T Thomas_Blekinge skrev:
Kilometermätare i bilen = fel. Hastighetsmätare = rätt.
Fast är man riktig petimeter så är hastighetsmätare egentligen inte rätt heller utan det borde heta fartmätare.

Hastighet (momentanhastighet) är en vektor som baseras på storlek (fart) och en riktning
- hastigheten är positionens tidsderivata, som vid varje tidpunkt är parallell med föremålets bana (detta enligt wiki).

Det har definitionsmässigt inte plats för att vrida på ratten och byta riktning, då det definitionsmässig skulle minska på hastigheten i den satta riktningen och vid 90-graders sväng gå mot 0 - medans farten är fortfarande samma hela vägen.

ytterligare från wiki:

"Fart anger hur snabbt något förflyttas, alltså avståndsförändring per tidsenhet. I tekniska sammanhang skiljer man mellan fart, där förflyttningens riktning inte spelar någon roll och hastighet där man också beaktar riktningen"


Så säger man hastighet skall det också följas av en riktning medans 'fart' behöver inte åtföljas av en riktning - därmed är fartmätare mer korrekt än benämningen hastighetsmätare i en fordon.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Fast hastighetsmätaren i ett fordon visar ju fart i en riktning, rakt framåt (eller bakåt). Den kommer inte att visa något om du flyttar en bil rakt åt sidan 😉

Ska tråden återgå till att det var en fin mätare 🙂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
"Fart anger hur snabbt något förflyttas, alltså avståndsförändring per tidsenhet. I tekniska sammanhang skiljer man mellan fart, där förflyttningens riktning inte spelar någon roll och hastighet där man också beaktar riktningen"
Med andra ord är hastighetsmätare en korrekt benämning så länge man inte kör i ett tekniskt sammanhang?

Jag har för övrigt hört att engelskspråkiga ibland skrattar åt begreppet fartkamera.
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Fast hastighetsmätaren i ett fordon visar ju fart i en riktning, rakt framåt (eller bakåt). Den kommer inte att visa något om du flyttar en bil rakt åt sidan 😉
ur en bil synpunkt kanske - men inte när du blir tagen av polis för fortkörning mellan 2 punkter på en krokig väg enligt kartan...

Då om överträdelsen i fart anges i hastighet så blir det fel för om man anger hastigheten för sträckan mellan A och B så avser det hastigheten på sträckan i form av en rak linje mellan punkterna utan hänsyn till vägens krokighet - för det är så hastighet defineras som en vektor med en storlek och en riktning.

allt är mycket enklare om man kallar det för fartmätare och fartöverträdelse...

men nu kanske det är dags att lämna tillbaka tråden ;-)
 
Öppna gärna en ny tråd för att diskutera enheter!
 
  • Gilla
My Saxin och 5 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag var på loppisrunda igår och shoppade lite elmaterial. Kunde inte låta bli att köpa den här obegagnade skönheten i bakelit. (Har inte tänkt använda den). Det var hos en tidigare säljare i elmateriel som hade mycket "new old stock", NOS, så att säga. Det blev också ett gäng eldosor och uttag, från 70-talet tror jag.
Jag kopplade in ett droppskyddat, jordat dubbeluttag som inte var en barnlek. Måste ha varit besvärligt förr jämfört med dagens snabbanslutningar.
[bild]
Bra att du inte tänkt använda den - den produkten har orsakat framför allt många ladugårdsbränder. Kontaktsystemen i lamphållare är dimensionerat för en enskild lampa, och inte för kanske ett helt gäng lampor med kanske en värmekamin längst ut. Så det brinner långt innan en 10 A säkring löser ut för överlast - förmodligen också en 6 A säkring. Var inte den där förbjuden att sälja förr i tiden?
 
Får för mig att jag hört att den förbjöds 1954.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag var på loppisrunda igår och shoppade lite elmaterial. Kunde inte låta bli att köpa den här obegagnade skönheten i bakelit. (Har inte tänkt använda den). Det var hos en tidigare säljare i elmateriel som hade mycket "new old stock", NOS, så att säga. Det blev också ett gäng eldosor och uttag, från 70-talet tror jag.
Jag kopplade in ett droppskyddat, jordat dubbeluttag som inte var en barnlek. Måste ha varit besvärligt förr jämfört med dagens snabbanslutningar.
[bild]
Man talar ju om djupa uttagsbrunnar. Sådana där har ju inga uttagsbrunnar alls. Det måste vara mycket enkelt att komma åt stiften när man kopplar ur kontakten. Det har ju även någon gång skett en förändring i tjockleken på stiften på stickproppar. Jag har en sådan. Och moderna stickproppar går inte i den. Europluggar passar dock.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag var på loppisrunda igår och shoppade lite elmaterial. Kunde inte låta bli att köpa den här obegagnade skönheten i bakelit. (Har inte tänkt använda den). Det var hos en tidigare säljare i elmateriel som hade mycket "new old stock", NOS, så att säga. Det blev också ett gäng eldosor och uttag, från 70-talet tror jag.
Jag kopplade in ett droppskyddat, jordat dubbeluttag som inte var en barnlek. Måste ha varit besvärligt förr jämfört med dagens snabbanslutningar.
[bild]
Mycket praktiskt när man stryker skjortan på köksbordet. Jag vårdar min med ömhet.
 
  • Gilla
imported_Benno och 2 till
  • Laddar…
Fanns nya att köpa i Portugal när jag var där 2011 eller 2012.
 
Undrar om man på amerikanska forum diskuterar varför inte ett instrument som mäter current (ammeter) inte heter currmeter när mätare för voltage heter voltmeter?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Här är iaf en "currmeter"...?
[länk]
😳 🫢 🤥
Icke att förväxla med

Person iklädd orange jacka håller en strömmätare med syntetisk propeller vid en vattendragsundersökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zwanzig och 2 till
  • Laddar…
ström som ström...
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
B Boggi skrev:
inte för kanske ett helt gäng lampor med kanske en värmekamin längst ut
T Thomas_Blekinge skrev:
Mycket praktiskt när man stryker skjortan på köksbordet.
Är du säker på att ett strykjärn är en lämplig last? 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.