66 691 läst · 338 svar
67k läst
338 svar
Elektriker som vill fakturera extra timmar
Jag anser att alla hantverkare borde fakturera alla timmar de verkligen är hos kunden + verklig restid, resten ska vara inbakat i timpriset. Då skulle man undvika oenighet.W Wehlen.M skrev:Härligt med ytterligare tråd om dålig kommunikation som mynnar ut i att smutskasta alla hantverkare.
Jag är själv elektriker och egenföretagare så kan dra detta ur min synvinkel.
- har ni inte avtalat om annat så är det deras timmar som gäller, ni kommer ingenstans att anmäla och hålla inne pengar.
- en detaljerad tidredovisning har ni rätt till, jag skriver dagbok på alla mina timmar.
- håll en god ton och saklig diskussion så kommer ni säkert få ner antalet timmar
- frukosten på grossisterna försvann under pandemin
- allt arbete sker inte hos kund, allt arbete genererar något sorts skräp som måste sorteras, det är några minuter varje gång, de kanske lagt på någon timme för kostnaden som det är för företag att åka in på en tipp
- vissa saker måste beställas och vissa är smidigare att plocka själv
- har de gjort ett bra jobb?
- tyvärr finns det hantverkare som fuskar och försöka lura en men snälla dra inte alla över en kant. Jag har både bra och sämre kunder men överlag bra, men med "rätt" vinkel skulle jag kunna skriva ner alla mina kunder som helt hemska.
- är det ett större företag så har de större omkostnader och av egen erfarenhet så läggs timmar på för att täcka de administrativa kostnaderna också
- har jag glömt någon punkt?
Han kanske tar 600 kr/tim + moms för att städa. Dessutom var han tvungen att åka och handla städhjälpmedel och sedan slänga skräp. Sen behövde han städa bilen. Sen adminkostnad för fakturering till hantverkaren.U Uffe A skrev:
Så
1 tim städning
3 tim resa, köp och släng
1 tim städ av bil
1 tim admin
600 kr * 6 tim = 3600 kr + moms.
Hej, Det du skall betala hos dig är tiden, restid bil ( är en fast summa ex 250 kr per tillfälle) , max 1 timma för att hämta material för 1 person. Innan arbetet utförs hos dig skall de se vad de behöver för att utföra arbetet, då kan det behövas 1 besök för att hämta detta. Så stå på dig, vägra betala mer. Det är hitta på timmar, enligt lag skall de kunna precisera exakt i tidsgång för varje sak de har utfört på ett underlag som du skall erhålla. Jag har råkat ut för samma hos både elektriker, rörmokare, plåtslagare. Således inget ungefär eller muntligt tids åtgång. När du erhållit detta kan du jämföra med de timmar de varit hos dig. Godkänn inte städa bilen, rent hitta på arbete. De saker som de hämtat för dig har de ju plockat ut och lämnat hos dig det smutsar inte ner något. De skall kunna påvisa att de artiklarna smutsat ner bilen.T tinyDavid skrev:Hej! Vi har anlitat en elektriker från en av de större ställen för lite jobb för eller efter sommaren. Vi har haft lite koll på tider för att det inte skulle rinna iväg, och räknade ihop ca 36 timmar m resor. Fakturan vi fick var på 53 timmar, och när jag frågade om hur de kunde skilja sig så mycket så menade dem att det gick åt tid för beställning, plockning, städning av bil mm. Vi bad om en detaljerad specificering men fick antal timmar per dag där vi redan ser stora skillnaden. Svaret nu är att de av goodwill kan dra bort 3 timmar, men jag känner att det är ganska snålt och oprofessionell att det ska skilja sig så mycket. Vad kan vi göra? Vad hade ni gjort?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 750 inlägg
Man får också tänka på att en hantverkare får debitera odelbara arbeten på flera kunder.
Exempelvis, om elektriken varit på ahsell och ägnat 2 timmar åt att plocka ihop åt 3 kunder, så kan han debitera 2 timmar på varje kund. Vilket ger 6h lön för 2h arbete.
