26 650 läst · 141 svar
27k läst
141 svar
Elektriker debiterar för undersökning efter lång tid, är detta rimligt
Sida 1 av 10
En fråga.
2022 höll jag på med en renovering och behövde anlita elektriker. Ringde den jag anlitat tidigare i ett annat jobb, då funkade hela entreprenaden helt enligt planerna.
Han berättade redan i telefon att han hade ont om tid att utföra jobbet men "kunde väl svänga förbi och kolla".
Så skedde. Han berättade lite snabbt hur han tyckte att man skulle dra kablarna och vilken typ man skulle bruka men sa också att han inte hann ta på sig jobbet. Hela besöket tog kanske 15-20 minuter.
Inget nämndes om någon debitering.
Jag hittade då en annan elektriker som jag i stället anlitade och han fullföljde jobbet inom min tids- och kostnadsram.
Sen går det nästan 2½ år(!) och nu dimper det ner en räkning från elektriker #1 på en timmes "arbete" + resa.
- Vadan detta tyckte jag, du har ju inte gjort något fysiskt arbete och sa aldrig att detta skulle debiteras?
Och sen har det gått väldigt lång tid (efter 3 år förfaller den legala rätten att skicka faktura till en privatperson). Tycker du detta är rimligt?
- Ja, jo...papperet hade "hamnat lite fel".
- Jaha, gör du på samma sätt om du får ett uppdrag som du kollar på, lämnar offert men sen inte får jobbet: debiterar du då för din "undersökning"?
- Nä, sånt drar man ju av på jobbet.
- Ja men om du inte får jobbet då?
Inget svar.
Kan/bör jag bestrida detta helt eller delvis?
2022 höll jag på med en renovering och behövde anlita elektriker. Ringde den jag anlitat tidigare i ett annat jobb, då funkade hela entreprenaden helt enligt planerna.
Han berättade redan i telefon att han hade ont om tid att utföra jobbet men "kunde väl svänga förbi och kolla".
Så skedde. Han berättade lite snabbt hur han tyckte att man skulle dra kablarna och vilken typ man skulle bruka men sa också att han inte hann ta på sig jobbet. Hela besöket tog kanske 15-20 minuter.
Inget nämndes om någon debitering.
Jag hittade då en annan elektriker som jag i stället anlitade och han fullföljde jobbet inom min tids- och kostnadsram.
Sen går det nästan 2½ år(!) och nu dimper det ner en räkning från elektriker #1 på en timmes "arbete" + resa.
- Vadan detta tyckte jag, du har ju inte gjort något fysiskt arbete och sa aldrig att detta skulle debiteras?
Och sen har det gått väldigt lång tid (efter 3 år förfaller den legala rätten att skicka faktura till en privatperson). Tycker du detta är rimligt?
- Ja, jo...papperet hade "hamnat lite fel".
- Jaha, gör du på samma sätt om du får ett uppdrag som du kollar på, lämnar offert men sen inte får jobbet: debiterar du då för din "undersökning"?
- Nä, sånt drar man ju av på jobbet.
- Ja men om du inte får jobbet då?
Inget svar.
Kan/bör jag bestrida detta helt eller delvis?
Tja, om du anlitade honom för rådgivning är det rimligt att betala.
Om det var en offertförfrågan/förfrågan angående ett arbete som aldrig blev beställt är det inte rimligt.
Om du inte anser att det var något annat, bestrid fakturan som ej beställt arbete. Han kommer ju inte dra dig till tinget för en timmes arbete.
Om det var en offertförfrågan/förfrågan angående ett arbete som aldrig blev beställt är det inte rimligt.
Om du inte anser att det var något annat, bestrid fakturan som ej beställt arbete. Han kommer ju inte dra dig till tinget för en timmes arbete.
Du skriver först att han hade ont on tid (tolkar jag som att jobbet kan bli utfört sent), men att han sedan sa att han inte hade tid, vid besöket? Rätt?
Hade han sagt att han inte hade tid att utföra hela jobbet från början och du bokade in han i alla fall hade det väl varit rimligt att betala för "rådgivningen"/underlag för beställning till nån annan elektriker?
Men att dyka upp och istället för att lämna en offert på jobbet konstatera att man inte hinner, och sedan kort lämna lite goda tips är väl rätt givet att man inte fakturerar? Hela det jobbet är ju värdelöst för dig, eftersom nästa elektriker i alla fall måste resa och titta på plats för att lämna offert.
Hade han sagt att han inte hade tid att utföra hela jobbet från början och du bokade in han i alla fall hade det väl varit rimligt att betala för "rådgivningen"/underlag för beställning till nån annan elektriker?
Men att dyka upp och istället för att lämna en offert på jobbet konstatera att man inte hinner, och sedan kort lämna lite goda tips är väl rätt givet att man inte fakturerar? Hela det jobbet är ju värdelöst för dig, eftersom nästa elektriker i alla fall måste resa och titta på plats för att lämna offert.
Man vill helst inte göra sig osams med honom då han är bra att ha att göra med i övrigt men här tycker jag inte han har torrt på fötterna. Att sen väldigt lång tid har gått tycker jag talar till hans nackdel.
