35 969 läst · 202 svar
36k läst
202 svar
Elektriker debiterar för undersökning efter lång tid, är detta rimligt
OK, tack för råd och synpunkter - även om det finns två skilda läger här.
Jag har funderat på utgången och tänker göra som så: fakturan bestrids i sin helhet men jag kan gå med på en kompromiss att betala hälften. Har också skrivit i mitt bestridande att jag helst såg att den ströks helt pga olika saker så får vi väl se hur han (re)agerar.
Det finns en bevisbörda som vilar på honom att påvisa att jag beställt någon typ av konsultation. Någon sådan existerar inte, iaf inte skriftligt och knappast ens muntligt. Sen är det inte så att jag har tjatat, bett och bönat att han skulle komma förbi utan det var något han själv tog initiativ till och redan vid vår telefonkontakt så var han tveksam till att han kunde ta på sig jobbet. Jobbet tog ett antal timmar då bl a en trefasledning skulle dras till en bastu. Jag tolkar därför hans beslut att besöka mig att det var för att få en uppskattning om jobbet skulle kunna göras på en timme eller två, då kanske han ändå kunde klämma in det men då han insåg omfattningen så sa han nej. Ungefär som ett vanligt offertförfarande där man först skaffar sig en uppfattning om jobbets beskaffenhet och sen väljer att tacka nej. Inget konstigt. Men sånt ska/kan man inte fakturera.
Jag har funderat på utgången och tänker göra som så: fakturan bestrids i sin helhet men jag kan gå med på en kompromiss att betala hälften. Har också skrivit i mitt bestridande att jag helst såg att den ströks helt pga olika saker så får vi väl se hur han (re)agerar.
Det finns en bevisbörda som vilar på honom att påvisa att jag beställt någon typ av konsultation. Någon sådan existerar inte, iaf inte skriftligt och knappast ens muntligt. Sen är det inte så att jag har tjatat, bett och bönat att han skulle komma förbi utan det var något han själv tog initiativ till och redan vid vår telefonkontakt så var han tveksam till att han kunde ta på sig jobbet. Jobbet tog ett antal timmar då bl a en trefasledning skulle dras till en bastu. Jag tolkar därför hans beslut att besöka mig att det var för att få en uppskattning om jobbet skulle kunna göras på en timme eller två, då kanske han ändå kunde klämma in det men då han insåg omfattningen så sa han nej. Ungefär som ett vanligt offertförfarande där man först skaffar sig en uppfattning om jobbets beskaffenhet och sen väljer att tacka nej. Inget konstigt. Men sånt ska/kan man inte fakturera.
Jag tror kompromissen är det sämsta alternativet. Han kommer så klart vara nöjdare eftersom han får in en slant, men relationen lär vara samma som om du bestrider hela...
Antingen betalar man och är nöjd, eller så är man jobbig och bråkar sett från elektrikerns perspektiv! För dig är det ju frågan om det är värt pengarna för att ha en bra relation... Och det baseras nog bara på din känsla av om det känns rätt eller inte...
Antingen betalar man och är nöjd, eller så är man jobbig och bråkar sett från elektrikerns perspektiv! För dig är det ju frågan om det är värt pengarna för att ha en bra relation... Och det baseras nog bara på din känsla av om det känns rätt eller inte...
Nu får du väl ändå ge dig. Även om han svänger förbi fattar du väl att hans tid kostar.nizzehult skrev:
En fråga.
2022 höll jag på med en renovering och behövde anlita elektriker. Ringde den jag anlitat tidigare i ett annat jobb, då funkade hela entreprenaden helt enligt planerna.
Han berättade redan i telefon att han hade ont om tid att utföra jobbet men "kunde väl svänga förbi och kolla".
Så skedde. Han berättade lite snabbt hur han tyckte att man skulle dra kablarna och vilken typ man skulle bruka men sa också att han inte hann ta på sig jobbet. Hela besöket tog kanske 15-20 minuter.
Inget nämndes om någon debitering.
Jag hittade då en annan elektriker som jag i stället anlitade och han fullföljde jobbet inom min tids- och kostnadsram.
