66 573 läst · 338 svar
67k läst
338 svar
Elektriker som vill fakturera extra timmar
Problemet är väl att kunden vill betala för den tid man är på plats, men inte den timkostnad som då behövs för att få en vettig intäkt för elfirman. Elfirman måste ju ha en intäkt som betalar alla kostnader som firman har och dessutom ger en acceptabel vinst. Det ska ju även nämnas att småjobb hos privata personer är bland det svårare att få en vettigt vinstnivå på.
Om man verkligen vill veta hur bra elinstallationföretagen går så kan man ju på nätet hitta företagens resultat.
Om man verkligen vill veta hur bra elinstallationföretagen går så kan man ju på nätet hitta företagens resultat.
Företaget i frågan verkar det gå ganska bra för. 22,8% i vinstmarginal förra året är väl ganska bra. Jag tycker själv som tidigare konsult att man tar höjd för overheadkostnader. Inte nog med det, men den timpris de lämnade offert på är inte vad de fakturerar nu, utan de har skruvat upp den också. Så jag tror det finns utrymme där.E elmont skrev:Problemet är väl att kunden vill betala för den tid man är på plats, men inte den timkostnad som då behövs för att få en vettig intäkt för elfirman. Elfirman måste ju ha en intäkt som betalar alla kostnader som firman har och dessutom ger en acceptabel vinst. Det ska ju även nämnas att småjobb hos privata personer är bland det svårare att få en vettigt vinstnivå på.
Om man verkligen vill veta hur bra elinstallationföretagen går så kan man ju på nätet hitta företagens resultat.
Iaf, nu har jag bett om en detaljerad specifikation. Få se vad som kommer. Har egna dagböcker m klockslag för alla dag utom en som vi kan jämför med. Men det är så tråkigt att behöva bråka om sånt här, vi behöver mer jobb gjort men detta gör det bara svårare att lita på andra. Puh.
Att du skriver just detta får mig att ifrågasätta hur bra koll du har. Det är inte alls så att "deras timmar som gäller" - om debiteringen är oskälig, så kan man betala det man anser är skäligt, och sedan bestrida resten, och firman måste dra det till tingsrätt som småmål för att driva in summan. Det är då upp till firman att bevisa att timmarna stämmer.W Wehlen.M skrev:
Är summan som tvistas om under ett halvt prisbasbelopp så behöver man inte heller ersätta vinnande part för deras rättegångskostnader, utan max 1 timmes juridisk rådgivning (så typ 1500-2500 kr)
I detta fall handlar det alltså om typ 15 timmar som det tvistas om, så definitivt under ett halvt prisbasbelopp, och väldigt låg risk för kund. (och jag betvivlar att firman drar det till tingsrätten)
Då det för mig är helt främmande vilket bolag det handlar om så är mina inlägg av en mer generell natur.
Och då jag bara har "ena sidans" version är det än mer generellt.
Nästan alltid brukar ju "fallen" vara färgade av TS så det skulle väl även vara så i det här fallet.
Och då jag bara har "ena sidans" version är det än mer generellt.
Nästan alltid brukar ju "fallen" vara färgade av TS så det skulle väl även vara så i det här fallet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 882 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 882 inlägg
Man kan väl dra det lite längre än så för att tjäna mer pengar?S sebastiannielsen skrev:Säger inte att det är OK generellt sett, men har du ett arbete som inte kan hänföras till viss kund, men ändå att arbetet har orsakats av dessa 2 kunder gemensamt, så ser jag inget problem i att man debiterar detta på båda kunder.
Huruvida man vill dela upp det 50/50, debitera full kostnad på båda, eller millimeterlogga med stoppur, det är upp till var och ett företag.
- Man kanske inte vet exakt hur mycket kabel som gick till vardera kund så lika bra att fakturera för hela rullen till samtliga
- Man kanske inte vet precis hur många Wago som behövdes hos varje kund så man kan fakturera en låda på varje kund, en låda av varje sort såklart
- Det är jobbigt att hålla koll på avstånden till de olika kunderna, så det är lika bra att lägga ihop dagens alla avstånd och så får samtliga kunder betala för hela sträckan
Undrar varför kunderna känner sig lurade... 🤔
Det är klart det inte är ok. Det är bedrägeri för att tala klarspråk. Om du har ett timprisuppdrag ska kunden betala för arbetade timmar och inget annat. Vad är detta för någon bransch? Man blir ju mörkrädd.S sebastiannielsen skrev:Säger inte att det är OK generellt sett, men har du ett arbete som inte kan hänföras till viss kund, men ändå att arbetet har orsakats av dessa 2 kunder gemensamt, så ser jag inget problem i att man debiterar detta på båda kunder.
Huruvida man vill dela upp det 50/50, debitera full kostnad på båda, eller millimeterlogga med stoppur, det är upp till var och ett företag.
Det är därför timpriset ska inkludera overheadkostnader på samma sätt som det gör i alla andra branscher.E elmont skrev:Problemet är väl att kunden vill betala för den tid man är på plats, men inte den timkostnad som då behövs för att få en vettig intäkt för elfirman. Elfirman måste ju ha en intäkt som betalar alla kostnader som firman har och dessutom ger en acceptabel vinst. Det ska ju även nämnas att småjobb hos privata personer är bland det svårare att få en vettigt vinstnivå på.
Om man verkligen vill veta hur bra elinstallationföretagen går så kan man ju på nätet hitta företagens resultat.
Klart de ska ha en vettig intäkt men då får de ju ta en högre timkostnad och inte lura kunden genom att lägga på timmar. All overhead borde ingå i timkostnaden. ”Städa bilen”, de åker väl inte till återvinningen efter varje kund ?E elmont skrev:Problemet är väl att kunden vill betala för den tid man är på plats, men inte den timkostnad som då behövs för att få en vettig intäkt för elfirman. Elfirman måste ju ha en intäkt som betalar alla kostnader som firman har och dessutom ger en acceptabel vinst. Det ska ju även nämnas att småjobb hos privata personer är bland det svårare att få en vettigt vinstnivå på.
Om man verkligen vill veta hur bra elinstallationföretagen går så kan man ju på nätet hitta företagens resultat.
Jag gör allt jobb jag kan/får göra själv om jag har tid. Precis som du antyder vill jag helst inte ha hantverkare i mitt hem, men ibland är man så illa tvungen (i synnerhet elektriker då eftersom lagstiftningen inte tillåter annat).R rogswi skrev:
Hade hantverkarna bara kommit i tid när dom sagt, gjort vad de skulle och fakturerat tiden det tog skulle jag dock inte ha några problem alls med att ha dem i mitt hem. Det är vad jag borde kunna förvänta mig som kund. Tyvärr är det ju inte så det fungerar och det vet ju du också.
Var någonstanns står det hur väl specifierad en faktura skall vara?MathiasS skrev:Ja, de måste lämna en detaljerad specifikation som underlag för fakturan, om du begär det. Av den skall det framgå enskilda arbetsmoment + tidsåtgång. Det går således inte bara att skriva antalet timmar per dag och hoppas att det räcker....
I detta fall kanske du kan nöja dig med att de specificerar de 17 timmar ni inte är överens om.
Menar du att montören skall klocka varje moment och redovisa det?