C cpalm skrev:
Va fan, det är nåt pucko som klottrat över de intressanta delarna 🤓 😂
Löken?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag får snabbt kompensera ovanstående med något att vila ögonen på. :)
[bild]
Notera i sammanhanget hur röd används.🤓
 
Fotografen Fotografen skrev:
Notera i sammanhanget hur röd används.🤓
Röd är en av många färger. ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
På den tiden var det väldigt vanligt att Svart, vit(ljusgrå) och röd användes som just fasfärger.

I denna låda kan man däremot undra lite varför de inte har lagt färgerna med samma fasföljd på samtliga grupper (eller åtminstone att flera har samma)
 
F fribygg skrev:
Löken?
Nej lökarna, dumskalle 😉
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Va fan, det är nåt pucko som klottrat över de intressanta delarna 🤓 😂
Hehe, påminner om att jag en gång fått en fil med en massa historier - om blondiner vill jag minnas. En del var ju humoristiska och kul medan andra var direkt anstötliga - varför jag tog bort de senare. Råkade berätta detta mitt tilltag för en arbetskollega - som förfärat utbrast; "Va f-n, tog du bort dom - du skulle ju ha markerat dom".
Vi har många olika får i vår herres hagar 😮.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Vet inte om den hör hemma här, i någon asbesttråd eller i "saker vi glömt"? Här kommer den i alla fall. Ett värmeelement från förr. Hittad i Dunbodi lanthandelsmuseum på Gotland. Det finns ett och annat för den som är intresserad av gamla elprylar eller gamla prylar över huvud taget, Fantastisk samling väl värd ett besök innan det är för sent.
Gamla, rostiga hårcurlers och klämmor på ett dammigt fönsterbräde, slitet rum, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
HSP och 5 till
  • Laddar…
För dom som är förtjusta i mätteknik från 80-talet:
Reklam för Philips multi-punkts datalogger PM8237, mäter temperatur/spänning, med papper, knappsats och digital display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En broschyr till en mätskrivare med vissa digitala inlägg från tidig 80-talet. Skriver ut signaler över tid på pappersrulle men finns även digitala utgångar (seriell port). Lämpligast för temp-mätningar.
Den tiosidiga flerfärgs- broschyren skickas till den som betalar portot och en hundring för helgändamål.
 
  • Gilla
  • Älska
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Var inte allt tydligare och enklare förr?
Inga dolda ledningar i väggarna eller plottriga eldosor. Detta fungerar fortfarande men jag överväger att koppla ur matningen, dra in ny belysning i källaren men låta knoppledningen sitta kvar för framtida el-arkeologer.
Gamla eluttag utan täckplatta på grov trävägg, sladdar synliga, nedslitet, behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla isoleringsrör och kablar i en oisolerad vägg, tecken på byggnadens ålder och teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla eluttag och socklar på trävägg, dammigt, omoderna och bortkopplade installationskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övergiven byggnad, skadad elinstallation, exponerade ledningar, förstört tak, betongväggar, fukt, mörk, förfallen miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
kashieda och 12 till
  • Laddar…
Knoppledningarna får inte användas så att koppla ur dom är inte så dumt tänkt.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Sedan när blev de förbjuda att använda?
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja herr besserwisser ;), det är bara förbjudet att nyinstallera.

Knoppledningsinstallationer (HVG-ledning med glansgarn och porslinsknoppar) var vanliga fram till 20-talet, sedan minskade mängden installationer, det blev mest i uthus, källare, på vindar osv.
I slutet av 40-talet ändrades kraven, t.ex. blev minsta tillåtna arean 2,5mm2, och sen (kanske 1950-52 någonstans) så förbjöds förläggningssättet helt utom för tillfälliga elanläggningar, för att ytterligare några år senare förbjudas helt.

En knoppledningsanläggning idag kan man diskutera om den är laglig och tillåten, ty den behöver inte rivas om den är lagligt oh korrekt utförd när den gjordes. Men skicket idag kan ju vara så dåligt att anläggningsägaren egentligen har ett krav på sig att riva den.

Får man reparera en sådan anläggning, nja ... kanske. Är det smart/bra, tveksamt.

Det finns dock idag (såvitt jag förstått) kabel som liknar den gamla HVG-kabeln men har dubbel isolering, och är kanske godkänd för att göra en knoppledningsinstallation med idag.
Men man får nog kolla upp regelverket ordentligt först ändå, är porslinsknoppar en tillåten klamring, t.ex..
 
Redigerat:
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns dock idag (såvitt jag förstått) kabel som liknar den gamla HVG-kabeln men har dubbel isolering, och är kanske godkänd för att göra en knoppledningsinstallation med idag.
Tänkte precis skriva det - motsvarande material (dubbelisolerad tvinnad "tygkabel") finns ju att tillgå idag, så frågan om den skulle vara förbjuden att installera är ju av visst intresse.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Får man reparera en sådan anläggning, nja ... kanske. Är det smart/bra, tveksamt.

Det finns dock idag (såvitt jag förstått) kabel som liknar den gamla HVG-kabeln men har dubbel isolering, och är kanske godkänd för att göra en knoppledningsinstallation med idag.
Men man får nog kolla upp regelverket ordentligt först ändå, är porslinsknoppar en tillåten klamring, t.ex..
Eftersom man (med något undantag) använder dem för belysning, och eftersom det är främst där jag skulle kunna tänka mig att man vill ha dem kvar (för ambience i rätt miljö) så skulle jag i så fall överväga att gå till LED och 12V. Då lär riskerna (med rätt säkring förstås) kunna hållas hanterbara.


Men om man vill se "knoppledning" i sin fulla 230V prakt som fortfarande används så räcker det att gå på Liseberg. ;)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.