Men det är ju, för hur rimligt skulle det vara om elektrikern ska sitta med 3 stoppur i handen och "Nu plockar jag en dosa för kund 1", sedan stoppa stoppur 1 och starta stoppur 2, "Nu plockar jag ytterligare 2 dosor för kund 2", och sedan stoppa stoppur 2, och starta stoppur 3, "Nu plockar jag 4 dosor för kund 3".
Vilken kund ska det debiteras på när man går mellan 2 hyllor som innehåller varor som flera kunder ska ha utav?
Om man går till en hylla som bara 1 kund ska ha utav, ska kunden betala för tiden det tar dig att gå TILL hyllan, FRÅN hyllan eller både och?
Fatta vilken millimeterrättvisa bara för att man ska ha millimeterkorrekta fakturor.
Då skulle det ta mycket längre tid, vilket skulle innebära att det blir lika dyrt i praktiken, då skulle elektriken kanske få ägna 4-5 timmar på ahsell om allt ska millimeterredovisas i tid.
Visst kan fakturan kännas orimlig, men ligger det flera kundjobb i varje timme är det inte så orimligt. Städningen av bilen kan också vara något som man gör "á flera kunder" och därmed kan 3 timmars städning av bilen debiteras på alla kunder.
Eller hur tänkte du städningen av bilen ska utföras? Ska man märka alla kablar, dosor och sånt man rivit ut hos kund 1 med grön färg, och sedan märka alla dosor, kablar, och kontakter man rivit ut hos kund 2 med röd färg osv... och sedan lägga dem separat i bilen eller sitta med separata stoppur? Hur tänker ni egentligen?
Självklart att man städar bilen "som en normal person gör", ja 3 timmar, det åker på alla kunders fakturor.
Sedan kan du inte slippa betala mil och bilkostnad för att de har körjournal.
Som du kanske vet, så räknas bilen alltid från verksamhetsadressen.
Så även om elektrikern bara kört från Kund 1 till Kund 2, så ska du ändå betala en skenbar resa tillbaka till verksamhetslokalen, och sedan får kund 2 betala en skenbar framkörning från verksamhetslokalen. Ligger då kunderna med 1 mils avstånd emellan, och verksamhetslokalen ligger 2 mil ifrån båda kunder, så kan elektrikern debitera 2x i restid och ressträcka helt lagligt till vardera kund.
Taxibranschen slutade ganska fort med framkörningsavgifter för det var liksom orimligt att om du tog en taxi från centralstationens taxiplats så skulle du även betala för resan mellan taxibolagets lokal och taxiplatsen.
Därav att man bara kör med framkörningsavgifter och skenbara resor inom hantverkarbranschen, för där beställer du ett jobb - då kvittar det var hantverkaren för stunden befinner sig - du ska ändå betala som om hantverkaren inte hade några jobb den dagen.
Beställer du en taxi, så beställer du en resa från A till B, då är det detta du betalar för, inte att taxin har kört till den plats för att plocka upp dig. Eftersom taxibolagen tjänar mest på beställningar, vore det då orimligt att taxiplatserna blev hälften så dyra att använda som att beställa per telefon eller app - således slopade man ALLA framkörningsavgifter.
Så hantverkare är inte riktigt att jämföra med taxi.
Sedan får man tänka på administrationstiden för fakturorna.
Om du sitter och gör upp fakturor i ett faktureringsprogram, så är det inte alltid så att du sitter med EN kunds faktura, och sedan bang! klart, sedan nästa kunds faktura, bang! klart, osv...
Man sitter ju givetvis och lägger in flera kunders fakturor parallellt, lägger in kvitton från ahsell på flera kunder, sedan tankar ut billoggar och sådant och lägger in på flera kunder, vilket gör att varje minut på klockan inte kan hänföras till en exakt kund, utan hör till flera kunder samtidigt. Klart alla kunder är med och betalar den administrationen, så har du lagt säg 2 timmar administration på säg 4 kunder klart alla 4 kunder betalar 2 timmar administration.
Det är inte att luras. Även om antalet debiterbara timmar är större än antalet arbetade timmar.
Det är samma om du är på gym med personlig tränare.
Tränaren är där 2 timmar.
