114 998 läst · 729 svar
115k läst
729 svar
El-arkeologi
Funderar på att dra igång farmors gamla kaffepanna.
Om man bara trycker in anslutningsdonen ordentligt, så är det hyfsat beröringssäkert...ja, man får ju inte peta på dom små skruvarna i anslutningdonen.
Intressant att tre anslutningsdon blir två trådar.
Men....koppar och ASEA - det måste ju vara bra!
Om man bara trycker in anslutningsdonen ordentligt, så är det hyfsat beröringssäkert...ja, man får ju inte peta på dom små skruvarna i anslutningdonen.
Intressant att tre anslutningsdon blir två trådar.
Men....koppar och ASEA - det måste ju vara bra!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 588 inlägg
Jag ser att det är en sällsynt universalpanna som går på både likström och växelström.
Onekligen intressant inkoppling, där man "klyver" fasen, så att en fas blir två anslutningar till pannan.T Thomas_Blekinge skrev:
Och märkningen av spänningsnivå?
Kanske en klenod från tiden i "Amerikat"?
Hon skulle ju tillbaka dit, men det blev aldrig så. 😢
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 588 inlägg
När jag började på ASEA 1984 så var elverktyg i verkstaden på 110 V. Tror för att förebygga stöld.
Pannan är ju tillverkad efter 1933 för då försvann hakkorset från ASEA's logo.
Pannan är ju tillverkad efter 1933 för då försvann hakkorset från ASEA's logo.
127/220 V började försvinna i snabb omfattning först ett tag efter 1945 troligen under 50-talet, men fanns nog kvar lite sånt i en del hålor fortfarande under 1990-talet.
Masugn 1 i Luleå hade 127/220V fram till sin stängning i slutet av 80-talet, början av 90, någonstans.
Masugn 1 i Luleå hade 127/220V fram till sin stängning i slutet av 80-talet, början av 90, någonstans.
Jag hade en bror som bodde med familj på Stenbocksgatan i Tyringe 3 våningshus.
Där var det standard 3 faser 220/127V i alla lägenheter detta var i början av 1950-talet. Det började bli svårt att hitta hushållsapparater för 127V så min bror hade låtit koppla om lägenheten till 220V alltså 2-faser ingen nolla!
Det roliga var att på denna tiden fanns många dammsugare försäljare som gjorde hembesök och då huset var ett 127V hus så var det många dammsugare som "brand upp i den lägenheten.😂😬
Där var det standard 3 faser 220/127V i alla lägenheter detta var i början av 1950-talet. Det började bli svårt att hitta hushållsapparater för 127V så min bror hade låtit koppla om lägenheten till 220V alltså 2-faser ingen nolla!
Det roliga var att på denna tiden fanns många dammsugare försäljare som gjorde hembesök och då huset var ett 127V hus så var det många dammsugare som "brand upp i den lägenheten.😂😬
Det systemet är fortfarande vanligt förekommande i Norge. Men då med just 230V huvudspänning i eluttagen.
I Norge förekommer det fortfarande ofta 230V huvudspänning och ingen nolla. Då går det visserligen att mäta upp 133V mellan fas och jord. Men man kan inte driva några 133V laster. I de gamla svenska systemet har jag uppfattat att det var 220V huvudspänning med nolla så att man kunde ha även 127V laster.D Daniel 109 skrev:
Vattenkokaren på bilden står det ju 100 - 120V på. Har det varit en vanlig spänning här? Jag trodde att de första likströmsinstallationerna var 110V som väldigt snart ersattes av 220V. Men det kan ju ha varit olika på olika ställen i landet. Det lär ju ha funnits kvar likströmsanläggningar ganska länge. Men jag trodde att det då var fråga om 220V DC.useless skrev:
Just den märkningen får mig att tro att den där inte var byggd för växelström, åtminstone inte till det förhärskande 127/220V växelströmsnätet i alla fall.A Avemo skrev:
Det går väl att hitta lite strömart och spänningshistoria lite här och var om man letar, t.ex.A Avemo skrev:
https://fluxio.se/forum/elhistoria/...ed-likstrom-nationell-likstromsstatistik.html
Denna får väl läsas med den mängd skepsis som är lämplig, för kunskap om såhär gamla grejer har ofta gått i muntlig tradition. Men på det hela taget tycker jag att man kan ta till sig det hela och i stort sett se det som sanning, bara detaljer som blivit fel.
Fler länkar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektricitet_i_Stockholm
https://fluxio.se/forum/elhistoria/16894-gamla-natspanningar.html
(OBS, användaren "Stefan Ericson" skriver nästan alltid en massa goja, så hoppa gärna över)
Annars har denna tråd flera trevliga länkar till t.ex. runeberg.org
https://www.byggahus.se/forum/threads/likstroem.285007/
Produkter som diskuteras i tråden