111 910 läst · 719 svar
112k läst
719 svar
El-arkeologi
Resistor-transistor-logik.blackarrow skrev:
Mums ... det var gammalt det.
Jag har aldrig haft det tvivelaktiga nöjet att greja med RTL (inte DTL heller).
Men månlandarens hjälpdator vid Apollo-månfärderna verkar haft sådan logik.
RTL kom sig egentligen av att man bara pressade in den tidigare diskreta elektroniken i en IC-krets, så det var bara att kopiera det som förut satt på kretskort till att sitta på en kiselbricka.
Och med diskreta komponenter var transistorn den absolut dyraste komponenten i varje grind, så det blev billigare att använda bara en.
Men när man började göra allt direkt på kisel så blev det ganska snart billigare att ha två transistorer och skippa motståndet, så hade vi plötsligt TTL (med massor av förbättrade egenskaper).
Mellansteget DTL (Diod Transistor Logik) tror jag bara var ungefär RTL men att med vissa grindar kunde man öka "fan-in", dvs hur många ingångar man kunde ha.
Det är ju inte så svårt att föreställa sig att pulser skickas, skiftregister ”läser in” kommandon och sen styrs enhetens reläer om enheten blivit adresserad.S skaraborgsfakir skrev:
Men jag tittade mig runt och frågade ….”är det säkert att det inte sitter någon CPU-låda och rs232 kretsar gömt någon stans”. 😳
Vad är det för tillämpning? Första CAN jag hörde talas om var i SAABs "nya" 900. Kom den 1992??? Men det fanns säkert tidigare i andra fordon...T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade en saab 9000 som hade nån form av buss mellan ACC, instrumentkluster och motorstyrenhet. Tror inte att bromsen var kopplad på samma. Och tror inte det var en CAN buss utan nån mycket enklare buss..
CAN-bussen uppfanns 1983, men det dröjde till 1991 innan den hamnade i en personbil. Första "riktiga" versionen var färdigutvecklad 1986, så årtalet i filmen stämmer nog inte riktigt.J JohanLun skrev:Vad är det för tillämpning? Första CAN jag hörde talas om var i SAABs "nya" 900. Kom den 1992??? Men det fanns säkert tidigare i andra fordon...
Jag hade en saab 9000 som hade nån form av buss mellan ACC, instrumentkluster och motorstyrenhet. Tror inte att bromsen var kopplad på samma. Och tror inte det var en CAN buss utan nån mycket enklare buss..
12v? Växthuset ser ut att vara lite för modernt för den standarden...?Eklanda6 skrev:
Grannen har en gammal byggnad där elen fortfarande är uppbyggd så där. Men jag tror de kopplat ut den elektriskt, men behålla den av nostalgiska/estetiska (!) skäl.
Nja, 24 volt fick det bli.B BSOD skrev:
Tänkte att någonstans ska man ju använda sakerna som samlats ihop under åren.
Medlem
· Blekinge
· 10 423 inlägg
Det verkar finnas olika uppgifter om vilken bilmodell som hade första CANBUS från Bosch. På Wikipedia står det Mercedes 1986, i ett annat forum påstår någon BMW 8serien 1986, och du nämner SAAB.J JohanLun skrev:Vad är det för tillämpning? Första CAN jag hörde talas om var i SAABs "nya" 900. Kom den 1992??? Men det fanns säkert tidigare i andra fordon...
Jag hade en saab 9000 som hade nån form av buss mellan ACC, instrumentkluster och motorstyrenhet. Tror inte att bromsen var kopplad på samma. Och tror inte det var en CAN buss utan nån mycket enklare buss..
Mitt system kunde just kontrollera några elektriska laster, t ex bakre lampor. Inga sensorer eller sånt. Så en canbus var det inte. Men det sparade koppar.
Nja, första JAG hörde talas om, jag tror Ny Teknik (eller någon motsvarande tidning) skrev om "nya" Saaben, som hade detta. Det verkar väl rimligt att någon tysk med Bosch styrenheter skulle vara först iofs.T Thomas_Blekinge skrev:
EDIT:
https://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus#:~:text=Released in 1991, the Mercedes,CAN 2.0, published in 1991.
1991 MB var först.
EDIT 2: SAAB 900 (turbo) kom 1993 och hade CAN buss iom att de använde SAABs egen Trionic motorstyrenhet och DI ignition. Icke turbo bilar hade Bosch styrenheter utan can. Även SAAB 9000 bör ha fått en ytterst begränsad CAN buss på turbomodellerna, eftersom de hade samma styrenhet som 9000an.
Google ger också att
Dock kan man undra om den följde CAN standarden, eftersom det verkar som den inte riktigt var färdig då...The first vehicle to use CAN bus wiring was the BMW 850 coupe released in 1986. Implementation of CAN bus architecture reduced the length of wiring in the BMW 850 by 1.25 miles, which in turn reduced its weight by well over 100 pounds. Based on the current cost of copper wiring, the total cost savings from the saved materials would amount to nearly $600. Not only that, but the speed of communication was increased, with signal rates ranging from 125 kbps to 1 Mbps.
