S Scybalum skrev:
Ser en ny sak i tråden om fasledare. Att de ska vara brun, svart eller grå. Många elektriker använder vit som tändtråd. Är inte det att betrakta som fasledare?
Senare i tråden står det dessutom att man får använda blå som fasledare...
Nej och nej. Det viktiga är att hålla isär färgerna på obruten fas och tändtrådar för att minska risken för förväxling och underlätta vid framtida arbete på anläggningen.
Svensk standard paragraf 514.3.Z4 översatt till klarspråk säger att man får använda blå som tändtråd och att man därmed inte behöver en speciell kabel med unika tändtrådsfärger mellan en dosa och strömbrytare och ytterligare en annan kabel med andra färger mellan dosa och lampa.

FK i rör är bra. Då kan man använda "rätt" färg.

Slut sidospår...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag kan ju tillägga en liten mening. OM förväxlingsrisk inte föreligger, står det också.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
I en kopplingsdosa med mer än bara inkommande matning, till/från strömbrytaren och utgående till förbrukaren så finns det risk för förväxlingsrisk.

Förväxlingsrisk finns även där man inte enkelt kan följa kabeln från strömbrytaren till kopplingsdosan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jamen då kan vi väl skita i alla reglerna då. Ingen regel är ju akut livsfarlig att inte följa.
Att godkänna att bryta mot den allra värsta och farligaste felaktiga användningen av ledarfärger, borde ju betyda att vi kan godkänna att bryta mot nästan allt som står i elinstallationsreglerna.

Det är väl inte så farligt med för stor säkring, bara man vet om det, det finns ju inte heller några saker man sätter in i vägguttag som drar med än 16A.
Det går väl bra att gräva ner EKK i marken, det är väl typ samma plast i alla fall.
Det är väl rätt OK att använda högtalarkabel, den isolerar lätt för 230V, säkert en bra bit norr om 1000V också.

Jag håller med, det finns inga proportioner på regelverket, det är lika i trafiken, jag tycker det är fantastiskt galet att jag inte får köra mot rött ifall det inte är någon annan bil på väg in i korsningen, bara småskurna regler.
Allt är inte antingen svart eller vitt.
Med lite sunt förnuft kan man komma långt, nu verkar TS ha valt rätt och ska byta kabeln vilket är bra.

Vad är viktigast, regel/lag eller resultat?
Har vid ett tillfälle åkt mot rött när en ambulans med både siren och ljus påslagna körde upp bakom och den enda möjligheten att släppa fram den var att bryta mot lagen, jag valde att göra just det för att jag ansåg att risken troligtvis understeg nyttan. Rätt enligt lag, nej. Men jag hoppas att det kanske var det som avgjorde en människas fortsatta liv.

Jag tror att det finns en ganska stor risk att många råd på halvtaskiga installationer innebär så stor kostnad att personen struntar i att göra något alls, det anser jag vara värre än att göra situationen lite bättre.

Handen på hjärtat, vad är risken med att märka upp en omärkt ledare med gul/grön i båda ändar, att någon en dag gräver upp och klipper av kabeln och i avsaknad av gul/grön ledare bara tar en av dom och hoppas att det jord?

Missförstå mig inte, jag anser att gul/grön är det sista man ska tumma på, men om alternativet är att inte göra något alls tycker jag att uppmärkning är bättre än inget eftersom det minskar risken avsevärt mot nuläget.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Sunt förnuft är ett mycket dåligt val, det som den okunnige tycker är ett bra och förnuftigt val kan den kunnige tycka är rena stolleprovet.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Mikael_L
Det syns iofs också att det finns skadad isolering, förstorad bild här.
Det är nog en god idé att kontrollera noga vad mer som kan finnas, det indikerar slarv i hantverket.
Vad finns t.ex. under den vita tejpen?
Där det går (tillräckligt långa ledare) så kan man kapa av och skala om för att få det perfekt, annars får man göra så gott det går (mindre perfekt).
Elektriska kablar med skadad isolering och vit tejp som indikerar möjligt slarv i hantverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog en god idé att kontrollera noga vad mer som kan finnas, det indikerar slarv i hantverket.
Där det går (tillräckligt långa ledare) så kan man kapa av och skala om för att få det perfekt, annars får man göra så gott det går (mindre perfekt).
[bild]
Den bilden trodde jag att någon skulle kommentera direkt när den dök upp. Men det dröjde lite...

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Om TS inte har svimmat av bra råd redan...

Om vi utgår från att "elektrikern" som klippt skärmen och tagit valfri ledare som jord har gjort allt annat "rätt" är det ett ur ett säkerhetsperspektiv bara ett problem som kan ställa till det rent praktiskt, dvs utlösningsvillkor.

Så steg 1 är att ta dit en riktig elektriker och säkra av med rätt säkring. Då finns faktiskt ingen omedelbar säkerhetsrisk.

Steg 2 är att märka upp jord och nolla, det förhindrar med största sannolikhet eventuella misstag i framtiden om någon kopplar om och råkar missa att det sitter fel färger. Rätt, nej. Men om man ser till riskexponering så är det betydligt mer sannolika risker som dom flesta av oss lever med i sin vardag utan att reflektera, typ blixtnedslag rakt i huvudet, hur många går omkring med åskledare på huvudet varje dag?

Steg 3, finns det marginal att skala om kabeln så att skärmen går att ansluta till jord, om inte byta kabel.

Ibland känns det som att proportionerna på risk kontra regelverk skenar iväg, ja, det finns regler, men samtidigt är det inte regeln i sig som ger ett skyddet. Det går alldeles utmärkt att uppnå säkerhet på andra sätt.

Den av oss som inte brytit mot varken regel eller lag under en livstid skulle jag vilja träffa, eller kanske inte...
Intressant att se dina överväganden och bedömningar med tillhörande uppräkning i någon form av prioritetsordning. Själv funderar jag över vad du grundar dem på och vad som ligger bakom.

Du behöver inte anstränga dig med att svara se det som en retorisk fundering kring de Tödde och Mödde jag nämnde tidigare.

Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Har redan kontrollerat. Skadan på jordkabeln är inte genomgående. Den andra tejpen är från en kabel som var märkt med en lapp för att veta vart den gick. Så ingen skada.

Anna1984 Anna1984 skrev:
Svart, grå och brun. Det är inkommande el från huset.
Antar att du själv lekt elektriker fast du verkligen borde låta bli

Är detta skada ? Har man dragit i dom med tång eller vad?

Elkablage med möjliga skador, markerade av blå pilar, där isoleringen verkar vara naggad eller tryckt.

GK100 GK100 skrev:
Intressant att se dina överväganden och bedömningar med tillhörande uppräkning i någon form av prioritetsordning. Själv funderar jag över vad du grundar dem på och vad som ligger bakom.

Du behöver inte anstränga dig med att svara se det som en retorisk fundering kring de Tödde och Mödde jag nämnde tidigare.
Nu har TS valt att lyssna och kommer att göra rätt så svaret blir ganska onödigt egentligen.

Men som jag skrev i tidigare inlägg tror jag att det finns en överhängande risk att råd om att göra rätt innebär att vissa väljer den enkla vägen att inte göra något alls, har tyvärr sett för många gånger när personer i min närhet har rätt allvarliga fel som kostar "för mycket" att åtgärda på rätt sätt så dom väljer att blunda och hoppas att det funkar ett tag till.

Andemeningen i det jag ville förmedla var att det är bättre att göra en dålig situation bättre än att inte göra något alls.

Jag är utbildad elektriker för ca 30 år sedan men har inte jobbat med just starkström sedan dess, men jag har däremot jobbat ca 30 år på att hålla min personal säker i min produktion så jag tycker att jag har en hel del erfarenhet kring bedömnig och förebyggande av risker.

Så utan att gå in på att kvantifiera riskernas sannolikhet och konsekvens tycker jag att:

Den mest sannolika scenariot är att en driver till en spot blir kortsluten eller att någon kopplar in något i ett uttag som skapar en kortslutning, enkelt åtgärdat för en billig peng att välja rätt säkring.

Risken att någon kopplar om i en av centralerna är enligt mig ganska låg, om vi antar att jorden rent elektriskt är kopplad rätt är det ingen omedelbar risk, därav ser jag den som sekundär.
Skulle någon få för sig att koppla om är det antingen en behörig elektriker, då ser jag det som väldigt låg risk att den personen tar den ledaren som sitter i jordskenan och kopplar den någon annan stans bara för att den har fel färg.
Skulle en lekman få för sig att koppla om och inte har mer vett i skallen än att reflektera en stund hur det är kopplat innan tror jag föga att en gul/grön kabel skulle hjälpa, men om så är fallet skulle lite gul/grön tejp kanske hjälpa.

Det finns såklart en risk att någon ska flytta centralen och klipper bort den gul/gröna tejpen, men att flytta en central är ganska ovanligt att en person som har så dålig koll tar sig an.

Däremot känns det, bla med tanke på sista bilderna på skadad isolering, som en kompetent person behöver göra en grundligare undersökning.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Så du tycker att man inte ska tala om sanningen för att risken finns att den som har anläggningen tycker att det blir för dyrt??

• Älska
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.