65 967 läst · 338 svar
66k läst
338 svar
Elektriker som vill fakturera extra timmar
Nej till honom har jag bara pratar om elinstallatörer. Och med dig om behöriga elektriker. Men kanske skrivit fel? Hur som kanske vi skall släppa det?Alfredo skrev:
Det enda jag villa ha sagt återigen att det finns massor av små företag där elinstallatörer själv sköter ”hela” affären. Det är enligt mig väldigt fel att säga att de flesta företag har så många anställda att det finns någon annan som helt sköter offerter, räknar på materialpriser etc.
Det är sant. Denna branschen kryllar det av små enmansföretag, eller kanske med en anställd förutom ägaren. Det finns dock även en ansenlig mängd elfirmor med en handfull anställda, kanske typ uppåt 10 st. Och upp till den nivån någonstans brukar det sällan finnas någon anställd administrativ personal, utan för det mesta är det ägaren som sköter kundkontakter, anbud, arbetsledning osv, och därmed inte har en minut över till att själv skruva.P PHPersson skrev:
Jag vet dock någon enstaka firma (åtminstone en) där ägaren klokt nog insåg att han var sämre företagsledare och att han var mindre intresserad av allt det där än att vara elektriker, så han anställde en VD helt enkelt, som skötte allt sånt och kanske typ hälften av arbetsledningen.
Klok människa! Förmodligen trivs han bättre på jobbet, tjänar mer pengar och har mer nöjda kunder.Mikael_L skrev:Det är sant. Denna branschen kryllar det av små enmansföretag, eller kanske med en anställd förutom ägaren. Det finns dock även en ansenlig mängd elfirmor med en handfull anställda, kanske typ uppåt 10 st. Och upp till den nivån någonstans brukar det sällan finnas någon anställd administrativ personal, utan för det mesta är det ägaren som sköter kundkontakter, anbud, arbetsledning osv, och därmed inte har en minut över till att själv skruva.
Jag vet dock någon enstaka firma (åtminstone en) där ägaren klokt nog insåg att han var sämre företagsledare och att han var mindre intresserad av allt det där än att vara elektriker, så han anställde en VD helt enkelt, som skötte allt sånt och kanske typ hälften av arbetsledningen.
I min värld kallas det bedrägeri.S sebastiannielsen skrev:
Jag som kund är väl inte så aningslös att jag på fullaste allvar kan acceptera att det tar två timmar att plocka ihop lite grejor till mitt lilla jobb, om det inte rör sig om nyinstallation av en hel villa. Enligt vem "får" en hantverkare göra detta? ELektrikern är väl inte så rörig i skallen att denne vid faktureringen inte kan tänka "hmm nu var jag där på ahlsell i onsdags i 2 timmar, jag plockade material till kund A och B och två dosor till C. I min värld sätter man då 1 timme på respektive kund A och B och inget på kund C då materialet var minimalt och man ändå var där. Inte så svårt? Ingen begär millimeterrättvisa.
Självklart ska man som kund om man har möjlighet hålla koll på timmar och protestera om något är helt galet. Det har jag gjort flera gånger och det har resulterat i någon vända hos Polisen för att anmäla hantverkaren för olaga hot (givetvis inspelat). Aldrig har jag betalat något ocker utan det har alltid gått bra att komma överens till slut när de fattar att svärord och en massa andra otrevligheter inte fungerar med mig.
Som många själva skriver har en hantverkare en debiteringsgrad på 70-80%, resten då dvs ca 10 timmar/vecka är sådant som man kan ägna sig åt som INTE debiteras på kund. Vad kan då detta vara?
- Städa/tvätta bilen
- Köra veckans skräp till tippen (man kör väl inte till tippen en gång efter varje kund)
- Administration
- Utbildning
- Fredagsfika på kontoret
- Labba med någon kul pryl
- Rengöra och underhålla sin utrustning, firmwareuppdateringar etc.
