115 636 läst · 729 svar
116k läst
729 svar
El-arkeologi
Ja det är verkligen hemskt att Sverige har export. *IRONI*.
Hur skulle Sveriges ekonomi se ut annars tror du?
Hur skulle Sveriges ekonomi se ut annars tror du?
Helt korrekt, men initialt bytte vi bara elenergi med varandra - inte pengar - vilket gav stora besparingar på båda sidor (om jag förstått det rätt). Men sedan kom avregleringen och att "Marknaden" skulle äga och sköta huvuddelen av infrastrukturen för elproduktion - det var första spiken i kistan på det vi ser nu.A Arnodt skrev:
Det där lät väldigt spännande, att det skulle gått så altruistiskt till.B Boggi skrev:Helt korrekt, men initialt bytte vi bara elenergi med varandra - inte pengar - vilket gav stora besparingar på båda sidor (om jag förstått det rätt). Men sedan kom avregleringen och att "Marknaden" skulle äga och sköta huvuddelen av infrastrukturen för elproduktion - det var första spiken i kistan på det vi ser nu.
Jaha, ni har lite knapert med el, jamen dåså, då skickar vi gratis el ....
Kan du hitta något man läsa för att kolla upp denna välgörenhetsmodell?
Tyskland ville ha ännu en kabel från södra Sverige till Tyskland, men svenska regimen nekade tillstånd den 14:e juni 2024 helt nyligen lyckligtvis.
https://www.regeringen.se/pressmedd...-om-tillstand-for-ny-elledning-till-tyskland/
https://www.regeringen.se/pressmedd...-om-tillstand-for-ny-elledning-till-tyskland/
Medlem
· Blekinge
· 10 624 inlägg
Det var ett gemensamt projekt mellan Svenska kraftnät och ett tyskt TSO. Tråkigt att Tidöpopulisterna inte har bättre kunskap.A Arnodt skrev:
Idag kostar elen 2€/MWh i alla svenska elområden.
Medlem
· Blekinge
· 10 624 inlägg
På min Pelikan står det PELIKAN 140 på ringen, och inget annat.D Dilato skrev:Det här är lite kul eftersom det kommer från en klubb som samlar på pennor (Pelikan).
In 1973, prior to the reunification, the Federal Court of Justice of Germany ruled that “Made in Germany” did not adequately distinguish between the two Germanys of the time and therefore “Made in West Germany” came into popular use. Items with that stamping date roughly 1973-1990.
[länk]
Renoverare
· Uppsala
· 1 836 inlägg
När ortsnamnen slutar på ”fors” kan det vara en ledtråd.
När och hur menar du att ägandet flyttades?B Boggi skrev:Helt korrekt, men initialt bytte vi bara elenergi med varandra - inte pengar - vilket gav stora besparingar på båda sidor (om jag förstått det rätt). Men sedan kom avregleringen och att "Marknaden" skulle äga och sköta huvuddelen av infrastrukturen för elproduktion - det var första spiken i kistan på det vi ser nu.