tommib tommib skrev:
Vad drevs den av? Ångmaskin? Vatten?
"Fors", mer sĂ€ger jag inte 😋
 
Mikael_L
FörlÄt tommib att jag proxy-garvade Ät dig. ;)
FrÄgan Àr faktiskt inte sÄ dum som Daniel fick det att lÄta.

Det finns mÄnga stÀllen dÀr en fors varit den ursprungliga kraftkÀllan, som sedermera bytts till t.ex. Ängmaskin. Kanske för att energibehovet ökat sÄ mycket eller för att forsen inte medgav full produktion över riktigt hela Äret.

En annan intressant frÄga Àr; hur lÀnge var generatorn i bruk? Den ser inte ut just nu att vara inkopplad, Ätminstone mekaniskt.
 
tommib
Ja, jag har varit pÄ ett par bruk dÀr "fors" ingick i namnet men lik förbannat stod dÀr en Ängmaskin. Ex frÄn förra Äret var Forsviks bruk. Jag funderade ocksÄ pÄ det faktum att generatorn ser ut att vara byggd för remdrift och det tÀnkte jag var lite udda om den var inkopplad pÄ vattenkraft, men det kanske det inte Àr egentligen om man konverterat frÄn vattendriven remdrift till generator.

Men tack för svaret snaggletooth.
 
Mikael_L
Jag har kollat in Franshammars kraftstation, vattenkraftverk, i nÀrheten av Hassela.
Bodde dÀr i vandrarhemmet en natt för mÄnga Är sedan.

Och sÄvitt jag minns sÄ var det remdrift mellan turbin och generator dÀr, sÄ jag tror inte det Àr speciellt ovanligt.

https://visit.destinationhalsinglan...franshammars-kraftstation-vandrarhem/detaljer
Det Àr öppet att kolla den gamla maskinsalen med generator och sÄdana dÀr gamla hÀftiga instrumenttavlor i marmor. Det Àr relativt vÀlhÄllet, tror inget Àr nyare Àn 70 Är gammalt dÀr.

edit:
Det var svÄrt att hitta bilder pÄ nÀtet över det tekniska. Jag har nÄgra privata bilder, men att hitta dem nu sÄhÀr 17 Är senare Àr inte gjort i brÄdrasket.
 
tommib tommib skrev:
Ja, jag har varit pÄ ett par bruk dÀr "fors" ingick i namnet men lik förbannat stod dÀr en Ängmaskin. Ex frÄn förra Äret var Forsviks bruk. Jag funderade ocksÄ pÄ det faktum att generatorn ser ut att vara byggd för remdrift och det tÀnkte jag var lite udda om den var inkopplad pÄ vattenkraft, men det kanske det inte Àr egentligen om man konverterat frÄn vattendriven remdrift till generator.

Men tack för svaret snaggletooth.
Vid tiden delarna pÄ bilderna Àr frÄn och den storleken Àr remdrift vanlig Àven med vattenturbiner.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Är det inte dags att vi tolkar trĂ„dens rubrik ordagrant?

GrÀver pÄ tomten och inser att nÄgon för lÀnge sedan funnit det lÀmpligt att slÀnga sopor dÀr. Ni kanske minns tiden innan Ätervinningsstationer fanns.

En decimeter ner i marken dyker denna rostburk upp. Anslutningarna nertill, som dÄ var fyllda med jord, fick mig att inse att detta inte Àr en fÀrgpyts eller kaffeburk och dÀrför vÀckte mitt intresse.
Rostig cirkulÀr platta med tvÄ metallskruvar fÀstade i mitten, identifierad som en del av ett gammalt panelinstrument, placerad pÄ en trÀyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