Hos kunden jobbar man. Punkt slut. Jag har debiterat tid som konsult i snart 20 år. Det enda som möjligtvis kan diffa är hela timmar. Vi debiterar på påbörjad arbetad timme, och lite beroende på vad det är för kund så kan jag ta betalt för en hel timme om det går 10 minuter över, eller skita i det om det är en bra kund. Det är väl ungefär på den nivån som det skarvas med arbetstid. Lunch betalar inte kund, däremot raster på för- och eftermiddag samt ca 5 minuter per timme för toapaus, kolla nyheter etc.
Sen kanske någon invänder mot att jag som konsult inte har små många utgifter för utrustning och materiel. Det är sant, MEN jag har ofta ett studielån på några hundra tusen som ska betalas tillbaka. Certifieringar kostar en slant om man jobbar i ett område där detta är viktigt. Dator och programvara, ibland står kunden för detta och ibland inte. EN licens av vårat utvecklarverktyg kostar t.ex. 80000 kr/användare. Har vi jättehöga timpriser? Jag tar för närvarande 810 kr ex moms/timme. Inte jättehögt skulle jag säga. Har varit nere på 750 kr för systemutveckling hos ett större företag.
Alla skråer har olika kostnader och man får göra hur man vill för att täcka upp för detta, UTOM att bedraga sina kunder genom att lägga på fler timmar än vad man faktiskt har jobbat.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Du tror inte det skulle bli JÄVLIGT livat hos kunderna ifall elektrikern tar en rast både på för och eftermiddagen (vi säger 15 minuter) PLUS 5 minuter rast per timme = 40 minuter (30 om vi räknar bort den timmen där de andra rasterna är placerade)S steve5432 skrev:Hos kunden jobbar man. Punkt slut. Jag har debiterat tid som konsult i snart 20 år. Det enda som möjligtvis kan diffa är hela timmar. Vi debiterar på påbörjad arbetad timme, och lite beroende på vad det är för kund så kan jag ta betalt för en hel timme om det går 10 minuter över, eller skita i det om det är en bra kund. Det är väl ungefär på den nivån som det skarvas med arbetstid. Lunch betalar inte kund, däremot raster på för- och eftermiddag samt ca 5 minuter per timme för toapaus, kolla nyheter etc.
Det innebär alltså 1timme rast per arbetsdag utöver lunchen. Jag kan lova dig att forumriddarna på byggahus skulle såga den hantverkaren vid fotknölarna för det.
Jag tror inte ens du insåg hur korkat det var att skriva ditt slappa schema direkt efter du kritiserar hantverkare för att de städar bilen (på kundens skräp) på kundens tid.
Tror de flesta kunder gärna städar för 800 spänn timmen.S SueCia skrev:Berätta hur du tycker att din gamla elcentral, din gamla FK, kablar, klammer och allt sånt som ska slängas ska komma ut ur firmabilen så att den är redo för nästa jobb? Ska elektrikern göra detta gratis, isåfall varför?
Nu förutsätter jag att kunden INTE vill ta reda på skräpet själv, eftersom det vanligaste är att dom inte vill det.
Jag betalar med glädje hantverkarna för att städa... förutsätter då att de har med sig en sopsäck och slänger sakerna rätt sorterat från början istället för att rätt på golvet och tror att deras mamma kommer och städar efter dem.M Mach77777 skrev:
Korkat? Inte det minsta. Ta och lugna ner dej lite tack.S SueCia skrev:
Har jag ett slappt schema? Jag har haft mängder med hantverkare här hemma och går och kissar, tar en kort rökpaus samt tar en kopp kaffe och sätter sig och fikar lite och snackar skit både förmiddag och eftermiddag 10-15 minuter, och jobbar jag hemma så bjuder jag dem gärna på en kopp kaffe eller ett fikabröd. Det beror ju lite på hur stort arbetet är, är det en veckas jobb eller 2 timmars jobb. Är det 2 timmars jobb kanske det inte är lämpligt att ta en lång fika mitt i, utan den tar man kanske efter jobbet är klart? Så gör jag i alla fall när man har långmöte hos kund, det kan vara möte 8-12 utan mer än en 5-minutare för att kissa och fylla kaffekoppen.