Edit 3:
Jag tror nästan ovan om BMW är fel, mer trolig intro är;
BMW used already in 1993 in its 740i/iL model a 500-kbit/s CAN network linking the DME and EGS control units supplied by Bosch. The bus system substituted multiple serial links between these ECUs. This reduced cabling and avoided connection failures. Of course, it saved weight, too. In 1995, the German automaker equipped its E38 750iL model with a CAN network using a tree/star topology. It connected five ECUs: DME I, DME II, AGS, DCS, and EML. Three years later, the instrument cluster and the steering-angle sensor were added to the CAN network. The 1999 model of the 750iL was the last BMW car using shielded CAN cables. In the next models just twisted-pair cables were implemented. The wire color was uniform throughout the vehicle: CAN-L was GE/BR and CAN_H was GE/SW or GE/RT
Redigerat:
Apropå CAN-bus i bilar:
autoevolution.com: Tesla Patents Modular Wiring System That Will Make a Wiring Harness and CAN Bus Obsolete (2023-12-06)
"the CAN bus that most cars use today was found inadequate: it has a low data throughput (about 1 Mbps) and high latency. Instead, Tesla used a version of the Gigabit Ethernet architecture with Power over Ethernet"
"the 48-volt low-voltage electrical system used for the first time on a production vehicle."
electrek.co: Tesla shares 48V architecture with other automakers to move the industry (2023-12-07)
Tesla gör följande ändringar:
* CAN-bus 1 Mbit/s blir Ethernet 1000 Mbit/s, samt lägre latens!
* 12 V DC blir 48 V DC
Borde man kanske uppdaterat långt tidigare.
autoevolution.com: Tesla Patents Modular Wiring System That Will Make a Wiring Harness and CAN Bus Obsolete (2023-12-06)
"the CAN bus that most cars use today was found inadequate: it has a low data throughput (about 1 Mbps) and high latency. Instead, Tesla used a version of the Gigabit Ethernet architecture with Power over Ethernet"
"the 48-volt low-voltage electrical system used for the first time on a production vehicle."
electrek.co: Tesla shares 48V architecture with other automakers to move the industry (2023-12-07)
Tesla gör följande ändringar:
* CAN-bus 1 Mbit/s blir Ethernet 1000 Mbit/s, samt lägre latens!
* 12 V DC blir 48 V DC
Borde man kanske uppdaterat långt tidigare.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 094 inlägg
CAN är och förblir kungen av bussar där den är lämplig. Störtålig, rimlig datahastighet och billig. I de flesta tillämpningar räcker 1 MBit per sekund långt.
Antagligen bakåtkompatibilitet.
Jag kan inte riktigt se vad som behöver 1 Gb/s datahastighet i bilen men för all del, sensordata som inte processas lokalt direkt i sensorn utan ska till en central enhet som rådata (t.ex. lidar, radar, mm) kanske kan dra nytta av det.
Jag kan inte riktigt se vad som behöver 1 Gb/s datahastighet i bilen men för all del, sensordata som inte processas lokalt direkt i sensorn utan ska till en central enhet som rådata (t.ex. lidar, radar, mm) kanske kan dra nytta av det.
Det är långt ifrån bara fordon som har CAN-bus.
Ett system för luftkontroll och styrning jag ibland har installerat kör med CAN-bus, jag vet dock inte riktigt varför. Här styrs luftspjäll och olika mätningar med data från bussen.
Det är vare sig mycket information (kräver ej höga busshastigheter) eller tidskritiskt.
Men möjligheten att dra en väldigt lång bus är ju förstås önskvärt, men då kunde de även kört med modbus som också klarar många hundra meter.
Jag har jobbat i företag tidigare i mitt liv, där relativt komplicerade maskiner kommunicerade med varandra via CAN-bus. I detta fall var det mest de ganska solida realtidsegenskaperna som avgjorde valet, här var det otroligt viktigt att inga paket blev försenade eller att den exakta tiden för saker och ting blev okänd, för ventiler t.ex. skulle slå till eller ifrån med tiondels sekunds noggrannhet - alltid.
Ett system för luftkontroll och styrning jag ibland har installerat kör med CAN-bus, jag vet dock inte riktigt varför. Här styrs luftspjäll och olika mätningar med data från bussen.
Det är vare sig mycket information (kräver ej höga busshastigheter) eller tidskritiskt.
Men möjligheten att dra en väldigt lång bus är ju förstås önskvärt, men då kunde de även kört med modbus som också klarar många hundra meter.
Jag har jobbat i företag tidigare i mitt liv, där relativt komplicerade maskiner kommunicerade med varandra via CAN-bus. I detta fall var det mest de ganska solida realtidsegenskaperna som avgjorde valet, här var det otroligt viktigt att inga paket blev försenade eller att den exakta tiden för saker och ting blev okänd, för ventiler t.ex. skulle slå till eller ifrån med tiondels sekunds noggrannhet - alltid.
CAN-bus?
Åter till trådens ämne:
Ameise långpalltruck årsmodell -74, finns inte en endaste halvledare på den.
Har använts flitigt tills nyligen hos en industrikund men nu var det dags för pension då reservdelarna har börjat tryta för länge sedan annars hade den rullat än då stommen är ruskigt stadig.
(Det roliga är att en modernare variant av ett annat fabrikat köptes in för några år sedan, den är betydligt klenare och trillar sönder i stort sett hela tiden)
Åter till trådens ämne:
Ameise långpalltruck årsmodell -74, finns inte en endaste halvledare på den.
Har använts flitigt tills nyligen hos en industrikund men nu var det dags för pension då reservdelarna har börjat tryta för länge sedan annars hade den rullat än då stommen är ruskigt stadig.
(Det roliga är att en modernare variant av ett annat fabrikat köptes in för några år sedan, den är betydligt klenare och trillar sönder i stort sett hela tiden)
Redigerat: