114 996 läst · 729 svar
115k läst
729 svar
El-arkeologi
Medlem
· Blekinge
· 10 588 inlägg
Inter supergammalt men ändå:
När man fortfarande höll på och lekte med logiska kretsar.
En bekant hade en tidig variant av Hemmautomatation.
I hallen stod någon apparat modell äldre med en fingerskiva inmonterad.
Med den kunde order ges för att styra saker, tex vrida parabolantennen.
Hobbyrummet hade också en kontrollenhet med fingerskiva.
Funktioner styrdes med tvåsiffriga kommandon.
Implementerad med RTL kretsar, alltså från tiden före TTL.
Det var vanligt att använda dessa på vindsutrymmen där lampor fanns men inga uttag.imported_Benno skrev:Jag var på loppisrunda igår och shoppade lite elmaterial. Kunde inte låta bli att köpa den här obegagnade skönheten i bakelit. (Har inte tänkt använda den). Det var hos en tidigare säljare i elmateriel som hade mycket "new old stock", NOS, så att säga. Det blev också ett gäng eldosor och uttag, från 70-talet tror jag.
Jag kopplade in ett droppskyddat, jordat dubbeluttag som inte var en barnlek. Måste ha varit besvärligt förr jämfört med dagens snabbanslutningar.
[bild]
Jag har en sådan liggandes någonstans...
Medlem
· Blekinge
· 10 588 inlägg
I ett växthus måste det ju så klart vara en installation som tål fuktig miljö 🙂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Halland
· 4 136 inlägg
Hastighetsabsolutvärdesmätare skulle väl funka, absolutvärdet av en vektor är väl en skalär? Jag kräver nu att ett statligt verk (med mig som generaldirektör) får i uppdrag att märka om alla instruktionsböcker i Sverige.X xxargs skrev:Fast är man riktig petimeter så är hastighetsmätare egentligen inte rätt heller utan det borde heta fartmätare.
Hastighet (momentanhastighet) är en vektor som baseras på storlek (fart) och en riktning
- hastigheten är positionens tidsderivata, som vid varje tidpunkt är parallell med föremålets bana (detta enligt wiki).
Det har definitionsmässigt inte plats för att vrida på ratten och byta riktning, då det definitionsmässig skulle minska på hastigheten i den satta riktningen och vid 90-graders sväng gå mot 0 - medans farten är fortfarande samma hela vägen.
ytterligare från wiki:
"Fart anger hur snabbt något förflyttas, alltså avståndsförändring per tidsenhet. I tekniska sammanhang skiljer man mellan fart, där förflyttningens riktning inte spelar någon roll och hastighet där man också beaktar riktningen"
Så säger man hastighet skall det också följas av en riktning medans 'fart' behöver inte åtföljas av en riktning - därmed är fartmätare mer korrekt än benämningen hastighetsmätare i en fordon.
I övrigt var ju den där strömtjuven kul, undrar om den är försedd med petskydd?
Mätaren visar ju farten i bilens riktning. Det bör ju då vara en hastighet, efter som du har både fart och riktning.
D Daniel 109 skrev:
Knappast nä.P pmd skrev:
Vore lite små intressant se om mätaren mäter minus om man backar.
Nya bilar lär den nog inte göra så, men gamla analoga?
Lite som vattenmätare har du den åt fel håll så minskar siffrorna 🤔
I en lite mer modern bil har jag en gång testat i alla fall en sak dvs om den mäter vid avslagen ström och nej det gjorde inte bilen 😉 men har aldrig haft möjlighet backa bilen flera km.
Lite utanför ämnet nu men ändå lite gråzon i ämnet 😂
Knappast då den förbjöds redan tiden innan petskydden kom.A Anders_Nilsson skrev:
Den mer moderna formen av petskydd kom väl kring slutet av 60 talet/70 tal början? Innan dess fanns en lite annan variant av petskydd och innan det visste man inte ens vad petskydd är 😂
Medlem
· Blekinge
· 10 588 inlägg
Dom var ju avsedda att skruvas i kökslampan över bordet. Visst, treåringar klättrar ju gärna på köksbordet men jag tror att på 30-40-talet fanns lite mer disciplin i hemmen.A Anders_Nilsson skrev:
Där jag bodde förr i Blekinge läste jag till mig debiterades elkunder efter antal lyspunkter i hemmet. Då var ju en lystjuv väldigt praktiskt.
sk selektorteknik.blackarrow skrev:En bekant hade en tidig variant av Hemmautomatation.
Järnvägen som exv Roslagsbanan använde sådan teknik för fjärrstyrning av stationernas ställverk från driftcentralen i Mörby.