39 758 läst · 178 svar
40k läst
178 svar
Elcentral, är det rätt kopplat?
Nej. Det är samma kabeltyp men du har en 3 x 2,5 + 2,5 medan det jag (lite otydligt kanske, pga Biltemas sida) föreslår är en 4 x 2,5 +2,5. Det är som GK100 skriver en väsentlig skillnad med den extra ledaren.Anna1984 skrev:
Ja, jag skulle bytt. Ja, jag tycker att det är rimligt. Det handlar inte bara om färgerna utan också om att man skippat den koncentriska ledaren. Det är inte heller säkert att 2,5 kvmm räcker i det här fallet.P PatrikJo skrev:Är det verkligen rimligt att byta 50 meter nergrävd kabel för att färgerna är fel? Eller har jag missat något kring materialvalet?
Det största felet med kabeln, som jag ser det, är väl att den uppenbarligen är vald av någon som inte vet vad han sysslar med. Risken ligger ju inte i kabeln som sådan, utan snarare att resten av installationen kanske inte heller är som den borde vara. Är det inte bara att sätta plåster på ett benbrott att byta ut en tekniskt sett fullt fungerande kabel?
Du har dock rätt i att den största risken handlar om att det uppenbart är någon som inte har koll som har gjort installationen. Det är väldigt lämpligt att låta någon med faktisk kompetens gå igenom hela anläggningen för att hitta ev andra fel. Det viktigaste är som jag sagt några gånger nu kabeldimensioneringen.
Moderator
· Stockholm
· 52 675 inlägg
Fast att det är 50m kom fram nu i sista inläggen. Det ställer det hela i ett delvis nytt ljus. Det är inte säkert att man kan ha 50m med 2,5 kvmm säkrat 16A.
Det behöver någon räkna på.
Hur ligger huset, ute på landet, eller i en tätort?
Det är avgörande för dimensioneringen här hur kraftig matning du har från elnätet. LIgger det i en tätort så har man i praktiken "alltid" relativt nära till elnätets matande transformator. Men är det ute på landet där det kanske går flera km i luftledningar fram till huset, så kan matningen till huset vara för svag, en klen 50m kabel kan då vara droppen som får det att rinna över.
Det behöver någon räkna på.
Hur ligger huset, ute på landet, eller i en tätort?
Det är avgörande för dimensioneringen här hur kraftig matning du har från elnätet. LIgger det i en tätort så har man i praktiken "alltid" relativt nära till elnätets matande transformator. Men är det ute på landet där det kanske går flera km i luftledningar fram till huset, så kan matningen till huset vara för svag, en klen 50m kabel kan då vara droppen som får det att rinna över.
Klarar sig inte 16A med 50 meter så kan man ju gå ner till 13A eller 10A.
Det bör fungera alla gånger. Dock blir väl spänningsfallet lite på gnällen istället.
Men om längden innebär ett problem med villkoret för automatisk frånkoppling så får man överväga byta säkring i denna ordning.
B16, C13, B13, C10, B10.
Är slingimpedansen för hög för säkringar av C-typ så innebär det sällan några problem att välja B istället, då impedansen i sig håller nere startströmmar tillräckligt bra.
Vad gäller spänningsfall så är trefasinkoppling att föredra alla dagar i veckan. Ifall det går ström i olika faser så minskar spänningsfallet på varje fas.
Att välja 5G2,5 isf 3G2,5 tycker jag är en no-brainer, med alla fördelar som en liten extrakostnad innebär.
Men att gå upp till 5g6 och ha 50 meter, då börjar det dra iväg en del pengar, jag ser inte detta som något självklart val.
Det bör fungera alla gånger. Dock blir väl spänningsfallet lite på gnällen istället.
Men om längden innebär ett problem med villkoret för automatisk frånkoppling så får man överväga byta säkring i denna ordning.
B16, C13, B13, C10, B10.
Är slingimpedansen för hög för säkringar av C-typ så innebär det sällan några problem att välja B istället, då impedansen i sig håller nere startströmmar tillräckligt bra.
Vad gäller spänningsfall så är trefasinkoppling att föredra alla dagar i veckan. Ifall det går ström i olika faser så minskar spänningsfallet på varje fas.
Att välja 5G2,5 isf 3G2,5 tycker jag är en no-brainer, med alla fördelar som en liten extrakostnad innebär.
Men att gå upp till 5g6 och ha 50 meter, då börjar det dra iväg en del pengar, jag ser inte detta som något självklart val.
