35 969 läst · 202 svar
36k läst
202 svar
Elektriker debiterar för undersökning efter lång tid, är detta rimligt
Det finns väl fler?Fel av Åke skrev:
Det är en viss skillnad på att ta dit någon och att de erbjuder sig att komma förbi. Det händer mig då och då att en kund som jag vill ha en bra relation med hör av sig och jag kan säga att jag inte har möjlighet att ta jobbet då, men är jag i närheten så kan jag komma förbi för en snabb diskussion. Aldrig att jag skickar en faktura då. Det går på "reklamkontot".Fel av Åke skrev:
Husägare
· Västerviks kommun
· 435 inlägg
Jo, det gör det ju. Nånstans. Jag tänker att det spelar roll om man bor i stor eller liten stad eller landsbygd.Fairlane skrev:
För övrigt är jag med på ditt resonemang beroende på vad som överenskommit.
Själv är jag nog en dålig kund, eller en bra?, då jag hade betalat. Orkar inte diskutera en timmes debitering.
Om du har i åtanke att du vill behålla en kund till nästa gång och du har skickat en sådan här faktura: Tror du då att han vill anlita dig? Så svaret på din fråga är nog: Det beror sig på.Fel av Åke skrev:
Frågan jag ställer mig är varför åkte han dit om han ändå visste att han inte skulle göra jobbet?
Redigerat:
Om TS minnesbild är korrekt så sa elektrikern *inte* att han inte hade tid att göra jobbet innan han kom ut på plats, utan sa att han hade ont om tid, men kunde komma förbi och kolla .
Det hade jag tolkat som att elektrikern var intresserad av jobbet, osäker på om han verkligen skulle hinna med eller ej (och därför var tydlig mot kunden för att inte ge för höga förhoppningar)
När han sedan kom ut på plats konstaterade han att det var ett arbete som han inte skulle hinna med och tackade nej.
Det är inget som jag själv hade förväntat mig att betala för och inte heller något jag hade varit beredd att ta betalt för även om jag är i en annan bransch.
Det var ett sälj-arbete som inte gav resultat.
Osis, men sånt är livet som företagare.
Det hade jag tolkat som att elektrikern var intresserad av jobbet, osäker på om han verkligen skulle hinna med eller ej (och därför var tydlig mot kunden för att inte ge för höga förhoppningar)
När han sedan kom ut på plats konstaterade han att det var ett arbete som han inte skulle hinna med och tackade nej.
Det är inget som jag själv hade förväntat mig att betala för och inte heller något jag hade varit beredd att ta betalt för även om jag är i en annan bransch.
Det var ett sälj-arbete som inte gav resultat.
Osis, men sånt är livet som företagare.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 526 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 526 inlägg
Betala, 1 timme och bilresa är rimligt/billigt, trots att han hade ont om tid kom han och kollade samt meddelade att det var ont om tid men nekade inte att ta jobbet
Betala , dessutom var Du ju nöjd med tidigare arbeten så det är väl bra med en god relation med elektrikern
Betala , dessutom var Du ju nöjd med tidigare arbeten så det är väl bra med en god relation med elektrikern
Ickefråga. Betala bara. PUNKT
Bestridnizzehult skrev:
En fråga.
2022 höll jag på med en renovering och behövde anlita elektriker. Ringde den jag anlitat tidigare i ett annat jobb, då funkade hela entreprenaden helt enligt planerna.
Han berättade redan i telefon att han hade ont om tid att utföra jobbet men "kunde väl svänga förbi och kolla".
Så skedde. Han berättade lite snabbt hur han tyckte att man skulle dra kablarna och vilken typ man skulle bruka men sa också att han inte hann ta på sig jobbet. Hela besöket tog kanske 15-20 minuter.
Inget nämndes om någon debitering.
Jag hittade då en annan elektriker som jag i stället anlitade och han fullföljde jobbet inom min tids- och kostnadsram.
Sen går det nästan 2½ år(!) och nu dimper det ner en räkning från elektriker #1 på en timmes "arbete" + resa.
- Vadan detta tyckte jag, du har ju inte gjort något fysiskt arbete och sa aldrig att detta skulle debiteras?
Och sen har det gått väldigt lång tid (efter 3 år förfaller den legala rätten att skicka faktura till en privatperson). Tycker du detta är rimligt?
- Ja, jo...papperet hade "hamnat lite fel".
- Jaha, gör du på samma sätt om du får ett uppdrag som du kollar på, lämnar offert men sen inte får jobbet: debiterar du då för din "undersökning"?
- Nä, sånt drar man ju av på jobbet.
- Ja men om du inte får jobbet då?
Inget svar.
Kan/bör jag bestrida detta helt eller delvis?
Om det inte var hjärnkirurgi, och du inte kunde räkna ut det själv så kan det väl vara god sed att betala killen?nizzehult skrev:
Man vill helst inte göra sig osams med honom då han är bra att ha att göra med i övrigt men här tycker jag inte han har torrt på fötterna. Att sen väldigt lång tid har gått tycker jag talar till hans nackdel.
Den springande punkten är om jag verkligen anlitade honom för rådgivning eller om det enbart var en undersökning för att lämna en offert? Eftersom jobbet ändå inte gick till honom fick ju nästa elektriker (även) göra hans jobb, nu fick jag visserligen tips om hur man i förväg skulle sätta reglar, borra hål och annat för att eljobbet skulle bli bra men det var ju ingen hjärnkirurgi direkt.
Svaret kanske är någonstans mittemellan. En kompromiss skulle vara att jag erbjuder mig att betala hälften, det borde väl vara fair play?
Att han skulle dra skulden vidare om jag helt struntar i betalningen är som du skriver rätt osannolikt.
Läser man din text så har du ju egentligen anlitat honom som konsult och det vet man ju vad det kostar, att han sen inte hade tid att utföra själva arbetet var ju bra att han meddelade direkt på plats efter att ha fått en uppfattning om omfattningen.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 784 inlägg
Bilresan borde du definitivt betala, det är ju ändå en kostnad han haft som han kan redovisa.
Däremot timpriset borde du ta ner till 15 minuter, dvs dela det med 4.
Enligt lag har han rätt till det som kallas för "skäligt pris" om inget avtalats om debitering. Skäligt pris är att du åtminstonde ersätter hans utlägg och betalar för faktiskt arbetstid.
Avtalsvillkor såsom "per påbörjad timme" och liknande som annars är vanliga inom branschen kan dock vara knepigt att kräva om inget sagts innan.
Däremot timpriset borde du ta ner till 15 minuter, dvs dela det med 4.
Enligt lag har han rätt till det som kallas för "skäligt pris" om inget avtalats om debitering. Skäligt pris är att du åtminstonde ersätter hans utlägg och betalar för faktiskt arbetstid.
Avtalsvillkor såsom "per påbörjad timme" och liknande som annars är vanliga inom branschen kan dock vara knepigt att kräva om inget sagts innan.
Skulden är inte preskriberad så även om det är sent är det inte för sent.
Däremot är det ju elektrikern som äger bevisbördan för att ni ingått avtal. Ex att det finns en ök om att han ska ge dig råg ang. kommande renovering. När man konstaterat att avtal finns, får man se vad som avtalats. Saknas det helt får man gå på skäligt pris.
Vidare har ju elektrikern ett ansvar fär att avråda dig från direkt olämpliga beslut. Han bör alltså vara tydlig med att han inte kan ta sig an efterkommande arbete och att nästa elektriker kommer göra en egen bedömning.
Att få råd om en kommande renovering har ju dock ett värde så jag tror det kokar ner till om det var detta som ök gällde, eller om det gällde offert/uppstart för ett större jobb.
Sen är väl den sista frågan om du vill ta fajten. En kompromiss är ju att framföra att det känns fel att betala för något du inte hade någon nytta av när ni inte kommi överens om att beaöket skulle kosta något. Samt att du uppfattat det som en offertförfrågan men att han direkt avsade sig uppdraget.
Däremot är det ju elektrikern som äger bevisbördan för att ni ingått avtal. Ex att det finns en ök om att han ska ge dig råg ang. kommande renovering. När man konstaterat att avtal finns, får man se vad som avtalats. Saknas det helt får man gå på skäligt pris.
Vidare har ju elektrikern ett ansvar fär att avråda dig från direkt olämpliga beslut. Han bör alltså vara tydlig med att han inte kan ta sig an efterkommande arbete och att nästa elektriker kommer göra en egen bedömning.
Att få råd om en kommande renovering har ju dock ett värde så jag tror det kokar ner till om det var detta som ök gällde, eller om det gällde offert/uppstart för ett större jobb.
Sen är väl den sista frågan om du vill ta fajten. En kompromiss är ju att framföra att det känns fel att betala för något du inte hade någon nytta av när ni inte kommi överens om att beaöket skulle kosta något. Samt att du uppfattat det som en offertförfrågan men att han direkt avsade sig uppdraget.