NÀr jag fÄr upp den inser jag att det Àr ett gammalt panelinstrument. Bakom mÀtartav, inne i instrumentet bland jorden fanns en porslinsbobin och instrumentets primÀra del.
En rostig burk med kabelanslutningar, del av en rund mÀtartavla och en porslinsbobin med delvise textilmantlad kabel placerade pÄ en trÀyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt cylindriskt objekt hittat nedgrÀvt, identifierat som potentiellt gammalt panelinstrument med anslutningar pÄ insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan ana den fina fjÀdern som dÀmpade nÄlen.
Rostigt panelinstrument funnet vid utgrÀvning. Oidentifierat med kablar och porslinsbobin, ursprungligen anvÀnt, eventuellt som en gammal mÀtare eller amplitetsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt och smutsigt panelinstrument som hittats nedgrÀvt i en trÀdgÄrd, med en synlig porslinsbobin samt textilmantlad kabel utan yttermantel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


TyvÀrr fanns det inte sÄ mycket mer av intresse Àn denna kabel. Textilmantlad fyrledare utan yttermantel.
Gamla, delvis nedgrÀvda elektriska kablar i jord och grÀs pÄ en tomt, upptÀckta under grÀvarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


NÄgon som kan identifiera modell eller tillverkare? Vilken funktion hade spolen pÄ porslinsbobinen, var det en amperemeter? Bobinen satt inte fast, sÄ den kanske inte hör till instrumentet. MÀtartavlan har regnbÄgens alla fÀrger pÄ ytan, men jag kan inte se nÄgon text.
 
  • Gilla
Alfredo och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Är det inte dags att vi tolkar trĂ„dens rubrik ordagrant?

GrÀver pÄ tomten och inser att nÄgon för lÀnge sedan funnit det lÀmpligt att slÀnga sopor dÀr. Ni kanske minns tiden innan Ätervinningsstationer fanns.

En decimeter ner i marken dyker denna rostburk upp. Anslutningarna nertill, som dÄ var fyllda med jord, fick mig att inse att detta inte Àr en fÀrgpyts eller kaffeburk och dÀrför vÀckte mitt intresse.
[bild]

NÀr jag fÄr upp den inser jag att det Àr ett gammalt panelinstrument. Bakom mÀtartav, inne i instrumentet bland jorden fanns en porslinsbobin och instrumentets primÀra del.
[bild][bild]

Man kan ana den fina fjÀdern som dÀmpade nÄlen.
[bild][bild]

TyvÀrr fanns det inte sÄ mycket mer av intresse Àn denna kabel. Textilmantlad fyrledare utan yttermantel.
[bild]

NÄgon som kan identifiera modell eller tillverkare? Vilken funktion hade spolen pÄ porslinsbobinen, var det en amperemeter? Bobinen satt inte fast, sÄ den kanske inte hör till instrumentet. MÀtartavlan har regnbÄgens alla fÀrger pÄ ytan, men jag kan inte se nÄgon text.
Porslinsbobinen Àr nog lindad med nÄgon legerad trÄd för att fÄ lite större motstÄnd. Ett förkopplingsmotstÄnd helt enkelt och tyder pÄ att instrumentet var avsett för spÀnningsmÀtning.

Ett vanligt fabrikat under den epoken instrumenten var utförda som ditt hölje visar var S&H dvs Siemens och Halske.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
NÀr och hur menar du att Àgandet flyttades?
NĂ€r det statliga affĂ€rsverket Statens vattenfallsverk Ă„r 1992 ombildades till Vattenfall AB (visserligen helĂ€gt av svenska staten) – men nu försvann ”det direkta Ă€gandet” av vĂ„ra gemensamma tillgĂ„ngar, och fördes över till ett juridisk bolag – och tidigare statliga tjĂ€nstemĂ€n och generaldirektörer, skulle plötsligt bli affĂ€rsmĂ€n.

Jag gĂ„r inte nĂ€rmare in pĂ„ detta, men ”tidigare statliga tjĂ€nstemĂ€n och generaldirektörer” kan inte bli framgĂ„ngsrika ”affĂ€rsmĂ€n” och ledningen för Vattenfall var inget undantag.

