hsd
Något liknande har jag, har tänkt använda den gamla utrustningen med 12 V , bara för att det är kul

Hae Du kollat.om det är en skruv i vredet
 
Hannuse Hannuse skrev:
Om någon ska genomfgöra idrifftagning, då kan jag hjälpa till 🙃
Ett fantastiskt fynd! Klargör skriften skillnaden på idrifttagning och driftsättning? Vore intresant att läsa.
 
  • Gilla
NalleBjör
  • Laddar…
B byabin skrev:
Ett fantastiskt fynd! Klargör skriften skillnaden på idrifttagning och driftsättning? Vore intresant att läsa.
Nej, inte vad jag kan utläsa.
Och jag vet faktiskt inte skillnaden själv 🙃
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu ska jag ge elektroskandia något att bita i. Ett nytt lysrör önskas.
[bild]
Om man tittar en gång till...när är de tillverkade?
Det står "Made in Germany".
Tyskland återförenades 1990 om jag inte minns fel, innan dess stod det "Made in West-Germany" eller "Made in DDR" på prylarna, beroende på var de hade kommit ihop...var är den tillverkad, och när? Armaturen ser 80-tal ut, men kan den ha kommit ihop såpass sent som i början på 90-talet?
Och varför? Finns det någon tillämpning där det är nödvändigt att hålla det elektriska på ena sidan? Och varför göra en "vanlig armatur" med det röret isf?
Var har den suttit?
Många frågor...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Kan det handla om lite äldre och lite yngre språkbruk för samma sak
 
Hannuse Hannuse skrev:
Nej, inte vad jag kan utläsa.
Och jag vet faktiskt inte skillnaden själv 🙃
På den gamla goda tiden var idrifttagning alla de åtgärder som ledde fram till att en nyinstallerad kraftanläggning, för första gången bringades att fungera på avsett sätt i kraftsystem - ofta the National Grid. På processindustrisidan kallades dessa åtgärder för igångkörning.
Idriftsättning upplever jag mer (är alltså inte 100) som daglig aktivitet att ex vis en redan fungerande kraftstation startas upp för att leverera kraft till nätet under den annalkande "lunchtiden" - då alla hushåll vrider på sina plattor och ugnar. Det nödvändiga krafttillskottet för detta kunde tidigare handla om uppåt 500 MW.
Ursprungligen byggdes HVDC-överföringen Baltic Cable mellan Skåne och Tyskland just för utnyttja en tidsförskjutning mellan ländernas belastningspeakar runt lunchen på 1½ timme - man bytte elenergi med varandra under den här tidsperioden. Detta ledde till att man inte onödigtvis var tvungen att "Idriftsätta" eller starta up elgenerering på respektive sida.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Om man tittar en gång till...när är de tillverkade?
Det står "Made in Germany".
Tyskland återförenades 1990 om jag inte minns fel, innan dess stod det "Made in West-Germany" eller "Made in DDR" på prylarna, beroende på var de hade kommit ihop...var är den tillverkad, och när? Armaturen ser 80-tal ut, men kan den ha kommit ihop såpass sent som i början på 90-talet?
Och varför? Finns det någon tillämpning där det är nödvändigt att hålla det elektriska på ena sidan? Och varför göra en "vanlig armatur" med det röret isf?
Var har den suttit?
Många frågor...
Jag hade en gång en kvadratisk reklamlampa, den typen som står rakt ut mot vägen från husväggen, med kvadratiska transparenta bilder på varje sida. Den innehöll två sådana U-rör som var fastsatta med sina drosslar på den sidan som var monterad mot väggen.
Röret är med all säkerhet tillverkat i Västtyskland. Jag har då aldrig sett en produkt märkt Made in West Germany, i Västtyskland märkte man produkterna alltid med Made in Germany.
Kan ha varit annorlunda direkt efter kriget. Brittarna uppfann "made in Germany" för att hänvisa på produkterna med dålig kvalitet.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Ursprungligen byggdes HVDC-överföringen Baltic Cable mellan Skåne och Tyskland just för utnyttja en tidsförskjutning mellan ländernas belastningspeakar runt lunchen på 1½ timme - man bytte elenergi med varandra under den här tidsperioden.
Bekräftat. Jag hjälpte till att konstruera den kabeln som än idag efter 30 år genererar enorma vinster.
 
  • Gilla
Elsparv och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
. Jag har då aldrig sett en produkt märkt Made in West Germany, i Västtyskland märkte man produkterna alltid med Made in Germany.
Kan ha varit annorlunda direkt efter kriget. Brittarna uppfann "made in Germany" för att hänvisa på produkterna med dålig kvalitet.
Får flika in att det inte alls var ovanligt. Sett flera produkter med West, aldrig någon med East dock.

Klassikern är bläckpennorna på Volvo pv som var märkta med detta (made in W.Germany). Helt värdelösa, torra allihop. Men det var ju iofs 2001 jag var där, så man kan spekulera i att någon beställde liiiite för många pennor innan muren föll.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Klassikern är bläckpennorna på Volvo pv som var märkta med detta (made in W.Germany).
Det här är lite kul eftersom det kommer från en klubb som samlar på pennor (Pelikan).
In 1973, prior to the reunification, the Federal Court of Justice of Germany ruled that “Made in Germany” did not adequately distinguish between the two Germanys of the time and therefore “Made in West Germany” came into popular use. Items with that stamping date roughly 1973-1990.
https://thepelikansperch.com/2015/03/19/pelikan-west-german-production/
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Får flika in att det inte alls var ovanligt. Sett flera produkter med West, aldrig någon med East dock.

Klassikern är bläckpennorna på Volvo pv som var märkta med detta (made in W.Germany). Helt värdelösa, torra allihop. Men det var ju iofs 2001 jag var där, så man kan spekulera i att någon beställde liiiite för många pennor innan muren föll.
Vad menar du med bläckpennor? Inte Pelikans reservoirpennor? Det hade väl inte Volvo pv råd med.
Det kan ju funnits vissa marknader/länder där det var opportun att skriva West.
Man ska även veta att Västtyskland köpte en massa produkter från Östtyskland bara för att dom var billigare. Och klassade om dom. Jag själv jobbade i VTyskland som 16-åring på en firma där vi plockade upp en produkt från utlandet, satte på en mindre detalj och klistrade på en dekal "Made in Germany".
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad menar du med bläckpennor? Inte Pelikans reservoirpennor? Det hade väl inte Volvo pv råd med.
Förlåt. Var väldigt otydlig.
Detta var kulspetspennor av den mest osexiga, noname, gråspräckliga plastmodell. Enda texten på var just "made in w.germany"
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
För oss som fortfarande gillar diazedsystemet, så kan jag bistå med utrustning för att kontrollera belastningen i realtid.
Så snyggt att jag faktiskt har en hederplats i köket för dessa.

Utrustningskit för kontroll av belastning i diazedsystemet, med flera amperemätare och fittings i en grå förvaringslåda på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 26 till
  • Laddar…
En sådan uppsättning har jag också. Fast inte i köket.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Bekräftat. Jag hjälpte till att konstruera den kabeln som än idag efter 30 år genererar enorma vinster.
Minst sagt. Under bara de tre första kvartalen 2022 genererades en vinst på ca 3 miljarder vilket bara det året, sannolikt överstiger anläggningskostnaden - om man bortser från penningvärdesförändringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.