Så för att svara på din fråga eller påstående eller vad det nu var; jag anser inte det är det minsta korkat att förvänta sig att hantverkaren (i detta fallet elektrikern)underhåller sin utrustning på ej debiterbar tid, såtillvida det inte är en specialare. Säg att du hyr en grävmaskin och den blir väldigt skitig av att grävas i lera i spöregn en hel dag för att du ska ner med en kabelkanal 80 cm från bostadshus till ladugård. Givetvis får ju kunden betala för att du ska stå nånstans 1-2 timmar och spola av den, då detta är något som är direkt kopplat till den kunden och det jobbet. Det hade inte jag protesterat mot i alla fall, om det stod på fakturan "rengöring av grävmaskin", samt maskinhyra samt el-material samt arbetstid för de timmar det tog att köra från firman, hämta grävmaskinen, anlända hos mig, utföra jobbet, köra hem till firman, tvätta grävmaskinen, lämna tillbaka den hos uthyraren och köra tillbaka till firman. Eller kanske firman som hyr ut mot en kostnad tvättar den, vad vet jag? Det kanske blir billigare och elektrikern slipper slaska med lera och skita ner. Då blir ju priset för tvätt inbakat i maskinhyran.
😀
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Då tror du fel, det är ju precis det jag har sagt tidigare i tråden flertalet gånger.M Mach77777 skrev:
Det tar cirka 10-15 minuter att rensa bilen, det innebär att kunden betalar maximalt 400kr för att slippa städa jobbet eller slänga material.
Varför uttalar du dig ens om vad du TROR när jag säger hur det går till i verkligheten, kunden vill nästan ALLTID att man tar med sig allt gammalt skit.
Mycket möjligt att du har rätt. Antar att jag är fattigare än de flesta.S SueCia skrev:Då tror du fel, det är ju precis det jag har sagt tidigare i tråden flertalet gånger.
Det tar cirka 10-15 minuter att rensa bilen, det innebär att kunden betalar maximalt 400kr för att slippa städa jobbet eller slänga material.
Varför uttalar du dig ens om vad du TROR när jag säger hur det går till i verkligheten, kunden vill nästan ALLTID att man tar med sig allt gammalt skit.
Det tror jag absolut inte alla gör i detta läget, tyvärr. Det finns väl väldigt många trådar här som visar på att kostnader inte alltid kommuniceras som de borde?S SueCia skrev:
Jag tror väldigt många hantverkare förutsätter, eller skiter i om, att kunden förstår att det kommer att kosta extra om hantverkaren tar med sig skräpet jämfört med om det lämnas kvar.
Och jag tror väldigt många kunder tror motsatsen, det vill säga att det inte ska kosta något extra att ta med sig en gammal central och lite kabel utan att det ska ingå i det övriga jobbet.
Det är vad jag tror.
En hantverkare som pratar fem minuter per timme i telefon om saker som inte har med kunden att göra låter väl inte så konstigt? Hantverkare snackar mycket i telefon nu mer. Hur många hantverkare stänger av sin telefon när de är hos kunden för att undvika att göra nåt annat?S SueCia skrev:Du tror inte det skulle bli JÄVLIGT livat hos kunderna ifall elektrikern tar en rast både på för och eftermiddagen (vi säger 15 minuter) PLUS 5 minuter rast per timme = 40 minuter (30 om vi räknar bort den timmen där de andra rasterna är placerade)
Det innebär alltså 1timme rast per arbetsdag utöver lunchen. Jag kan lova dig att forumriddarna på byggahus skulle såga den hantverkaren vid fotknölarna för det.
Jag tror inte ens du insåg hur korkat det var att skriva ditt slappa schema direkt efter du kritiserar hantverkare för att de städar bilen (på kundens skräp) på kundens tid.