Du betalar säg 200 kr för ett pass på 2 timmar, oavsett om det är 2 personer bokade på passet eller 20 personer. Det innebär att tränaren får antingen 400 kr eller 4000 kr i "lön" för sina 2 timmar. Om nu hela passavgiften betalas till tränaren.
-----------------------------------------------------------------
När det gäller körjournal är det bara ett (informellt) "krav" (egentligen bara en stark rekommendation) vid dessa fall:
1. Du har en tjänstebil, och bilen främst i tjänsten men även lite privat.
(Om bilen över huvud taget används privat, skall man kunna visa att det sker vid mindre än 10 tillfällen och max 100 mil per år - att stanna vid ett paketbud och plocka upp ett paket på vägen räknas som "två tillfällen").
2. Du kör 3 000 mil eller mer i tjänsten under ett inkomstår med förmånsbil.
(Om du kör mer än 3 000 mil med förmånsbil i tjänsten har du rätt att minska ditt förmånsvärde med 25%)
Kan du dock visa detta på annat sätt, t.ex. genom kundfakturor och RUT/ROT avdrag, så slipper du körjournal.
3. Du har fritt drivmedel till din förmånsbil.
(Du förmånsbeskattas inte för drivmedlet som används i tjänst, men du måste kunna visa att det använts i tjänst. Eftersom bilar drar olika, så måste man då både redovisa tjänstemil och privata mil, så att en procentuell uträkning kan göras)
4. Anställd har förmån av trängselskatt/infrastrukturavgift.
(Har man förmån av trängselskatt/infrastrukturavgift, ELLER kör privat bil i tjänsten, måste du med körjournal redovisa även dina privata mil om trängselskatt/infrastrukturavgift är fri i en viss tid efter första passagen, detta då en trängselskattpassage som debiterats i tjänsten, räknas som "privat" om du gör en privat passage inom den "fria perioden").
- Exempel: I göteborg så är alla efterföljande passager efter den första, inom 60 minuter, fria. Om du då åker på ett jobb (med privat bil eller förmånsbil) och debiteras trängselskatt, och du sedan inom dessa 60 minuter gör din hemresa till bostaden med samma bil, så skall du förmånsbeskattas för den debiterade trängselskatten om arbetsgivaren står för den. Detta då "hela passagen" räknas som privat, även om den till liten del är arbetsrelaterad. Du måste därför med körjournal kunna styrka att du inte gjort sådana efterföljande "fria" passager för att få ut skattefri ersättning för trängselskatt.
Om du däremot inte har sådana fria passager, (t.ex. i stockholm) och heller inte kommit upp i maxbeloppet per dag, behöver inte ha körjournal, utan behöver bara kunna visa med faktura att man blivit debiterad trängselskatt i tjänsten.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett företag som kan styrka via 1 att bilen inte öht används privat, exempelvis en särskilt utrustad bil som t.ex. används av flera, och står på företagsadressen, behöver inte ha körjournal.
Detsamma gäller den som kör privatbil i tjänsten.
Så körjournal är inget absolut krav, utan krävs bara för att kunna styrka att bilen inte använts i tjänst. Det är inte som kassaregister, ett absolut krav.
Exempelvis, om elektriken varit på ahsell och ägnat 2 timmar åt att plocka ihop åt 3 kunder, så kan han debitera 2 timmar på varje kund. Vilket ger 6h lön för 2h arbete.
Men det är ju, för hur rimligt skulle det vara om elektrikern ska sitta med 3 stoppur i handen och "Nu plockar jag en dosa för kund 1", sedan stoppa stoppur 1 och starta stoppur 2, "Nu plockar jag ytterligare 2 dosor för kund 2", och sedan stoppa stoppur 2, och starta stoppur 3, "Nu plockar jag 4 dosor för kund 3".
Vilken kund ska det debiteras på när man går mellan 2 hyllor som innehåller varor som flera kunder ska ha utav?
Om man går till en hylla som bara 1 kund ska ha utav, ska kunden betala för tiden det tar dig att gå TILL hyllan, FRÅN hyllan eller både och?
Fatta vilken millimeterrättvisa bara för att man ska ha millimeterkorrekta fakturor.