Sen går det nästan 2½ år(!) och nu dimper det ner en räkning från elektriker #1 på en timmes "arbete" + resa.
- Vadan detta tyckte jag, du har ju inte gjort något fysiskt arbete och sa aldrig att detta skulle debiteras?
Och sen har det gått väldigt lång tid (efter 3 år förfaller den legala rätten att skicka faktura till en privatperson). Tycker du detta är rimligt?
- Ja, jo...papperet hade "hamnat lite fel".
- Jaha, gör du på samma sätt om du får ett uppdrag som du kollar på, lämnar offert men sen inte får jobbet: debiterar du då för din "undersökning"?
- Nä, sånt drar man ju av på jobbet.
- Ja men om du inte får jobbet då?
Inget svar.
Kan/bör jag bestrida detta helt eller delvis?
Ge dig nu.
Jag håller just nu på och tar in offerter på ett par större ändringar hemma.B Bozzen skrev:
Om jag skulle betala för varje som ska få lämna en offert skulle det bli betydligt färre företag som fick chansen att komma med ett bud...
Och om jag fick betala för alla som tackade nej till att göra jobbet skulle jag bli upprörd.
Varför skulle det bli färre som får lämna offert om du skulle få betala för det, och varför blir du upprörd över det?Dowser4711 skrev:
Jag håller just nu på och tar in offerter på ett par större ändringar hemma.
Om jag skulle betala för varje som ska få lämna en offert skulle det bli betydligt färre företag som fick chansen att komma med ett bud...
Och om jag fick betala för alla som tackade nej till att göra jobbet skulle jag bli upprörd.
Det är väl ändå du som vill jämföra? Antagligen för att få en uppfattning om företagets kompetens och sen för att komma så billigt undan som möjligt, borde vara du som betalar för den tjänsten.
Är du flexibel och är ledig från jobbet för att dem skall komma och kolla mitt på dagen eller är du bara intresserad av att träffas efter arbetstid?
Utan intäkter ingen lön...torde vara dagens självklarhet?S Sson85 skrev:
...och du blandar fortfarande ihop företagets intäkt med elektrikerns lön.
Jag betalar alltid för rådgivning. Oavsett vem som gör jobbet. Skulle inte själv vilja åka runt på min fritid o besöka folk, ge dom råd o tips utan att få betalt.nizzehult skrev:
En fråga.
2022 höll jag på med en renovering och behövde anlita elektriker. Ringde den jag anlitat tidigare i ett annat jobb, då funkade hela entreprenaden helt enligt planerna.
Han berättade redan i telefon att han hade ont om tid att utföra jobbet men "kunde väl svänga förbi och kolla".
Så skedde. Han berättade lite snabbt hur han tyckte att man skulle dra kablarna och vilken typ man skulle bruka men sa också att han inte hann ta på sig jobbet. Hela besöket tog kanske 15-20 minuter.
Inget nämndes om någon debitering.
Jag hittade då en annan elektriker som jag i stället anlitade och han fullföljde jobbet inom min tids- och kostnadsram.
Sen går det nästan 2½ år(!) och nu dimper det ner en räkning från elektriker #1 på en timmes "arbete" + resa.
- Vadan detta tyckte jag, du har ju inte gjort något fysiskt arbete och sa aldrig att detta skulle debiteras?
Och sen har det gått väldigt lång tid (efter 3 år förfaller den legala rätten att skicka faktura till en privatperson). Tycker du detta är rimligt?
- Ja, jo...papperet hade "hamnat lite fel".
- Jaha, gör du på samma sätt om du får ett uppdrag som du kollar på, lämnar offert men sen inte får jobbet: debiterar du då för din "undersökning"?
- Nä, sånt drar man ju av på jobbet.
- Ja men om du inte får jobbet då?
Inget svar.
Kan/bör jag bestrida detta helt eller delvis?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 784 inlägg
Jo. Kör man ut med bilen så får man faktiskt förstå att det kommer kosta pengar. Det som däremot kan vara fult är om man tar betalt för en telefon-offert eller en skriftlig offert över mejl utan att ha varit ute o tittat:nizzehult skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...med-kostnad-foer-offerter-nufoertiden.346835/
Så beställer man tjänsten "offert via utkörning" så är det ju en tjänst som företaget ska ha in pengar på.
Det tycker jag är märkligt. Tar du hem någon som faktiskt fysiskt kommer och tittar, klart han ska ha betalt.Dowser4711 skrev:
En annan sak att ta betalt för en telefon-offert.
Med andra ord, det är ju en skillnad om du ringer och frågar, "Vad kostar det att byta styrkortet på en Miele WTW870/WPM" vilket är en snabb koll i en prislista vad delen kostar, en uppskattning om vad tiden tar o sedan kan man lämna offerten över mejl eller telefon.
Och en annan sak om utföraren behöver åka ut och köra med bilen (KOSTAR BENSIN). Vem ska betala den bensinen? Såklart, du som beställer offert-tjänsten.
Även om personen tackar nej till att ta jobbet för att det är för omfattande. Du borde kunna beskriva jobbets omfattning tillräckligt bra över telefon/mejl så att de inte behöver åka ut och tacka nej.
---------------------------------------------------------------------
Det är inget mer märkvärdigt än att du måste betala "felsökningsavgift" för att du ska få en prisuppgift på vad det kostar att laga din mobil. Det bara heter ett annat namn, "felsökningsavgift" istället för "pris för offert" och då plötsligt så är det mycket mer acceptabelt eftersom ordet "felsökningsavgift" antyder att det ligger ett arbete bakom, men såklart det kan ligga mer arbete bakom att skriva en offert.
Det måste vara något jag inte förstår. Du beskriver er dialog så här:
Det finns ingen logisk grund att neka den här fakturan baserat på de sakförhållanden du själv presenterat. Sen kan man ju 'tycka' vad man vill, men det är ju en helt annan fråga.
Hur är inte det här detsamma som att du faktiskt haft dit elektrikern för konsultation? Du har bett honom komma dit trots tidsbrist, fått berättat för dig hur du kunnat underlätta dragning (kanske rent av på förfrågan?). Någonting du också dragit nytta av när du sedan förberett för dragning innan elektrikern som genomförde jobbet kom.Du säger till elektrikern: 'Du får gärna komma förbi och kolla om jag tänker rätt, även om du har fullt upp.'
Han berättade lite snabbt hur han tyckte att man skulle dra kablarna och vilken typ man skulle bruka men sa också att han inte hann ta på sig jobbet.
Eftersom jobbet ändå inte gick till honom fick ju nästa elektriker (även) göra hans jobb, nu fick jag visserligen tips om hur man i förväg skulle sätta reglar, borra hål och annat för att eljobbet skulle bli bra men det var ju ingen hjärnkirurgi direkt.
Det finns ingen logisk grund att neka den här fakturan baserat på de sakförhållanden du själv presenterat. Sen kan man ju 'tycka' vad man vill, men det är ju en helt annan fråga.
Att det ska vara sååå svårt för folk och då menar jag alla. Företagare: berätta,förklara och berätta , förklara
Så slipper vi allt sånt här. Att förklara för kunden HELA tiden vad som kommer debiteras varför och vad det kostar.
Och för dig som är kund. Nu verkar du ju tycka att snubben är bra. Så ring och snacka med honom så löser det sig säkert.
Så slipper vi allt sånt här. Att förklara för kunden HELA tiden vad som kommer debiteras varför och vad det kostar.
Och för dig som är kund. Nu verkar du ju tycka att snubben är bra. Så ring och snacka med honom så löser det sig säkert.
Menar du på fullt allvar att om du t.ex. ska måla huset och ringer målare för att fråga om offert att du förväntar dig att betala för offerterna? D.v.s. utan att målaren säger att offerter kostar först förstås.V Vedeldat skrev:Varför skulle det bli färre som får lämna offert om du skulle få betala för det, och varför blir du upprörd över det?
Det är väl ändå du som vill jämföra? Antagligen för att få en uppfattning om företagets kompetens och sen för att komma så billigt undan som möjligt, borde vara du som betalar för den tjänsten.
Är du flexibel och är ledig från jobbet för att dem skall komma och kolla mitt på dagen eller är du bara intresserad av att träffas efter arbetstid?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 784 inlägg
Behöver målaren köra ut med bil och titta, klart du ska betala för bensinen och till viss del timmarna.K koolla skrev:
Priset drar man av om jobbet blir av, eftersom om du INTE tagit offert, utan bara beställt, så hade man ändå fått göra "offert-jobbet" så att säga.
Har du däremot en skalenlig ritning med alla mått uppsatta, och ytor angivna så att målaren kan sitta på kontoret och uppskatta tiden det tar att måla hela huset + antal burkar färg som går åt på 5 minuter, klart du inte ska behöva betala för den offerten.
nizzehult skrev:
Ja, hade han sagt från början: "jag kommer ändå inte att hinna inom närmaste månaderna så då är det heller ingen mening att jag kommer" så hade det ju slutat där.
Att ändå dyka upp och sen vilja ha betalt för ett icke-utfört jobb som ändå någon annan måste utföra tycker jag är dålig stil.
Nu minns jag inte exakt hur jag la orden men det kan ju ha varit något i stil med "du får gärna komma förbi och kolla om jag tänker rätt, även om du har fullt upp"; frågan är sen om detta är att anse som en beställning på en rådgivning? Vi hade ju gjort affärer tidigare så det var ju ingen ny kund.
Hade du gjort likadant om fakturan kommit kort tid efter att han varit där?nizzehult skrev:
OK, tack för råd och synpunkter - även om det finns två skilda läger här.
Vill du kunna anlita honom igen. Betala men säg till honom att du inte uppfattade det som rådgivning och att ni båda behöver vara tydliga nästa gång.nizzehult skrev:
Man vill helst inte göra sig osams med honom då han är bra att ha att göra med i övrigt men här tycker jag inte han har torrt på fötterna. Att sen väldigt lång tid har gått tycker jag talar till hans nackdel.
Den springande punkten är om jag verkligen anlitade honom för rådgivning eller om det enbart var en undersökning för att lämna en offert? Eftersom jobbet ändå inte gick till honom fick ju nästa elektriker (även) göra hans jobb, nu fick jag visserligen tips om hur man i förväg skulle sätta reglar, borra hål och annat för att eljobbet skulle bli bra men det var ju ingen hjärnkirurgi direkt.
Svaret kanske är någonstans mittemellan. En kompromiss skulle vara att jag erbjuder mig att betala hälften, det borde väl vara fair play?
Att han skulle dra skulden vidare om jag helt struntar i betalningen är som du skriver rätt osannolikt.
Nu är det en timme och resa, så inga stora pengar
Så försökte jag för ett antal år sedan när jag målade om. Men det var ingen intresserad av. De ville komma ut och titta. De tog å andra sidan inte betalt för offerten. Sedan att de var en av dem som inte ens lämnade offert sedan är för mig förvånande eftersom han tog sig tiden och jag hade förklarat ungefärlig omfattning med tanke på huset storlek etc.S sebastiannielsen skrev:Behöver målaren köra ut med bil och titta, klart du ska betala för bensinen och till viss del timmarna.
Priset drar man av om jobbet blir av, eftersom om du INTE tagit offert, utan bara beställt, så hade man ändå fått göra "offert-jobbet" så att säga.
Har du däremot en skalenlig ritning med alla mått uppsatta, och ytor angivna så att målaren kan sitta på kontoret och uppskatta tiden det tar att måla hela huset + antal burkar färg som går åt på 5 minuter, klart du inte ska behöva betala för den offerten.
Jag håller inte med. Offertjobb anser jag (och nog de flesta) vara säljjobb. Precis som att jag i mitt jobb åker till kunder och visar och demar vårt system. Det tar vi ju inte betalt för om de inte köper.
Men om målaren hade sagt som du säger är det förstås helt ok.