Nej men kan testa det (y)

D Dilato skrev:
[länk]
Ja det kan stämma. Ser exakt ut så.

Den kabeln är ju felaktigt använd. Man använder den inte på det där viset och definitivt inte svart som jord.

• Gilla
Ställborn och 3 till
  • Laddar…
Då blir det i vart fall betydligt bättre förutsättningar! Rätt kabeldimension, rätt säkrad (16A) i huvudcentralen. Elektriskt ser det rätt ut, hantverket sisådär, kabelfärgerna hopplöst.

• Gilla
jassaj och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Då blir det i vart fall betydligt bättre förutsättningar! Rätt kabeldimension, rätt säkrad (16A) i huvudcentralen. Elektriskt ser det rätt ut, hantverket sisådär, kabelfärgerna hopplöst.
Ok! Så det är inga brandfarliga kopplingar? Allt ser rätt kopplat ut i husets elcentral samt förrådets elcentral?

Under förutsättning att den är skyddad av jordfelsbrytaren så är det inte några större fel förutom att man använt en kabel med fel färger.
Huruvida kopplingarna är rätt gjorda (alla kablar skalade på rätt sätt och skruvarna åtdragna rätt) kan man inte se utifrån bilderna.

Vad är kopplat på 13A-säkringen?

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Under förutsättning att den är skyddad av jordfelsbrytaren så är det inte några större fel förutom att man använt en kabel med fel färger.
Huruvida kopplingarna är rätt gjorda (alla kablar skalade på rätt sätt och skruvarna åtdragna rätt) kan man inte se utifrån bilderna.

En kopplingsdosa som delar ut ström till 6 st ledspottar och 3st eluttag.

D Dilato skrev:
useless useless skrev:

Måste inte kabelns kopparskärm vara jordansluten på åtminstone ena sidan?

• Gilla
JSten
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du kollat att strömmen bryts i förrådet om du slår av jordfelsbrytaren?
Japp, strömmen bröts i förrådet när jag slog av jordfelsbrytaren i huset.

D Dilato skrev:
Något i själva hantverket som är dåligt och som jag kan göra om själv?

Det ser ut som att kabeln redan är dragen och att det skulle vara så kostsamt att göra om att det inte kommer att ske. Det tog mig hela tråden innan jag förstod hur dragningen var utförd.

Så om man tejpar den svarta med gulgrön i ändarna och den grå med blå så kommer det vara överskådligt. Det blir inte rätt men om 40 år när man öppnar igen så kommer man förstå vad som är vad.

• Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
M msundberg skrev:
Måste inte kabelns kopparskärm vara jordansluten på åtminstone ena sidan?
Om man skall behandla den som en biledare så faller jag under åsikten att den skall kopplas till jord i matande ände. Men i detta fall så tycker jag det verkar som att längden som skulle behöver för att göra det inte finns tillgänglig.

M merbanan skrev:
Det ser ut som att kabeln redan är dragen och att det skulle vara så kostsamt att göra om att det inte kommer att ske. Det tog mig hela tråden innan jag förstod hur dragningen var utförd.

Så om man tejpar den svarta med gulgrön i ändarna och den grå med blå så kommer det vara överskådligt. Det blir inte rätt men om 40 år när man öppnar igen så kommer man förstå vad som är vad.
Så egentligen är allt korrekt utfört men endast färgerna är fel?

Anna1984 Anna1984 skrev:
Så egentligen är allt korrekt utfört men endast färgerna är fel?
Nej det är inte korrekt. Som nämnts tidigare tyder det du visar på att den som gjort det inte har en aning om hur det bör göras.

Färgerna är en sak och något som ibland får kompromissas med där gamla befintliga delar återanvänds. Så gör man inte vid nyanläggning och dessutom där jorden kunde blivit korrekt med blanktrådarna under yttermanteln.

Som det också skrivits tidigare bör du gå över och kolla alla anslutningar det finns nog någon brist där också. Då får vi sen kalla det i någon mening funktionellt men korrekt och fackmässigt blir det aldrig.

Det är inte vettigt att försvara sånt här som med samma arbete och rätt val kunde blivit ok. Det är ett onödigt sluttande plan man ger sig ut på och är det inte helt orimligt i tex sträcka bör man byta ut kabeln. Att inte ledaren under manteln är jordad behöver du inte bry dig om i så fall ska du använda den som avsett dvs skyddsledare hela vägen och komma bort från den svarta där.

• Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.