Då skulle det ta mycket längre tid, vilket skulle innebära att det blir lika dyrt i praktiken, då skulle elektriken kanske få ägna 4-5 timmar på ahsell om allt ska millimeterredovisas i tid.
Visst kan fakturan kännas orimlig, men ligger det flera kundjobb i varje timme är det inte så orimligt. Städningen av bilen kan också vara något som man gör "á flera kunder" och därmed kan 3 timmars städning av bilen debiteras på alla kunder.
Eller hur tänkte du städningen av bilen ska utföras? Ska man märka alla kablar, dosor och sånt man rivit ut hos kund 1 med grön färg, och sedan märka alla dosor, kablar, och kontakter man rivit ut hos kund 2 med röd färg osv... och sedan lägga dem separat i bilen eller sitta med separata stoppur? Hur tänker ni egentligen?
Självklart att man städar bilen "som en normal person gör", ja 3 timmar, det åker på alla kunders fakturor.
Sedan kan du inte slippa betala mil och bilkostnad för att de har körjournal.
Som du kanske vet, så räknas bilen alltid från verksamhetsadressen.
Så även om elektrikern bara kört från Kund 1 till Kund 2, så ska du ändå betala en skenbar resa tillbaka till verksamhetslokalen, och sedan får kund 2 betala en skenbar framkörning från verksamhetslokalen. Ligger då kunderna med 1 mils avstånd emellan, och verksamhetslokalen ligger 2 mil ifrån båda kunder, så kan elektrikern debitera 2x i restid och ressträcka helt lagligt till vardera kund.
Taxibranschen slutade ganska fort med framkörningsavgifter för det var liksom orimligt att om du tog en taxi från centralstationens taxiplats så skulle du även betala för resan mellan taxibolagets lokal och taxiplatsen.
Därav att man bara kör med framkörningsavgifter och skenbara resor inom hantverkarbranschen, för där beställer du ett jobb - då kvittar det var hantverkaren för stunden befinner sig - du ska ändå betala som om hantverkaren inte hade några jobb den dagen.
Beställer du en taxi, så beställer du en resa från A till B, då är det detta du betalar för, inte att taxin har kört till den plats för att plocka upp dig. Eftersom taxibolagen tjänar mest på beställningar, vore det då orimligt att taxiplatserna blev hälften så dyra att använda som att beställa per telefon eller app - således slopade man ALLA framkörningsavgifter.
Så hantverkare är inte riktigt att jämföra med taxi.
Sedan får man tänka på administrationstiden för fakturorna.
Om du sitter och gör upp fakturor i ett faktureringsprogram, så är det inte alltid så att du sitter med EN kunds faktura, och sedan bang! klart, sedan nästa kunds faktura, bang! klart, osv...
Man sitter ju givetvis och lägger in flera kunders fakturor parallellt, lägger in kvitton från ahsell på flera kunder, sedan tankar ut billoggar och sådant och lägger in på flera kunder, vilket gör att varje minut på klockan inte kan hänföras till en exakt kund, utan hör till flera kunder samtidigt. Klart alla kunder är med och betalar den administrationen, så har du lagt säg 2 timmar administration på säg 4 kunder klart alla 4 kunder betalar 2 timmar administration.
Det är inte att luras. Även om antalet debiterbara timmar är större än antalet arbetade timmar.
Det är samma om du är på gym med personlig tränare.
Tränaren är där 2 timmar.
Du betalar säg 200 kr för ett pass på 2 timmar, oavsett om det är 2 personer bokade på passet eller 20 personer. Det innebär att tränaren får antingen 400 kr eller 4000 kr i "lön" för sina 2 timmar. Om nu hela passavgiften betalas till tränaren.
-----------------------------------------------------------------
När det gäller körjournal är det bara ett (informellt) "krav" (egentligen bara en stark rekommendation) vid dessa fall:
1. Du har en tjänstebil, och bilen främst i tjänsten men även lite privat.
(Om bilen över huvud taget används privat, skall man kunna visa att det sker vid mindre än 10 tillfällen och max 100 mil per år - att stanna vid ett paketbud och plocka upp ett paket på vägen räknas som "två tillfällen").
2. Du kör 3 000 mil eller mer i tjänsten under ett inkomstår med förmånsbil.
(Om du kör mer än 3 000 mil med förmånsbil i tjänsten har du rätt att minska ditt förmånsvärde med 25%)
Kan du dock visa detta på annat sätt, t.ex. genom kundfakturor och RUT/ROT avdrag, så slipper du körjournal.
3. Du har fritt drivmedel till din förmånsbil.
(Du förmånsbeskattas inte för drivmedlet som används i tjänst, men du måste kunna visa att det använts i tjänst. Eftersom bilar drar olika, så måste man då både redovisa tjänstemil och privata mil, så att en procentuell uträkning kan göras)
4. Anställd har förmån av trängselskatt/infrastrukturavgift.
(Har man förmån av trängselskatt/infrastrukturavgift, ELLER kör privat bil i tjänsten, måste du med körjournal redovisa även dina privata mil om trängselskatt/infrastrukturavgift är fri i en viss tid efter första passagen, detta då en trängselskattpassage som debiterats i tjänsten, räknas som "privat" om du gör en privat passage inom den "fria perioden").
- Exempel: I göteborg så är alla efterföljande passager efter den första, inom 60 minuter, fria. Om du då åker på ett jobb (med privat bil eller förmånsbil) och debiteras trängselskatt, och du sedan inom dessa 60 minuter gör din hemresa till bostaden med samma bil, så skall du förmånsbeskattas för den debiterade trängselskatten om arbetsgivaren står för den. Detta då "hela passagen" räknas som privat, även om den till liten del är arbetsrelaterad. Du måste därför med körjournal kunna styrka att du inte gjort sådana efterföljande "fria" passager för att få ut skattefri ersättning för trängselskatt.
Om du däremot inte har sådana fria passager, (t.ex. i stockholm) och heller inte kommit upp i maxbeloppet per dag, behöver inte ha körjournal, utan behöver bara kunna visa med faktura att man blivit debiterad trängselskatt i tjänsten.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett företag som kan styrka via 1 att bilen inte öht används privat, exempelvis en särskilt utrustad bil som t.ex. används av flera, och står på företagsadressen, behöver inte ha körjournal.
Detsamma gäller den som kör privatbil i tjänsten.
Så körjournal är inget absolut krav, utan krävs bara för att kunna styrka att bilen inte använts i tjänst. Det är inte som kassaregister, ett absolut krav.
Redigerat:
Ett vanligt bedrägeri. Mycket av sådant är redan en del av timpriset. ABB t.ex sätter upp städning av verkstad på kund.T tinyDavid skrev:Hej! Vi har anlitat en elektriker från en av de större ställen för lite jobb för eller efter sommaren. Vi har haft lite koll på tider för att det inte skulle rinna iväg, och räknade ihop ca 36 timmar m resor. Fakturan vi fick var på 53 timmar, och när jag frågade om hur de kunde skilja sig så mycket så menade dem att det gick åt tid för beställning, plockning, städning av bil mm. Vi bad om en detaljerad specificering men fick antal timmar per dag där vi redan ser stora skillnaden. Svaret nu är att de av goodwill kan dra bort 3 timmar, men jag känner att det är ganska snålt och oprofessionell att det ska skilja sig så mycket. Vad kan vi göra? Vad hade ni gjort?
Den sista meningen...oj. 😵💫 Jag tror att många har rakt motsatt uppfattning.S sebastiannielsen skrev:Man sitter ju givetvis och lägger in flera kunders fakturor parallellt, lägger in kvitton från ahsell på flera kunder, sedan tankar ut billoggar och sådant och lägger in på flera kunder, vilket gör att varje minut på klockan inte kan hänföras till en exakt kund, utan hör till flera kunder samtidigt. Klart alla kunder är med och betalar den administrationen, så har du lagt säg 2 timmar administration på säg 4 kunder klart alla 4 kunder betalar 2 timmar administration.
