39 620 läst · 178 svar
40k läst
178 svar
Elcentral, är det rätt kopplat?
Men den är ingen biledare. Den är den korrekta jorden.M merbanan skrev:
3x2,5 + 2,5 enl TS
Det finns ingen jordfelsbrytare. Du har en huvudbrytare och två dvärgbrytare/automatsäkringar, varav en ser ut att vara inkopplad.Anna1984 skrev:Jag har köpt ett fritidshus. I förrådet ser elcentralen ut som nedan.
Är allt rätt kopplat?
Ska det inte vara en personskyddsbrytare mellan jordfelsbrytaren och säkringarna?
Sen har man kopplat fasen till samma ”hål” i jordfelsbrytaren från säkringarna. Är det rätt?
[bild]
Lite förklaring.
Från inkommande el går en grå kabel till blå inkopplingsdel i centralen.
Svart går till jorddelen.
Brun går till jordfelsbrytaren.
Från utgående el går brun till säkringen.
Blå går till blå del på elcentralen.
Jord går till jorddelen på elcentralen.
Från säkringarna går brun till samma hål i jordfelsbrytaren.
Lite svårt att med säkerhet följa kablarna men jag ser inga fel.
Detta är ju en undercentral. Då har du kanske en jordfelsbrytare i huvudcentralen?
Husägare
· Stockholms län
· 303 inlägg
Har du inte läst tråden innan du börjar skriva....S Scybalum skrev:
Jag ser framför mig hur någon annan än TS i framtiden behöver byta ett uttag eller trafo till spottarna.
Det är förvisso så jäkla fel att en sund person stannar upp och reder ut härvan och i annat fall får man väl hoppas att personen är så pass närvarande/ignorant att den helt enkelt kopplar likadant...
Det är förvisso så jäkla fel att en sund person stannar upp och reder ut härvan och i annat fall får man väl hoppas att personen är så pass närvarande/ignorant att den helt enkelt kopplar likadant...
Hur menar du nu? Att byta trafon eller ett uttag kan väl knappast vara ett problem?ARJU skrev:Jag ser framför mig hur någon annan än TS i framtiden behöver byta ett uttag eller trafo till spottarna.
Vid nyinstallation får jord enbart vara gul/grön och ingen annan färg.
Nolla måste vara blå men blå måste inte vara nolla.
Eftersom allt ser nytt ut i både matande central som den nya så hade jag bytt kabel och gjort det rätt från början. Detta kommer skapa huvudbry framöver och inte vara till ens fördel. Kanske slutar med att man sitter i rättegång om dolt fel osv.
Nolla måste vara blå men blå måste inte vara nolla.
Eftersom allt ser nytt ut i både matande central som den nya så hade jag bytt kabel och gjort det rätt från början. Detta kommer skapa huvudbry framöver och inte vara till ens fördel. Kanske slutar med att man sitter i rättegång om dolt fel osv.
Moderator
· Stockholm
· 52 599 inlägg
Nej, det inte jag heller något problem med, färgerna ut från centralen till spottar och andra förbrukare ser rätt ut.Anna1984 skrev:
Men jag observerade just att det finns ytterligare ett rör med oinkopplade trådar på högra sidan i centralen. Är det tänkt att koppla in det trådarna, kanske på ytterligare en säkring?
Trådarna ser för korta ut, om de inte räcker för att dra in lite mer av dem i centralen, så bör de bytas (om de skall användas). Skall man ha en 3e säkring, behöver man byta strategi för matning av säkringen. Idag matas de två säkringarna med två trådar från huvudbrytaren. Ok, men det finns bättre metoder. En 3e tråd i samma koppling blir rätt tveksamt.
Det är utebelysningen som inte är inkopplad. Det finns mer att ta av. Jag sköt tillbaka den när jag tog bilden.H hempularen skrev:Nej, det inte jag heller något problem med, färgerna ut från centralen till spottar och andra förbrukare ser rätt ut.
Men jag observerade just att det finns ytterligare ett rör med oinkopplade trådar på högra sidan i centralen. Är det tänkt att koppla in det trådarna, kanske på ytterligare en säkring?
Trådarna ser för korta ut, om de inte räcker för att dra in lite mer av dem i centralen, så bör de bytas (om de skall användas). Skall man ha en 3e säkring, behöver man byta strategi för matning av säkringen. Idag matas de två säkringarna med två trådar från huvudbrytaren. Ok, men det finns bättre metoder. En 3e tråd i samma koppling blir rätt tveksamt.
Ok! Men hur kommer det sig att man inte kan dra fler trådar från huvudräkningen?
Ett tips är att läsa mer än bara första inlägget innan man svarar...S Scybalum skrev:
Intressant att du inte tycker att svart skyddsjord är något fel. Vad jobbar du med?
Moderator
· Stockholm
· 52 599 inlägg
Om du klämmer för många trådar i samma koppling, blir det ingen bra kontakt, risk för varmgång och brand.Anna1984 skrev:
Du får ursäkta men med tanke på att vi i princip bara har den rent okontrollerbara inkopplingen på bild att förhålla oss till så att fortsatt svara på frågor och ge "råd" utan att först ta dit en elekriker är direkt farligt och oansvarigt. Ledningarna kommer någonstans ifrån och går någon stans och med tanke på bilden så måste man anta att det kan vara värre. Men det är ju klart om du säger att du har beställt elektriker och för kunskap skull vill veta och lära då är det ju en annan sak, för i eget hus kan man aldrig ha nog med kunskap.Anna1984 skrev:
En elcentralskåp ska väl även matas med minst 6mm2 kabel, så är inte bara färgerna som är helt fel på inkopplingen, kabeln är för klen också. Är inte fel att mata den belastningen med 2.5mm2 kabel, men inte genom en säkringscentral, skulle ha gått genom en kopplingsdosa och bara haft avsäkrat i huvudcentralen.