ut körjournalen, så kolla upp det först. Man får inte in och rota i körjournalen hur som helst då den styrs av GDPR.
Tycker så klart att folk ska få betalt för jobbet men när man läser om alla konstiga kostnader som vissa hantverkare fakturerar så blir man lite småsur. Vissa kan komma i en sunkig skåpbil och som också verkar vara helt tom på verktyg och material trots att de ska till kunden och utföra ett specifik jobb. Då ska de direkt köra och köpa material som de i förhand borde haft med sig. Sen ska de ha betalt för bilen som måste varit avbetald sen 97 och för att de måste åka och köpa något som bör varit med från start
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.