Det är ingen snygg installation. Tror väl inte att en elektriker har gjort det. Men för att svara på din fråga så såg jag inga iögonfallande fel. Förutom färgen på jordkabeln. Det som inte framgår är om det gjorts några mätningar. Tydligen är det en rätt lång matning. Ska jag ge dig ett mer detaljerat svar så får jag gå igenom hela tråden och titta på alla foton. Men det gör jag inte ikväll. I morgon kan du få ett svar.

S Scybalum skrev:
Det är ingen snygg installation. Tror väl inte att en elektriker har gjort det. Men för att svara på din fråga så såg jag inga iögonfallande fel. Förutom färgen på jordkabeln. Det som inte framgår är om det gjorts några mätningar. Tydligen är det en rätt lång matning. Ska jag ge dig ett mer detaljerat svar så får jag gå igenom hela tråden och titta på alla foton. Men det gör jag inte ikväll. I morgon kan du få ett svar.
Då väljer jag att köra det långa svaret då och hänvisar till kapitel 514 i SS 436 40 00 utgåva 3.
Där kan man läsa följande saker

514.3.1.Z1 skrev:
Neutralledare och mittpunktsledare
Neutralledare och mittpunktsledare ska identifieras med blå färgmärkning efter hela dess längd.
Vidare kan man även läsa
514.3.Z2 skrev:
Identifiering av parter i flerledarkablar och sladdar
Fasledare ska identifieras efter hela dess längd med färgerna brun, svart eller grå. Neutralledare och skyddsledare ska märkas med blå respektive med färgkombinationen grönt och gult.
Sen kan man även läsa detta
514.3.Z4 skrev:
Anvädning av blå ledare för vissa tillämpningar
I vissa tillämpningar, förutsatt att förväxling inte är möjlig och där ingen neutralledare finns, får en ledare som är färgmärkt blå användas för andra ändamål, dock inte som skyddsledare.

ANM - Detta kan vara fallet i en del av en krets, tex mellan en strömställare och strömförbrukande elmaterial

Men för all del hänvisa gärna till något enligt SS 436 40 00 som säger annorlunda. Mig veterligen finns det inget ställe som säger att det är okej att nolledaren är brun, svart eller grå.

Förövrigt har jag läst hela tråden innan mitt första svar.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Känns som det upprepas väldigt mycket nu. ts ha inte synts till på länge nu och vi får hoppas att hon gör det som känns bäst för dem. Det är de som ansvarar för sin egen elanläggning. Det finns ändå ingen som åker runt med föreskrifterna i handen och dömer ut elanläggningar.

S Scybalum skrev:
Men det gör jag inte ikväll. I morgon kan du få ett svar.
Vi väntar med stort intresse på ditt svar då "i morgon" var igår :thinking:;):rolleyes:.

O
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och byt kabel sen, välj EKKJ 4x2.5/2,5 eller N1XV (-R eller -U) 5G2,5 eller aceflex 5g2.5 (RV-K 5G2,5).
Hur nitiskt skall man vara med avseende på RV-K? Den är inte formellt godkänd för förläggning inomhus, men man jag misstänker att man inte brukar låtsas om de sista 2-3 metrarna när den kommer in i huset och ansluts till elcentralen?

O Steamboy skrev:
Hur nitiskt skall man vara med avseende på RV-K? Den är inte formellt godkänd för förläggning inomhus, men man jag misstänker att man inte brukar låtsas om de sista 2-3 metrarna när den kommer in i huset och ansluts till elcentralen?
Jag antar att du blandar samman den kabeltypen med någon annan tex N1XE som inte har PVC utan PE hölje och inte rätt klass brandskyddsmässigt. RV-K är ju inte mycket till kabel för fast förläggning vid klamring som så sladdrig men inget formellt fel med den.

O
GK100 GK100 skrev:
RV-K är ju inte mycket till kabel för fast förläggning vid klamring som så sladdrig men inget formellt fel med den.
"Mjuk och flexibel kraft- och installationskabel för fast förläggning utomhus, öppet, i rör samt mark/vatten."
http://draka.se/wp-content/uploads/2017/06/ACEFLEX-RV-K-1kV-2017-06-30.pdf

Står inget om inomhus där. Så skall man följa "tillverkarens anvisningar" så är det formellt fel.

O Steamboy skrev:
"Mjuk och flexibel kraft- och installationskabel för fast förläggning utomhus, öppet, i rör samt mark/vatten."
[länk]

Står inget om inomhus där. Så skall man följa "tillverkarens anvisningar" så är det formellt fel.
Då får vi skriva till dem och begära rättelse i deras anvisningar. Som alltid synd att det dravlet med tillverkares anvisningar läggs så stor vikt vid när de då inte ens ser till att de är korrekta. I detta fallet kanske vi får anta att inomhus ska ses som implicit i förhållande till övriga uppräkningen eller så har det fallit bort av misstag.

Vill man säkra sig bättre angående olika kabeltyper går man med fördel till underliggande standarder.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
R roli skrev:
Vi väntar med stort intresse på ditt svar då "i morgon" var igår :thinking:;):rolleyes:.
Har bestämt mig för att jag vill inte lägga mer tid på detta. Det finns ohyggligt många svar och synpunkter i tråden. Så ni klarar er nog utan ytterligare en utläggning. Ser en ny sak i tråden om fasledare. Att de ska vara brun, svart eller grå. Många elektriker använder vit som tändtråd. Är inte det att betrakta som fasledare?
Senare i tråden står det dessutom att man får använda blå som fasledare...