Det är inte att luras
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 750 inlägg
Det är för att folk här på forumet förväntar sig i princip att man sitter med stoppur i handen. "Nu gör jag 2 musklick för kund 1", stoppa stoppur 1, starta stoppur 2, "nu gör jag 3 musklick för kund 2" osv...S stugfar skrev:
Och tiden det tar t.ex. att vänta på hemtankningen av en körjournal med USB som kanske tar typ 10 minuter. Den hemtankningen är ju för alla kunder den dagen...
Som jag sade:
Om du går på ett gympass med en gymtränare, så får du betala säg kanske 200 kronor för ett pass på 2 timme. Detta oavsett om det är 2 personer som bokat eller 20 personer. alla betalar lika mycket, trots att tränaren bara är där 2 timmar.
Det är ju av samma anledning, vilken kund av de 20 personerna "arbetar han för" då?
fin attityd! Varför inte göra jobbet själv då, eftersom hantverkare är så lata och tar hutlöst överbetalt?C Conqvist skrev:Att hantverkare trixar med timmarna är väl "standard procedure". Kommer klockan 8, drar till grossen en timme, lunch 1,5 timme och sen till kontoret kl 14:30-15. Blir inte många timmar kvar till att arbeta. Trots att detta är branschstandard är det alltid lite lurigt att invända just för att de menar på att det är så mycket admin och annat som tillkommer, vilket ju är svårt att "motbevisa".
Jag jobbade själv som timdebiterande konsult i 10 år och timtaxan bör, enligt min mening, ta höjd för "allmän administration & pyssel", overhead mm som man inte kan lägga på en enskild kund. VD kan inte gärna lägga in 15 minuter arbetad tid per kund plus lokalkostnader, utan den typen av overhead ingår redan i priset. Hur många procent av arbetstiden brukar man fakturera som hantverkare? Konsulter brukar ju ligga i intervallet 80-90% är min erfarenhet.
Fuskare! Att du ens vill ha dom i ditt hem?!
HejO Ole E skrev:
Dert är så lagen är, man kan inte fakturera för timmar som man inte är hos kund. Man har rätt att fakturera för det arbete som utförs hos kund, innan arbetet utförs för att kunna beställa varor och hämta varor. Det skall finnas en tidsrapport på detta som man kan kräva enligt lag.
Man har även rätt att debitera för bil, exemple 250 kr för varje dag man är hos kund.
Utföraren skall enligt lag kunna redovisa sin tid hos kund och ev uthämtning av varor, Är det rimligt tidsåtgång. Det finns många som hittar på tider som inte stämmer med verkligheten. Det finns kvitto inkl tid hos grossist när de hämtat ut varorna osv. Det är inte köparen som skall bevisa något utan utföraren.
Sedan läser jag i vissa svar rent hitta på saker som inte gäller lagligt. Det skall man naturligtvis inte godkänna.
Stå på dig ta det först till konsumentvägledaren, de ger dig råd, allmänna reklamationsnämnden är ett steg ytterligare, men betala inte för hitta på saker.
Precis som en lunchrestaurang som köper in råvaror för 10 000 kr för en lunch. Självklart så får alla hantverkare som äter där den dagen betala 10 000 kr för sin lunch. Det är ju av samma anledning, vilken hantverkare kommer att äta vilken potatis?S sebastiannielsen skrev:Det är för att folk här på forumet förväntar sig i princip att man sitter med stoppur i handen. "Nu gör jag 2 musklick för kund 1", stoppa stoppur 1, starta stoppur 2, "nu gör jag 3 musklick för kund 2" osv...
Och tiden det tar t.ex. att vänta på hemtankningen av en körjournal med USB som kanske tar typ 10 minuter. Den hemtankningen är ju för alla kunder den dagen...
Som jag sade:
Om du går på ett gympass med en gymtränare, så får du betala säg kanske 200 kronor för ett pass på 2 timme. Detta oavsett om det är 2 personer som bokat eller 20 personer. alla betalar lika mycket, trots att tränaren bara är där 2 timmar.
Det är ju av samma anledning, vilken kund av de 20 personerna "arbetar han för" då?
"Det är inte att luras"S sebastiannielsen skrev:...