Den springande punkten är om jag verkligen anlitade honom för rådgivning eller om det enbart var en undersökning för att lämna en offert? Eftersom jobbet ändå inte gick till honom fick ju nästa elektriker (även) göra hans jobb, nu fick jag visserligen tips om hur man i förväg skulle sätta reglar, borra hål och annat för att eljobbet skulle bli bra men det var ju ingen hjärnkirurgi direkt.
Svaret kanske är någonstans mittemellan. En kompromiss skulle vara att jag erbjuder mig att betala hälften, det borde väl vara fair play?
Att han skulle dra skulden vidare om jag helt struntar i betalningen är som du skriver rätt osannolikt.
Den springande punkten är om jag verkligen anlitade honom för rådgivning eller om det enbart var en undersökning för att lämna en offert? Eftersom jobbet ändå inte gick till honom fick ju nästa elektriker (även) göra hans jobb, nu fick jag visserligen tips om hur man i förväg skulle sätta reglar, borra hål och annat för att eljobbet skulle bli bra men det var ju ingen hjärnkirurgi direkt.
Svaret kanske är någonstans mittemellan. En kompromiss skulle vara att jag erbjuder mig att betala hälften, det borde väl vara fair play?
Att han skulle dra skulden vidare om jag helt struntar i betalningen är som du skriver rätt osannolikt.
Tja, om du vill gå honom till mötes på det viset så kan du ju erbjuda honom att betala det du anser vara rimligt.
Ni kan ju diskutera om det ska göras via en faktura eller middag beroende på hur er relation är.
Ni kan ju diskutera om det ska göras via en faktura eller middag beroende på hur er relation är.
Ja, hade han sagt från början: "jag kommer ändå inte att hinna inom närmaste månaderna så då är det heller ingen mening att jag kommer" så hade det ju slutat där.B BSOD skrev:Du skriver först att han hade ont on tid (tolkar jag som att jobbet kan bli utfört sent), men att han sedan sa att han inte hade tid, vid besöket? Rätt?
Att ändå dyka upp och sen vilja ha betalt för ett icke-utfört jobb som ändå någon annan måste utföra tycker jag är dålig stil.
Nu minns jag inte exakt hur jag la orden men det kan ju ha varit något i stil med "du får gärna komma förbi och kolla om jag tänker rätt, även om du har fullt upp"; frågan är sen om detta är att anse som en beställning på en rådgivning? Vi hade ju gjort affärer tidigare så det var ju ingen ny kund.
Jag tycker det känns orimligt att ifrågasätta en timmes debitering när han faktiskt varit på plats och bidragit med sin expertis. Det låter dessutom som att du var medveten om att han inte hade mycket tid, men ändå bad honom svänga förbi för att snabbt bekräfta att du tänkt rätt. Att förvänta sig det helt utan kostnad känns inte rimligt. Självklart vet jag inte exakt hur er relation ser ut, men det är väldigt ovanligt att man åker ut och konsulterar utan att debitera – om det inte rör sig om en långvarig och återkommande kund. Jag kanske ser det annorlunda, men i mina ögon känns det fel att ifrågasätta en faktura där du faktiskt fått något konkret tillbaka.nizzehult skrev:
Ja, hade han sagt från början: "jag kommer ändå inte att hinna inom närmaste månaderna så då är det heller ingen mening att jag kommer" så hade det ju slutat där.
Att ändå dyka upp och sen vilja ha betalt för ett icke-utfört jobb som ändå någon annan måste utföra tycker jag är dålig stil.
Nu minns jag inte exakt hur jag la orden men det kan ju ha varit något i stil med "du får gärna komma förbi och kolla om jag tänker rätt, även om du har fullt upp"; frågan är sen om detta är att anse som en beställning på en rådgivning? Vi hade ju gjort affärer tidigare så det var ju ingen ny kund.
Jag tänker precis tvärtom. TS har ju inte fått något av värde även om elektrikern varit på plats och bidragit med sin expertis.L Lelleirra skrev:Jag tycker det känns orimligt att ifrågasätta en timmes debitering när han faktiskt varit på plats och bidragit med sin expertis. Det låter dessutom som att du var medveten om att han inte hade mycket tid, men ändå bad honom svänga förbi för att snabbt bekräfta att du tänkt rätt. Att förvänta sig det helt utan kostnad känns inte rimligt. Självklart vet jag inte exakt hur er relation ser ut, men det är väldigt ovanligt att man åker ut och konsulterar utan att debitera – om det inte rör sig om en långvarig och återkommande kund. Jag kanske ser det annorlunda, men i mina ögon känns det fel att ifrågasätta en faktura där du faktiskt fått något konkret tillbaka.
Det händer att en kund ringer mig när jag egentligen inte har tid och jag säger då antingen att jag inte har tid, eller att jag kan ta en snabbkoll men att jag inte har tid att göra jobbet. Det senare är för att jag vill ha en god relation till kunden och jag skulle inte fakturera den tiden.
