236 442 läst · 2 100 svar
236k läst
2,1k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
Det är för vanliga RK-installationer av typen vi har här bara att uppfylla standardkraven som i princip alla nätägare följer dvs vanligtvis < 100 ohm vid djupjordning och < 50 ohm vid ytjordning. Man bör sträva efter att köra djupjordning alltså med spett neddrivna på lämpliga ställen och minst några meter långa.spikplanka skrev:
Det är normalt enkelt att nå kraven här och man får enklare framgång med en mer djupgående elektrod än flera grunda med samma totallängd.
Hej växelventilV växelventil skrev:
När man mäter upp jordtag är det en känd problematik, med de metoder som oftast används idag, om det redan finns jordtag (metallisering) i närheten eftersom det påverkar markens egenskaper.
Det är då svårt att mäta jordtaget separat. Däremot så kan man mäta jordtagen tillsammans.
Jag är väl medveten om kravet på eget jordtag vid reservkraft, men det är samtidigt en känd problematik, för de som mäter jordtag, att kunna mäta upp (och hantera) jordtagen som separata, om jordtagen är för nära varandra
Anlitar man elnätsbolaget för att ordna och mäta upp ett nytt jordtag från samma punkt där det redan finns ett jordtag så kommer man rimligen att få en diskussion om detta.
Se även sid 10 i Guide Jordtagsmätning där vi kan läsa; ”Alla jordtagsmetoder som vi har gått igenom fram till nu kan användas för att mäta på ett enskild jordtag. Därför är det, om jordtaget har flera parallella jordningar, omöjligt att isolera och mäta varje enskilt jordtag, istället mäts endast summan av alla jordtag som finns parallellt.”
https://www.sabp.se/upl/files/165996.pdf
Du får be om råd av dem för var du lämpligtvis ska lägga jordtaget alltså om det är erfarenhetsmässigt mer gynnsamt i området du har att jobba med. Och be om att direkt få ett antal spett och skarvstycken så du kan få till principen djupjordtag.V växelventil skrev:
Det är normalt inget problem i fallen som berör en RK-inkoppling likt vad som diskuteras här. Enda punkten man ska se till är möjligheten att skilja från taget och när man utför det isolera delar av linan som kan komma i kontakt med ledande delar i tex byggnaden vid införingar eller rörledningar i marken osv.M Martin Lundmark skrev:Hej växelventil
När man mäter upp jordtag är det en känd problematik, med de metoder som oftast används idag, om det redan finns jordtag (metallisering) i närheten eftersom det påverkar markens egenskaper.
Det är då svårt att mäta jordtaget separat. Däremot så kan man mäta jordtagen tillsammans.
Jag är väl medveten om kravet på eget jordtag vid reservkraft, men det är samtidigt en känd problematik, för de som mäter jordtag, att kunna mäta upp (och hantera) jordtagen som separata, om jordtagen är för nära varandra
Anlitar man elnätsbolaget för att ordna och mäta upp ett nytt jordtag från samma punkt där det redan finns ett jordtag så kommer man rimligen att få en diskussion om detta.
Se även sid 10 i Guide Jordtagsmätning där vi kan läsa; ”Alla jordtagsmetoder som vi har gått igenom fram till nu kan användas för att mäta på ett enskild jordtag. Därför är det, om jordtaget har flera parallella jordningar, omöjligt att isolera och mäta varje enskilt jordtag, istället mäts endast summan av alla jordtag som finns parallellt.”
[länk]
Hej GK100GK100 skrev:
Det är normalt inget problem i fallen som berör en RK-inkoppling likt vad som diskuteras här. Enda punkten man ska se till är möjligheten att skilja från taget och när man utför det isolera delar av linan som kan komma i kontakt med ledande delar i tex byggnaden vid införingar eller rörledningar i marken osv.
Jag fick inte det svaret när jag frågade de som i många år arbetat med jordtag både gällande lågspänning och över 1000 V.
För dem är det ett känt bekymmer att mäta om det redan finns annat jordtag i marken.
Du kan visserligen hålla den del av linan som är ovanför marken separerad, det är inget bekymmer.
Men mätmetoden man använder för att mäta upp jordtaget fungerar sämre om det redan finns metallisering i marken. Man vet då inte egenskaperna för varje enskilt jordtag där linan är i marken. Det beskrevs i det jag länkade till; "omöjligt att isolera och mäta varje enskilt jordtag".
Jag tog upp frågan för att nu ökar efterfrågan på att installera reservkraft både i form av separata elverk men även gällande solcellsanläggningar med batteri.
I ett av fallen med en solcellsanläggning med batteri för en privatperson boende i stadsmiljö, så svarade installatören att han kontaktat nätbolaget men de svarade att inget jordtag behövdes.
Jag har i det fallet inte fått svar på mina följdfrågor.
.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 173 inlägg
Om det var för att det skulle vara mera spett, så är det inget stolpskott.Bo.Siltberg skrev:
Går det inte med ett spett så får man slår ner flera, har varit med om att slå ner 10 st 4 meter ner med ca 10 meter mellan dom ,för att hamna på rätt värden, spetten var långa och sammanbands under jord med 16 mm2 kopparlina, samt även ovanför golvgjutningen med lika sammanbindning. Allt för utförandet är beroende på vad man får för kontakt i och med underjorden.V växelventil skrev:
Han var inne lite på att sätta jordslingan på foderröret till kollektorn till bergvärmehålet sedan om det räcker vet jag inte.M Martin Lundmark skrev:Hej växelventil
[länk]
Kan vara lite diffust, om berget är homogent så finns ingen väta i det, som kan ge ett bra värde. Klart är det djupt till berget så kanske det går. Har aldig provat eller sett sådant.V växelventil skrev:
Elektrikern som var och kikade på jobbet tror det räcker med 1 jordspett nära kollektorhålet eftersom det är fuktig. /blött i marken där men annars som du säger så får man väl sätta dit fler.J jonaserik skrev:Om det var för att det skulle vara mera spett, så är det inget stolpskott.
Går det inte med ett spett så får man slår ner flera, har varit med om att slå ner 10 st 4 meter ner med ca 10 meter mellan dom ,för att hamna på rätt värden, spetten var långa och sammanbands under jord med 16 mm2 kopparlina, samt även ovanför golvgjutningen med lika sammanbindning. Allt för utförandet är beroende på vad man får för kontakt i och med underjorden.
Ja nä jag missuppfattade honom först och trodde han menade att jag skulle gräva ner till berget(1,5m) med min grävmaskin och sedan borra i berget för att sätta dit jordspett🙄men så var inte fallet.J jonaserik skrev:
Ja du, det är bara att slå ner ett spett och mäta värdet, räcker det inte så blir det fler. Inte kul, då dom ska sitta med minst 10 meter mellan och kan hamna mitt i gräsmattan och ska sammankopplas, man mäter mella spetten med, för att få fram värdena som ska vara.V växelventil skrev:
Du ska direkt sträva efter att få till längre spett istället för flera korta. Jag antar utan vidare att den du pratat med är väldigt lite insatt i frågan. Det gäller de flesta elektriker som inte åtminstone jobbat inom distribution.V växelventil skrev:
Om ni ansluter linan till foderröret är det givetvis ingen nackdel men det får göras rätt med tanke på de olika materialen.