Exempelvis, om elektriken varit på ahsell och ägnat 2 timmar åt att plocka ihop åt 3 kunder, så kan han debitera 2 timmar på varje kund. Vilket ger 6h lön för 2h arbete.
...
Klart alla kunder är med och betalar den administrationen, så har du lagt säg 2 timmar administration på säg 4 kunder klart alla 4 kunder betalar 2 timmar administration.
Det är inte att luras. Även om antalet debiterbara timmar är större än antalet arbetade timmar.
Eeh...jo.
Jag som trodde att du skojade… men du är alltså allvarlig med att det är ok att fakturera 6h för 2h utfört arbete?S sebastiannielsen skrev:Man får också tänka på att en hantverkare får debitera odelbara arbeten på flera kunder.
Exempelvis, om elektriken varit på ahsell och ägnat 2 timmar åt att plocka ihop åt 3 kunder, så kan han debitera 2 timmar på varje kund. Vilket ger 6h lön för 2h arbete.
Men det är ju, för hur rimligt skulle det vara om elektrikern ska sitta med 3 stoppur i handen och "Nu plockar jag en dosa för kund 1", sedan stoppa stoppur 1 och starta stoppur 2, "Nu plockar jag ytterligare 2 dosor för kund 2", och sedan stoppa stoppur 2, och starta stoppur 3, "Nu plockar jag 4 dosor för kund 3".
Vilken kund ska det debiteras på när man går mellan 2 hyllor som innehåller varor som flera kunder ska ha utav?
Om man går till en hylla som bara 1 kund ska ha utav, ska kunden betala för tiden det tar dig att gå TILL hyllan, FRÅN hyllan eller både och?
Fatta vilken millimeterrättvisa bara för att man ska ha millimeterkorrekta fakturor.
Då skulle det ta mycket längre tid, vilket skulle innebära att det blir lika dyrt i praktiken, då skulle elektriken kanske få ägna 4-5 timmar på ahsell om allt ska millimeterredovisas i tid.
Visst kan fakturan kännas orimlig, men ligger det flera kundjobb i varje timme är det inte så orimligt. Städningen av bilen kan också vara något som man gör "á flera kunder" och därmed kan 3 timmars städning av bilen debiteras på alla kunder.
Eller hur tänkte du städningen av bilen ska utföras? Ska man märka alla kablar, dosor och sånt man rivit ut hos kund 1 med grön färg, och sedan märka alla dosor, kablar, och kontakter man rivit ut hos kund 2 med röd färg osv... och sedan lägga dem separat i bilen eller sitta med separata stoppur? Hur tänker ni egentligen?
Självklart att man städar bilen "som en normal person gör", ja 3 timmar, det åker på alla kunders fakturor.
Sedan kan du inte slippa betala mil och bilkostnad för att de har körjournal.
Som du kanske vet, så räknas bilen alltid från verksamhetsadressen.
Så även om elektrikern bara kört från Kund 1 till Kund 2, så ska du ändå betala en skenbar resa tillbaka till verksamhetslokalen, och sedan får kund 2 betala en skenbar framkörning från verksamhetslokalen. Ligger då kunderna med 1 mils avstånd emellan, och verksamhetslokalen ligger 2 mil ifrån båda kunder, så kan elektrikern debitera 2x i restid och ressträcka helt lagligt till vardera kund.
Taxibranschen slutade ganska fort med framkörningsavgifter för det var liksom orimligt att om du tog en taxi från centralstationens taxiplats så skulle du även betala för resan mellan taxibolagets lokal och taxiplatsen.
Därav att man bara kör med framkörningsavgifter och skenbara resor inom hantverkarbranschen, för där beställer du ett jobb - då kvittar det var hantverkaren för stunden befinner sig - du ska ändå betala som om hantverkaren inte hade några jobb den dagen.
Beställer du en taxi, så beställer du en resa från A till B, då är det detta du betalar för, inte att taxin har kört till den plats för att plocka upp dig. Eftersom taxibolagen tjänar mest på beställningar, vore det då orimligt att taxiplatserna blev hälften så dyra att använda som att beställa per telefon eller app - således slopade man ALLA framkörningsavgifter.
Så hantverkare är inte riktigt att jämföra med taxi.
