Om elcentralen ser ut sådär så undrar jag hur resten av elinstallationen ser ut.

Anna1984 Anna1984 skrev:
Så egentligen är allt korrekt utfört men endast färgerna är fel?
Man har valt fel material på så sätt att man måste byta ut det för att det skall bli en fackmannamässig installation. Rent elektriskt så fungerar det nog vilket man då måste väga mot de resurser man måste lägga ner för en korrekt åtgärd nu.

Jag tycker man ska fundera vilka jobb man kanske kommer att göra i framtiden med huset för att i något av dessa få med ett utbyte av kabeln.

Som glad amatör undrar jag hur en sådan kabel (EKKJ med "fel färger" ) får/kan användas korrekt?, vad ska man göra för att koppla en sådan korrekt "fackmannamässigt" ?

Eftersom den finns i Biltemas sortiment får man väl anta att den finns installerad lite varstans.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
j.f.s
Min amatörgissning angående kabeln så använder du flätan som du skulle använt gröngul. Dvs flätan i manteln är jorden. Övriga ledare i kabeln är precis det, ledare.

• Gilla
Ställborn
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Min amatörgissning angående kabeln så använder du flätan som du skulle använt gröngul. Dvs flätan i manteln är jorden. Övriga ledare i kabeln är precis det, ledare.
Problemet är att det inte finns någon blå ledare och flätan är för klen för att få användas som PEN.
Det enda man kan ha den där kabeln till är en trefaslast som inte behöver nolla.

• Gilla
Ställborn och 6 till
  • Laddar…
j.f.s
Tack för förtydligandet (y)

Tack för era svar.
Men bara för att vara övertydlig. Den tråd/fläta som vissa anser borde ha varit jord är kapad med ytterhöljet vid ingången till elcentral. Så den går inte att ansluta någonstans. Finns det någon risk med det?

En ”vanlig” installationskabel med rätt färger hade ju också haft tre ledare, precis som den här. Nu är svart helt fel som jord, men förutom färgen och ev framtida förvirrningar, fyller den sin funktion?

Förutom att färgerna inte är de korrekta, är det någon skillnad med denna kabel mot en mer ”korrekt” kabel? Tänker att dimensionen är rätt, säkringen är rätt och egentligen är det rätt kopplat men med fel färger.

Jag vill bara veta om det kommer fungera felfritt (på det vi ser av installationen) eller är det någon som måste åtgärdas för att inte någon brand eller liknande ska uppstå?

Under förutsättning att det inte är några konstiga förhållanden (väldigt långt mellan huset och förrådet t ex) så verkar säkringar och kabeldimensioner vara rätt. Enda gränsfallet är väl egentligen den där 13A-säkringen. 13A kan vara ok med 1,5-kvadrats ledningar, men det är inte självklart att det är så. Behövs verkligen 13A där över huvud taget? Vad är det för prylar som brukar kopplas in där?

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Den som är 13a är kopplad till en kopplingsdosa. Den delar i sin tur ut ström till 3 st vägguttag och 6 st ledspottar. Vad är risken med en 13a säkring istället för 10? :thinking:

Risken är att man belastar ledningarna med för hög ström under en längre tid så det blir för varmt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fast det är så osannolikt i det här fallet så man kan lugnt säga att det inte kommer att börja brinna pga det där.....Om allt är inkopplat och åtdraget korrekt så fungerar det så där. Enda plumpen är ju kabelvalet som sagt men elektriciteten som rör sig i ledningarna bryr sig inte om det. Bara den som tittar under locket.

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Risken är att man belastar ledningarna med för hög ström under en längre tid så det blir för varmt.
Ok så man kan alltså inte koppla 1,5 mm ledningar till en 13c säkring?

Anna1984 Anna1984 skrev:
Ok så man kan alltså inte koppla 1,5 mm ledningar till en 13c säkring?
jo om man vet vad man gör och vet kabellängder och alla förutsättningar. Det ska dock poängteras att andra länder har typ 13A och ibland mer så 10A är ändå väldigt säkert med normala installationer.

• Gilla
Wolfen78 och 1 till
  • Laddar…
Som med all elinstallation så "beror det på" det är inte så enkelt att det bara är ett rätt eller fel då det är flera olika variabler att ta hänsyn till.

Anna1984 Anna1984 skrev:
Ska säkringen vara 10A istället för 13C? Vad är skillnaden där :thinking:
Du har två olika säkringar, en på 10A och en på 13A. Aet står för Ampere och betecknar vid vilken ström (ungefär) de löser ut. Cet har med karakteristik att göra och är inte det som det klankas på i tråden.

Vill man göra det hela aningen bättre kan man byta den på 13A till ytterligare en på 10A. En sådan kostar under hundringen och byts på några minuter.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.