Ja, du har nog rätt i det du skriver. Det är nog jag som tänker fel i denna situationen.Fairlane skrev:
Jag tänker precis tvärtom. TS har ju inte fått något av värde även om elektrikern varit på plats och bidragit med sin expertis.
Det händer att en kund ringer mig när jag egentligen inte har tid och jag säger då antingen att jag inte har tid, eller att jag kan ta en snabbkoll men att jag inte har tid att göra jobbet. Det senare är för att jag vill ha en god relation till kunden och jag skulle inte faktur
Fairlane skrev:
Jag tänker precis tvärtom. TS har ju inte fått något av värde även om elektrikern varit på plats och bidragit med sin expertis.
Det händer att en kund ringer mig när jag egentligen inte har tid och jag säger då antingen att jag inte har tid, eller att jag kan ta en snabbkoll men att jag inte har tid att göra jobbet. Det senare är för att jag vill ha en god relation till kunden och jag skulle inte fakturera den tiden.
Jag tänker *inte* betala för varje person som kommer hem till mig för att räkna på ett jobb som sedan inte tänker ta det...L Lelleirra skrev:Jag tycker det känns orimligt att ifrågasätta en timmes debitering när han faktiskt varit på plats och bidragit med sin expertis. Det låter dessutom som att du var medveten om att han inte hade mycket tid, men ändå bad honom svänga förbi för att snabbt bekräfta att du tänkt rätt. Att förvänta sig det helt utan kostnad känns inte rimligt. Självklart vet jag inte exakt hur er relation ser ut, men det är väldigt ovanligt att man åker ut och konsulterar utan att debitera – om det inte rör sig om en långvarig och återkommande kund. Jag kanske ser det annorlunda, men i mina ögon känns det fel att ifrågasätta en faktura där du faktiskt fått något konkret tillbaka.
Nu är ju det här rätt länge sen men att jag bad honom komma förbi ändå känns inte logiskt då han redan initialt sa att han inte skulle hinna göra jobbet, möjligen kan det vara så att han erbjöd sig att ändå komma förbi. Skillnaden är hårfin. Tyvärr går det inte bevisa exakt vad som sades.L Lelleirra skrev:Jag tycker det känns orimligt att ifrågasätta en timmes debitering när han faktiskt varit på plats och bidragit med sin expertis. Det låter dessutom som att du var medveten om att han inte hade mycket tid, men ändå bad honom svänga förbi för att snabbt bekräfta att du tänkt rätt. Att förvänta sig det helt utan kostnad känns inte rimligt. Självklart vet jag inte exakt hur er relation ser ut, men det är väldigt ovanligt att man åker ut och konsulterar utan att debitera – om det inte rör sig om en långvarig och återkommande kund. Jag kanske ser det annorlunda, men i mina ögon känns det fel att ifrågasätta en faktura där du faktiskt fått något konkret tillbaka.
Sen kan jag tänka mig att han borde förstå att det inte visar på gott affärsmannaskap att skicka ut en faktura efter 2½ år så hade han velat hålla relationen intakt så hade han kunnat erbjuda att halvera eller helt plocka bort fakturan. Lite skämmigt är det ju.
Att åka ut och skaffa sig en uppskattning om ett jobbs omfattning innan man lämnar ett pris är väl kutym men inget man kan ta betalt för om man sen inte får eller: tar jobbet. Gäller alla branscher.
Nu åkte han väl inte ut för att göra en "uppskattning/anbudaunderlag" av jobbet? Jag tyckte att du skrev redan från början att han sa att han inte hade tid?nizzehult skrev:
Nu är ju det här rätt länge sen men att jag bad honom komma förbi ändå känns inte logiskt då han redan initialt sa att han inte skulle hinna göra jobbet, möjligen kan det vara så att han erbjöd sig att ändå komma förbi. Skillnaden är hårfin. Tyvärr går det inte bevisa exakt vad som sades.
Sen kan jag tänka mig att han borde förstå att det inte visar på gott affärsmannaskap att skicka ut en faktura efter 2½ år så hade han velat hålla relationen intakt så hade han kunnat erbjuda att halvera eller helt plocka bort fakturan. Lite skämmigt är det ju.
Att åka ut och skaffa sig en uppskattning om ett jobbs omfattning innan man lämnar ett pris är väl kutym men inget man kan ta betalt för om man sen inte får eller: tar jobbet. Gäller alla branscher.
Så var det så varför han gjorde sig det omaket ändå förstår jag inte riktigt, jag knäbad ju inte direkt och ville ha dit honom. Kan ju hända att han ändå var i närheten och därigenom "svängde förbi" men jag vet att han deklarerade redan vid första kontakten att kalendern för själva jobbet var fulltecknad.E elmont skrev:
Husägare
· Västerviks kommun
· 435 inlägg
Om du har i åtanke att du behöver anlita en elektriker nästa gång och du har bestridit fakturan: Tror du då att han vill utföra jobbet åt dig? Så svaret på din fråga är nog: Det beror sig på.
Frågan jag ställer mig är varför tog du dit honom om han ändå visste att han inte skulle göra jobbet?
Frågan jag ställer mig är varför tog du dit honom om han ändå visste att han inte skulle göra jobbet?