Sedan får man tänka på administrationstiden för fakturorna.
Om du sitter och gör upp fakturor i ett faktureringsprogram, så är det inte alltid så att du sitter med EN kunds faktura, och sedan bang! klart, sedan nästa kunds faktura, bang! klart, osv...
Man sitter ju givetvis och lägger in flera kunders fakturor parallellt, lägger in kvitton från ahsell på flera kunder, sedan tankar ut billoggar och sådant och lägger in på flera kunder, vilket gör att varje minut på klockan inte kan hänföras till en exakt kund, utan hör till flera kunder samtidigt. Klart alla kunder är med och betalar den administrationen, så har du lagt säg 2 timmar administration på säg 4 kunder klart alla 4 kunder betalar 2 timmar administration.
Det är inte att luras. Även om antalet debiterbara timmar är större än antalet arbetade timmar.
Det är samma om du är på gym med personlig tränare.
Tränaren är där 2 timmar.
Du betalar säg 200 kr för ett pass på 2 timmar, oavsett om det är 2 personer bokade på passet eller 20 personer. Det innebär att tränaren får antingen 400 kr eller 4000 kr i "lön" för sina 2 timmar. Om nu hela passavgiften betalas till tränaren.
-----------------------------------------------------------------
När det gäller körjournal är det bara ett (informellt) "krav" (egentligen bara en stark rekommendation) vid dessa fall:
1. Du har en tjänstebil, och bilen främst i tjänsten men även lite privat.
(Om bilen över huvud taget används privat, skall man kunna visa att det sker vid mindre än 10 tillfällen och max 100 mil per år - att stanna vid ett paketbud och plocka upp ett paket på vägen räknas som "två tillfällen").
2. Du kör 3 000 mil eller mer i tjänsten under ett inkomstår med förmånsbil.
(Om du kör mer än 3 000 mil med förmånsbil i tjänsten har du rätt att minska ditt förmånsvärde med 25%)
Kan du dock visa detta på annat sätt, t.ex. genom kundfakturor och RUT/ROT avdrag, så slipper du körjournal.
3. Du har fritt drivmedel till din förmånsbil.
(Du förmånsbeskattas inte för drivmedlet som används i tjänst, men du måste kunna visa att det använts i tjänst. Eftersom bilar drar olika, så måste man då både redovisa tjänstemil och privata mil, så att en procentuell uträkning kan göras)
4. Anställd har förmån av trängselskatt/infrastrukturavgift.
(Har man förmån av trängselskatt/infrastrukturavgift, ELLER kör privat bil i tjänsten, måste du med körjournal redovisa även dina privata mil om trängselskatt/infrastrukturavgift är fri i en viss tid efter första passagen, detta då en trängselskattpassage som debiterats i tjänsten, räknas som "privat" om du gör en privat passage inom den "fria perioden").
- Exempel: I göteborg så är alla efterföljande passager efter den första, inom 60 minuter, fria. Om du då åker på ett jobb (med privat bil eller förmånsbil) och debiteras trängselskatt, och du sedan inom dessa 60 minuter gör din hemresa till bostaden med samma bil, så skall du förmånsbeskattas för den debiterade trängselskatten om arbetsgivaren står för den. Detta då "hela passagen" räknas som privat, även om den till liten del är arbetsrelaterad. Du måste därför med körjournal kunna styrka att du inte gjort sådana efterföljande "fria" passager för att få ut skattefri ersättning för trängselskatt.
Om du däremot inte har sådana fria passager, (t.ex. i stockholm) och heller inte kommit upp i maxbeloppet per dag, behöver inte ha körjournal, utan behöver bara kunna visa med faktura att man blivit debiterad trängselskatt i tjänsten.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett företag som kan styrka via 1 att bilen inte öht används privat, exempelvis en särskilt utrustad bil som t.ex. används av flera, och står på företagsadressen, behöver inte ha körjournal.
Detsamma gäller den som kör privatbil i tjänsten.
Så körjournal är inget absolut krav, utan krävs bara för att kunna styrka att bilen inte använts i tjänst. Det är inte som kassaregister, ett absolut krav.