Glad påsk på er!

Om TS inte har svimmat av bra råd redan...

Om vi utgår från att "elektrikern" som klippt skärmen och tagit valfri ledare som jord har gjort allt annat "rätt" är det ett ur ett säkerhetsperspektiv bara ett problem som kan ställa till det rent praktiskt, dvs utlösningsvillkor.

Så steg 1 är att ta dit en riktig elektriker och säkra av med rätt säkring. Då finns faktiskt ingen omedelbar säkerhetsrisk.

Steg 2 är att märka upp jord och nolla, det förhindrar med största sannolikhet eventuella misstag i framtiden om någon kopplar om och råkar missa att det sitter fel färger. Rätt, nej. Men om man ser till riskexponering så är det betydligt mer sannolika risker som dom flesta av oss lever med i sin vardag utan att reflektera, typ blixtnedslag rakt i huvudet, hur många går omkring med åskledare på huvudet varje dag?

Steg 3, finns det marginal att skala om kabeln så att skärmen går att ansluta till jord, om inte byta kabel.

Ibland känns det som att proportionerna på risk kontra regelverk skenar iväg, ja, det finns regler, men samtidigt är det inte regeln i sig som ger ett skyddet. Det går alldeles utmärkt att uppnå säkerhet på andra sätt.

Den av oss som inte brytit mot varken regel eller lag under en livstid skulle jag vilja träffa, eller kanske inte...

Mikael_L
Jamen då kan vi väl skita i alla reglerna då. Ingen regel är ju akut livsfarlig att inte följa.
Att godkänna att bryta mot den allra värsta och farligaste felaktiga användningen av ledarfärger, borde ju betyda att vi kan godkänna att bryta mot nästan allt som står i elinstallationsreglerna.

Det är väl inte så farligt med för stor säkring, bara man vet om det, det finns ju inte heller några saker man sätter in i vägguttag som drar med än 16A.
Det går väl bra att gräva ner EKK i marken, det är väl typ samma plast i alla fall.
Det är väl rätt OK att använda högtalarkabel, den isolerar lätt för 230V, säkert en bra bit norr om 1000V också.

Jag håller med, det finns inga proportioner på regelverket, det är lika i trafiken, jag tycker det är fantastiskt galet att jag inte får köra mot rött ifall det inte är någon annan bil på väg in i korsningen, bara småskurna regler.

• Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
Lite uppdatering. Rätt kabel är beställd. Återkommer med mer info när arbetet skrider framåt.

Installation av eluttag med synliga kablar och öppen väggdosan mot en trävägg under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag utan front monterat i en ljus trävägg, korrekt installation väntar på kabel.
Skapa konto
Elektriska kablar kopplade i två skarvklämmor på en vägg under installation.
Skapa konto

I övrigt ser installationen korrekt ut.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Inget på bilderna ser märkligt ut, men att alla ledare får vara sådär långa indikerar hempul eller färsk elektriker.
Men det är ju inget fel i alla fall.
Vettigt material också så långt jag kan se, dvs sånt som "proffsen" använder.

Den gula dosringen borde skruvats ut närmare väggens yta.
Då hade man kanske också sluppit fästa med 4 skruvar i trät.

• Gilla
Anna1984 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men centralen i första bilden ser helt klart tråkig ut.
Dels är "bottenplåten" (i plast) borta, den ska man ta ur i precis för inkommande kablar och rör, sen ska den vara där så kopplingsutrymmet blir slutet.
Den är väl antagligen borta, men flexslangarna bör man väl åtminstone fixera med buntband runt de där T-formade flärparna längst ner i bakstycket.
Och förstås ska de kapas (försiktigt nu när det är ledare i) så de bara sticker in en cm in.

Sen hur man gör med ev JFB (om det finns en i husets central som skyddar här är det ju regelmässigt ok såhär) och ev fler säkringar samt sprida ut laster på fler faser är en till fråga. Men är inkommande matning redan JFB-skyddad i matande central så är det inget fel att det ser ut såhär, bara HB och 2 säkringar som ligger på samma fas. Men hela centralkapslingen blir rätt poänglös då, man hade kunnat kopplat ihop allt i en kopplingsdosa istället.
Men den ger åtminstone en framtida utvecklingsmöjlighet, framförallt att kunna blanda enfas och flerfasiga objekt.

• Gilla
Anna1984
  • Laddar…
B
Som ägare till ett hus där dels elen är från 40 talet och framåt (vilket innebär en del olika färger även om man följt gällande standard) och dels tidigare ägare av huset som använt det som fanns tillgängligt lätt hemma (bara svarta fk t.ex.) kan jag intyga att fel färger försvårar all felsökning en hel del, och säkerligen är en risk att framtids elektriker eller hemmapulare förstår kretsen fel, och därmed kopplar fel.

Det är inte svårt att välja rätt färg på jord och neutralledare. Där har jag noll förståelse för när man väljer att avvika vid nyinstallation, och ännu mindre förståelse för dem som försöker försvara andras regelvidriga fulel. Det är bara fel.

• Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.