D Daniel 109 skrev:
Man mäter inte volt, man mäter spänning.
Ditt inlägg är bara tröttsamt och tillför absolut ingenting av värde.

Min mätare mäter Volt, det står på den och på displayen.
Ingenstans står det spänning...
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Nej, den mäter inte volt. Den mäter spänning i enheten volt. Ett måttband mäter inte meter, det mäter en sträcka i enheten meter. Det är skillnad på enhet och storhet.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, den mäter inte volt. Den mäter spänning i enheten volt. Ett måttband mäter inte meter, det mäter en sträcka i enheten meter. Det är skillnad på enhet och storhet.
GÄSP!
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, den mäter inte volt. Den mäter spänning i enheten volt. Ett måttband mäter inte meter, det mäter en sträcka i enheten meter. Det är skillnad på enhet och storhet.
Det vet väl alla, för den skull behöver man inte hela tiden petimetra varje detalj i varje inlägg, det blir sjukt tröttsamt, särskilt i en Elforumtråd.

I dagligt tal heter det voltmeter, det finns till och med en egen schemasymbol för det.
Skärmdump av Googles bildsökning för "voltmeter symbol" med olika varianter av voltmetersymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wheelabrator och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, den mäter inte volt. Den mäter spänning i enheten volt. Ett måttband mäter inte meter, det mäter en sträcka i enheten meter. Det är skillnad på enhet och storhet.
Men....är vi överens om att det är en voltmeter?
Spänningsmätare blir ju så många andra tillämpningar, som töjning och belastning.

För övrigt tycker jag helt seriöst att ditt inlägg var det mest onödiga jag har läst på forumet i närtid.
Hoppas att du fattar det själv.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Han har ju rätt i princip men dagligt ordbruk står emot. Kilometermätare i bilen = fel. Hastighetsmätare = rätt. Tidur = rätt, timmätare = fel. Tumstock = fel, avståndsmätare = rätt.
Det är väl den vanliga användningen som får bestämma. Men jag retar mig vansinnigt på folk som anger sin elförbrukning t ex per månad i kilowatt. "Jag har förbrukat 500 kilowatt förra månad".
 
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Hannuse: Det inlägg jag varade på med det inlägget var det här.
D Dilato skrev:
Min mätare mäter Volt, det står på den och på displayen.
Ingenstans står det spänning...
Jag skulle nog påstå att ditt inlägg är ännu onödigare. Kanske slaget av det här inlägget.
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hannuse: Det inlägg jag varade på med det inlägget var det här.

Jag skulle nog påstå att ditt inlägg är ännu onödigare. Kanske slaget av det här inlägget.
Volt volt och volt 😀
 
  • En röd Kaiweets HT208D True RMS AC/DC klämma-multimeter visar ett mätvärde på 234,8 volt och 49,9 Hz på den digitala displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
RoTe
Ännu en tråd förstörd?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ännu en tråd förstörd?
Bara ett stickspår...
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Man mäter inte volt, man mäter spänning.
Något har hänt med forumets databas, din signatur har råkat bli klistrad på användaren useless istället.

"Jag är inte dryg, Jag har asperger."
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man mäter inte volt, man mäter spänning.
D Daniel 109 skrev:
Hannuse: Det inlägg jag varade på med det inlägget var det här.

Jag skulle nog påstå att ditt inlägg är ännu onödigare. Kanske slaget av det här inlägget.
Jag får väl förtydliga att jag avsåg det första inlägget, som jag ansåg helt onödigt, det vill säga #599.
Så för att klargöra mitt uppenbarligen diffusa inlägg, som även hade en bifogad bild, så önskar jag härmed infoga följande förtydligande:

Bilden i inlägget avbildar ett instrument som är avsett för spänningsmätning i elektriska system med växlespänning, och presenterar en analog visning av hur många volt (V) den primära kretsen uppbär.
I praktiken mätes antalet volt med denna typ av instrument (benämns enligt praxis voltmeter) som en potentialskillnad (spänning) mellan två mätpunkter i en elektrisk krets i en mätpunkt relativt referensjord.
Icke att förväxla med spänningsmätning i till exempel hållfasthetsmätningar, där pascal (Pa) är vanligt förekommande, men även Newton per kvadratmillimeter.

Jag hoppas att detta kan förtydliga vad jag avsåg med mitt inlägg, i annat fall önskar jag att det modereras bort inom kort, för att bibehålla en hög forumkvalitet.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
hsd
Onödigt svammel
Visst är det en spänningsmätare med skala i volt, därför brukar dessa kallas för voltmeter / voltmätare, det är även skillnad på likspänning och växelspänning men det är ju en gammal voltmätare 😉
 
En mätare för elektrisk spänning som inte är en voltmeter måste alltså mäta spänningen i en annan enhet än volt. Jag undrar vad det skulle vara. Inte ens amerikanerna använder ju något annat.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Jag var på loppisrunda igår och shoppade lite elmaterial. Kunde inte låta bli att köpa den här obegagnade skönheten i bakelit. (Har inte tänkt använda den). Det var hos en tidigare säljare i elmateriel som hade mycket "new old stock", NOS, så att säga. Det blev också ett gäng eldosor och uttag, från 70-talet tror jag.
Jag kopplade in ett droppskyddat, jordat dubbeluttag som inte var en barnlek. Måste ha varit besvärligt förr jämfört med dagens snabbanslutningar.
Obegagnad bakelitadapter hittad på loppis, placerad på ett turkost bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.