Men framför allt Ă€ndrades huvudsyftet (enligt min uppfattning) – frĂ„n att förse svensk industri med billig och pĂ„litlig elenergi, SÅ ATT DE BLEV FRAMGÅNGSRIKA – till att NU SKALL VI TJÄNA PENGAR. Med de svenska skattebetalarnas pengar pĂ„ fickan, gav man sig ut för att köpa energibolag nere i Europa, ex vis Nuon – med kĂ€nt resultat.

Det Àr ytterst fÄ som framgÄngsrikt lyckas att seriekoppla resultatenheter och Vattenfall kontra svensk industri tillhör inte dom. En sÄ viktig infrastruktur som vÄr National Grid, bör i huvudsak Àgas och drivas av staten (nej, jag Àr vare sig vÀnsterpartist eller sosse).

Men min uppfattning Ă€r att varje land mĂ„ste i HUVUDSAK Ă€ga och driva den infrastruktur som Ă€r nödvĂ€ndig för att det egna landet skall fungera. Detta hindrar inte frĂ„n att olika lĂ€nder kan bedriva ett framgĂ„ngsrikt samarbete med andra lĂ€nder och kommersiella aktörer – men man mĂ„ste alltid ha rĂ„d att sĂ€ga nej tack. Man kan inte ha delade lojaliteter.
 
  • Gilla
  • Älska
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
FörlÄt tommib att jag proxy-garvade Ät dig. ;)
FrÄgan Àr faktiskt inte sÄ dum som Daniel fick det att lÄta.

Det finns mÄnga stÀllen dÀr en fors varit den ursprungliga kraftkÀllan, som sedermera bytts till t.ex. Ängmaskin. Kanske för att energibehovet ökat sÄ mycket eller för att forsen inte medgav full produktion över riktigt hela Äret.

En annan intressant frÄga Àr; hur lÀnge var generatorn i bruk? Den ser inte ut just nu att vara inkopplad, Ätminstone mekaniskt.
Fanns ingen info och kontrollpanelen av marmor var plundrad pÄ det mesta och skicket överlag pÄ rummet med var tÀmligen risigt.
 
  • Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag funderade ocksÄ pÄ det faktum att generatorn ser ut att vara byggd för remdrift och det tÀnkte jag var lite udda om den var inkopplad pÄ vattenkraft
Dom vattenkraftdrivna kraftstationer jag gjorde arbete i pÄ 80-talet var alla remdrivna dÄ turbiner sÀllan har högre varv typ 150-500 rpm dÀrför anvÀnder man remdrift för att fÄ i detta fallet 1000 rpm.
Det Àr en fördel med flatrem eftersom den Àr mer effektiv Àn kilremmar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Den hÀr voltmÀtaren har fÄtt nytt liv i ett hörn i köket.
Belyst av ett cykellyse som tillverkats av ASEA.
KÀndes bra att fÄ driftsÀtta denna kombination.
NÀstan vÀrt en liten fredagswhiskey tycker jag.

VoltmÀtare med mÀtsystem frÄn ASEA, belyst av ett cykellyse, monterad pÄ mörk tegelvÀgg tillsammans med varningsskylt med text pÄ ryska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 21 till
  • Laddar…
Tre sorters lampfattningar med brytare:
Tre lampfattningar med brytare: en metallisk vridbrytare, en vit tryckbrytare och en svart brytare dÀr snöret fattas, ligger pÄ ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vrid, tryck, snöre. Snöret fattas.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Den hÀr voltmÀtaren har fÄtt nytt liv i ett hörn i köket.
Belyst av ett cykellyse som tillverkats av ASEA.
KÀndes bra att fÄ driftsÀtta denna kombination.
NÀstan vÀrt en liten fredagswhiskey tycker jag.

[bild]
Om mÀtaren Àr för DC hade det varit kul att övervaka solcellerna med.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Man mÀter inte volt, man mÀter spÀnning.
 
D Daniel 109 skrev:
Man mÀter inte volt, man mÀter spÀnning.
DÄ fÄr jag korrigera det till att det Àr en voltmeter, hyfsat accepterad benÀmning tÀnker jag.
Ber om ursÀkt för förvirringen.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.