39 123 läst · 178 svar
39k läst
178 svar
Elcentral, är det rätt kopplat?
Medlem
· Västernorrland
· 10 863 inlägg
Fast jag vet inte om det någonsin framgått vad det där skåpet ska mata för nåt? Man har börjat prata om 6kvadrats kabel för säkerhets skull men det kanske bara handlar om nåt uttag och en taklampa?
Gjort är gjort. Jag hade då inte bytt nån kabel utan bara märkt upp ändarna korrekt och somnat om.
Gjort är gjort. Jag hade då inte bytt nån kabel utan bara märkt upp ändarna korrekt och somnat om.
Trådarna i ämnet el är inte din starkaste sida tyvärr, och inget illa menat med det från min sida bara ett försök att hålla svaren lite korrekta.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 863 inlägg
istället för att raljera på det där viset kan du ju bara skriva vad som är fel då? Vad som är fel i den aktuella anläggningen har ju skrivits trehundra gånger tidigare och olika lösningar på det men jag har inte sett dig kommentera andra på det viset du hakar upp dig på mina svar. Jag föreslår att du bara ignorerar det jag skriver istället om det ruckar din världsbild.GK100 skrev:
Det är inte bara "för säkerhets skull" man bör använda 6 mm2, det finns ett "råd" om att man bör använda minst 6mm2 som huvudledning, och det oavsett efterföljande laster.S Stefan1972 skrev:
Jag skulle tro att om även du lejde en elfirma för ett eljobb som slutade likt det i tråden så skulle du skrika i högan sky och beklaga dig över oseriösa hantverkare.
Det kan vara lång väg mellan ett bra jobb och nått som får en lampa att lysa.
Medlem
· Västernorrland
· 10 863 inlägg
Jag har inte sagt nånting om det tekniska. Bara konstaterat att gjort är gjort och om det är frågan om det är värt det att göra det by "the book" Så länge ts är medveten om saken och det kanske inte handlar om nå större laster så kan man ju ta det sen då när behovet finns. Det primära felet just nu när vi inte vet vad centralen ska mata är ju att färgerna på ledarna är fel men det går ju att märka om och få det lite bättre iallafall om än inte rätt fullt ut.E elmont skrev:Det är inte bara "för säkerhets skull" man bör använda 6 mm2, det finns ett "råd" om att man bör använda minst 6mm2 som huvudledning, och det oavsett efterföljande laster.
Jag skulle tro att om även du lejde en elfirma för ett eljobb som slutade likt det i tråden så skulle du skrika i högan sky och beklaga dig över oseriösa hantverkare.
Det kan vara lång väg mellan ett bra jobb och nått som får en lampa att lysa.
Hur skulle det se ut om man accepterar din teori om att det är OK för det fungerar troligen.S Stefan1972 skrev:Jag har inte sagt nånting om det tekniska. Bara konstaterat att gjort är gjort och om det är frågan om det är värt det att göra det by "the book" Så länge ts är medveten om saken och det kanske inte handlar om nå större laster så kan man ju ta det sen då när behovet finns. Det primära felet just nu när vi inte vet vad centralen ska mata är ju att färgerna på ledarna är fel men det går ju att märka om och få det lite bättre iallafall om än inte rätt fullt ut.
Medlem
· Västernorrland
· 10 863 inlägg
Det är som sagt inte direkt du som ska behöva ta åt dig du råkade bara upprepa något du och en del andra tidigare skrivit dvs lite på temat gjort är gjort, märk om trådar osv. Om du kollar har även jag skrivit att man kan låta det vara om nu TS så gärna vill slippa göra det korrekt och då också låta bli att kludda med märkning osv som inte tillför mycket.S Stefan1972 skrev:istället för att raljera på det där viset kan du ju bara skriva vad som är fel då? Vad som är fel i den aktuella anläggningen har ju skrivits trehundra gånger tidigare och olika lösningar på det men jag har inte sett dig kommentera andra på det viset du hakar upp dig på mina svar. Jag föreslår att du bara ignorerar det jag skriver istället om det ruckar din världsbild.
I de senare inläggen från TS kom även fram att det är en rätt lång sträckning 50 m och då bör man som också flera skrivit kolla förutsättningarna pga det också. Det är då om man har otur lite tyngre krav som ligger bakom än de mer formella med tex färg osv. Att det är stolpskott som utfört jobbet och inte ens använt "skärmen" som korrekt PE hoppas jag trots allt du kan hålla med om.
Givetvis, nu verkar den ju inte räcka till för att kunna anslutas på ett bra sätt i båda ändar. Om man ändå tycker sig behöva skyddsfunktionen så får man hjälpligt skarva den och ansluta till jord (med tveksam nytta).Jan Wahlberg skrev:
Men det går inte att rädda detta på något sätt. För att det skall bli korrekt behöver man en ny kabel.
En retorisk fråga då; Vart går gränsen för när man bör/ska åtgärda ett fel som i det här fallet till största delen är en formalia snarare än en säkerhetsrisk (om vi bortser från eventuella frågetecken kring kabeldimensionen)?
Är det rimligt att gräva upp och byta 50 meter markkabel för att skyddsjorden har fel färg?
Är det rimligt att gräva upp och byta 50 meter markkabel för att skyddsjorden har fel färg?
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Men problemet med den klena kabeln har inget med att göra hur stor belastning man tänker koppla in. OM kabeln är för klen pga. längden så kommer strömmen vid en kortslutning att bli för låg för att lösa ut säkringen i tid. Vilket kan bli en livsfarlig situation. Det spelar ingen roll om du tänker Max utnyttja med stora belastningar, eller bara ha en 2W LED lampa. Blir det en skada på kabeln så är det viktigt att säkringen löser ut inom föreskriven tid. Under tiden en kortslutning pågår fram till att strömmen bryts har du ca. halva nätspänningen på alla jordade föremål. Det är risk att någon dör.S Stefan1972 skrev:Jag har inte sagt nånting om det tekniska. Bara konstaterat att gjort är gjort och om det är frågan om det är värt det att göra det by "the book" Så länge ts är medveten om saken och det kanske inte handlar om nå större laster så kan man ju ta det sen då när behovet finns. Det primära felet just nu när vi inte vet vad centralen ska mata är ju att färgerna på ledarna är fel men det går ju att märka om och få det lite bättre iallafall om än inte rätt fullt ut.
Du har rätt, men den situationen kan räddas av att säkra av med en mindre säkring som löser inom adekvat tid. Mikael_L har redan beskrivit det tidigare i tråden.
Svaret på detta är det sedvanliga juristsvaret: Det beror på. Det går nog inte, eller jag kan åtminstone inte, dra någon stenhård skarp gräns.useless skrev:
Det rimliga är att inte hamna i situationen. Min personliga inställning är att om man är så dum att man gör inkopplingen på detta sätt så förtjänar man att gräva upp och lägga om kabeln. Med en slö sked.useless skrev:
Men om vi utgår ifrån det TS skriver, dvs att vederbörande har köpt ett hus med felet. Jag tror knappast säljaren är sugen på att greppa skeden och varför ska TS straffas för den olämpliga kabeln?tommib skrev:
Min personliga åsikt är att kabeln kan vara kvar, men att man möjligen kan märka upp nolla och skyddsjord i respektive ände för att om möjligt minska risken för en framtida förvirring.
Men det skulle vara intressant att veta vad de som jobbar aktivt i branschen tycker (förutom de som argumenterar för ett byte för att skapa fler arbetstillfällen). Jag gissar att de flesta elektriker springer på konstiga, men rent elektriskt säkra, lösningar ganska ofta utan att för den skull bryta strömmen och kräva en ombyggnad.
Varför tror du att argumenten, för tex ett byta av kabeln i det här fallet, är för att skapa mer arbetstillfällen? Dom allra flesta elfirmor har mer än nog med arbete och behöver inte vara ute och "skapa" nya arbetstillfällen.useless skrev:Men om vi utgår ifrån det TS skriver, dvs att vederbörande har köpt ett hus med felet. Jag tror knappast säljaren är sugen på att greppa skeden och varför ska TS straffas för den olämpliga kabeln?
Min personliga åsikt är att kabeln kan vara kvar, men att man möjligen kan märka upp nolla och skyddsjord i respektive ände för att om möjligt minska risken för en framtida förvirring.
Men det skulle vara intressant att veta vad de som jobbar aktivt i branschen tycker (förutom de som argumenterar för ett byte för att skapa fler arbetstillfällen). Jag gissar att de flesta elektriker springer på konstiga, men rent elektriskt säkra, lösningar ganska ofta utan att för den skull bryta strömmen och kräva en ombyggnad.
Och köper du en begagnad bil med trasiga bromsar så är det OK för att det var förre ägaren som monterat fel bromsskivor???