Hornbach har vanligen det bästa utbudet av de tre och en snabb sökning ger detta
https://www.hornbach.se/shop/Instal...-250m-metervara/6853784/artikel-detaljer.html
Det finns också t.ex. EXQJ 4x6+6 om man vill gå upp lite i kabelarea för att vara säker på att man klarar utlösningsvillkoret
https://www.hornbach.se/shop/Instal...-100m-metervara/6762464/artikel-detaljer.html
Detta kan man dock räkna på och se om man behöver, det kostar lite mindre än dubbelt så mycket för kabeln i det fallet (2100 resp 3600 kr om man tittar på Hornbach och 50 m kabel).
Jag håller med Mikael_L och andra om att trefas är en total nobrainer på en sådan här kabel, därav femledare istället för treledare.
Jag undrar också lite över de myckna frågorna, nervositeten och viljan att åka och köpa en kabel på hyllan. Är det i själva verket så att det är du som gjort detta? Säg det i så fall, det är få här som bryr sig om legaliteterna i det hela. Däremot bryr sig de flesta om en elsäker anläggning och kommer ge bättre tips och råd om förutsättningarna är klarare.
https://www.hornbach.se/shop/Instal...-250m-metervara/6853784/artikel-detaljer.html
Det finns också t.ex. EXQJ 4x6+6 om man vill gå upp lite i kabelarea för att vara säker på att man klarar utlösningsvillkoret
https://www.hornbach.se/shop/Instal...-100m-metervara/6762464/artikel-detaljer.html
Detta kan man dock räkna på och se om man behöver, det kostar lite mindre än dubbelt så mycket för kabeln i det fallet (2100 resp 3600 kr om man tittar på Hornbach och 50 m kabel).
Jag håller med Mikael_L och andra om att trefas är en total nobrainer på en sådan här kabel, därav femledare istället för treledare.
Jag undrar också lite över de myckna frågorna, nervositeten och viljan att åka och köpa en kabel på hyllan. Är det i själva verket så att det är du som gjort detta? Säg det i så fall, det är få här som bryr sig om legaliteterna i det hela. Däremot bryr sig de flesta om en elsäker anläggning och kommer ge bättre tips och råd om förutsättningarna är klarare.
Det blir i princip meningslöst med central i andra änden om man tvingas gå neråt i säkring och karaktäristik. Man får se den mer som en fördelningsdosa för en uppdelad grupp. Formellt mer korrekt med central men i praktiken inte mycket nytta med den.
Vilket iofs inte behöver vara fel. Allt beror på den tänkta användningen vilket vi inte riktigt fått redovisat här. Givet de många slangarna som syns i ursprungsinlägget är det sannolikt att en central är lämpligare.
Jag noterar nu också när jag tittar igen att en av slangarna är väldigt kort (eller ja, ledarna i slangen kommer inte räcka fram).
Jag noterar nu också när jag tittar igen att en av slangarna är väldigt kort (eller ja, ledarna i slangen kommer inte räcka fram).
Tja, sitter det redan en central där så är det ju bara att fortsätta använda den, blir inte tokigt i alla fall.
Och det gör det ju möjligt att få ut ström till både trefas och enfas-apparater då, och det kanske kan visa sig bli bra någon gång.
Klarar sig 3x16A också, så blir det ju faktiskt lika stark matning (med lite sämre överlastförmåga dock) än vad jag har till hela huset.
Och det gör det ju möjligt att få ut ström till både trefas och enfas-apparater då, och det kanske kan visa sig bli bra någon gång.
Klarar sig 3x16A också, så blir det ju faktiskt lika stark matning (med lite sämre överlastförmåga dock) än vad jag har till hela huset.
Med tanke på avstånd och okänd förimpedans så hade iaf jag valt 5G6 (pris på ca 80kr/m, kanske kan få ner det lite om man går genom elfirma). Då är man dessutom framtidssäkrad om nu det skulle bli fler saker i framtiden. Värme, bastu, spabad, vedklyv, kompressor osv osv.
Tråkigt att stå där då och få åka på att göra om det då. Nu eller aldrig ungefär. Sen fortfarande så förstår jag inte hur folk kan gå med på att använda fel kabel (saknar jord och nolla på ett korrekt sätt).
Tråkigt att stå där då och få åka på att göra om det då. Nu eller aldrig ungefär. Sen fortfarande så förstår jag inte hur folk kan gå med på att använda fel kabel (saknar jord och nolla på ett korrekt sätt).
Gå från Femledar-system till fyrledar-system är väl aldrig tillåtet.Mikael_L skrev:Nejdå, inget krav.
Det kan matas med allt från 1,5mm2 och uppåt.
Sen ska det vara korrekt avsäkrat i matande ände, dvs mindre säkring ju klenare area, t.ex. 10A eller 13A kan vara lämpligt/möjligt för 1,5 mm2.
Om arean blir minst 10mm2 så är det tillåtet att börja använda PEN-ledare, dvs kombinerad skyddsjord och neutral i samma ledare, det som även kallas 4-ledar-system.