114 999 läst · 729 svar
115k läst
729 svar
El-arkeologi
Eftersom de finns och används dagligen när jag är i fritidshuset har jag inte reflekterat över denna tråd.Mikael_L skrev:
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kanske det. Men en 13A bör man inte stoppa in hur som helst utan att ha koll på förutsättningarna och då är det rätt svårt att förstå för mig att det anses bra att det går. Men, men, rätt OT så vi kanske ska släppa detta.Hannuse skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 779 inlägg
Det är för att 10A smältsäkring tillåter 19A under en timme och 13A tillåter 21A enligt standarden för säkringar om jag inte missminner mig. Man räknar med en faktor 1,6 för säkringar 13A och större och en faktor 1,9 för 10A.Alfredo skrev:
13A med dvärgbrytare är 19A (faktor 1,45) så en 13A dvärbrytare ska enligt standarderna ge samma skydd mot överlast som en 10A diazed.
Medlem
· Blekinge
· 10 588 inlägg
Ja det är därför smältsäkring kräver en kabel med högre belastningsförmåga jämfört med dvärgbrytare.H HenrikHuslöse skrev:Det är för att 10A smältsäkring tillåter 19A under en timme och 13A tillåter 21A enligt standarden för säkringar om jag inte missminner mig. Man räknar med en faktor 1,6 för säkringar 13A och större och en faktor 1,9 för 10A.
13A med dvärgbrytare är 19A (faktor 1,45) så en 13A dvärbrytare ska enligt standarderna ge samma skydd mot överlast som en 10A diazed.
Andra villkoret för kabelns skydd mot överlast i elinstallationsreglerna 433. Gränsbrytströmmen I2 ska vara mindre än 1,45 gånger kabelns belastningsförmåga Iz.
Smältsäkring röd 10A: (10*1,9)/1,45= Iz 13A
Dvärgbrytare 10A: (10*1,45)/1,45=Iz 10A
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Den är nog scannad till jpeg och sen har man försökt OCR scanna den till textnorrbottenssnickaren skrev:
Vet inte vad som hänt med runeberg.org men innehållet finns arkiverat, tex
https://web.archive.org/web/20140808001820/http://runeberg.org/handrift/4/0001.html
Annars tror jag att den finns i original hemma här!!! 😁norrbottenssnickaren skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto