115 683 läst · 729 svar
116k läst
729 svar
El-arkeologi
Den blå färgen då kan det vara Hellesens batteri.D Dublin skrev:Här kommer el-arkeologi i sin rätta bemärkelse. Håller på att gräva ut ett golv i en stuga från 1905, i botten har det kommit upp allsköns skrot. I går stötte jag på dessa prylar som jag tog för gamla dynamitgubbar och mer nojig blev jag efter att ha läst om gammal dynamit på nätet så jag ringde polisen. Efter div utredning och fundering kom de fram till att det troligen är gamla kondingar eller batterier.
[bild][bild]
Redigerat:
Vi använde dem inte bara till telefonen, utan vi köpte dem även för att kunna starta modellmotorer med glödstift.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 386 inlägg
Är det inte sån där grå spiralplastslang som man drar el i på maskiner ibland förr i tiden?
Edit: sån där med en metalltråd i.. hittade ingen bild..
Edit: sån där med en metalltråd i.. hittade ingen bild..
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Om det är nipplar så är det nästan så man tror att det ska anslutas elrör till dosan.Höghus skrev:
Det är inte så att det är flexrör av metall som man har skurit av?
Det är som Dan skriver till metallspiralslang eller ibland sk Plicarör de senare äldre tiders flexslang och de förra för mekaniskt skydd vid tex installation på maskiner, oljebrännare osv. Hylsan kan gängas på änden av slangen och är lekande mot muttern som kan dras i någon fläns eller dosa osv.Höghus skrev:
Skulle kunna vara. Det finns ju också skyddslang helt i metallspiral för elkabel kom jag på. Tror jag hade det till bastun.Dan_Johansson skrev:
/Höghus
Hittade den gamla pansarslangen när jag rotade efter nåt helt annat i källaren. Den blev över när jag bytte anslutningen till bastun till fräsch gummikabel.
Gängorna stämde till och med och den gick att dra fast i nippeln.
/Höghus
Gängorna stämde till och med och den gick att dra fast i nippeln.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 813 inlägg
Strömbrytarna vi hade i mitt barndomshem som var byggt på 1950-talet hade exakt det utseendet, men jag tänkte aldrig på om de var likströmsklassade också. Rätt lång rörelse inåt för att aktivera som jag minns det, typ gammal kassaapparat. Ingen direkt favorit. Men det var kanske ett vanligt utseende under många år?