T Thomas_Blekinge skrev:
Kanske han har redan en sådan. Vad skulle den kosta?
Nej jag har ingen sådan. :) Det är en speciell loppis där det mesta saknar pris och man får säga ett pris själv. Det skulle nog gå att få den för någon krona. Kanske inte en krona, för då går de back på swishavgiften för företag.
 
S saiter skrev:
Jag gillar variaten som man skruvar i en lampsockel för att tjuva ström.

//AA
Min farfars bror (född på 1880-talet) bodde i en liten stuga med en skomakarlampa i köket via tvinnad textilledning på porslinsknoppar. I bästa fall fanns det ett uttag också, minns inte riktigt. Men det fanns en sån där att gänga i skomakarlampan för att få ett par extra uttag.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Här kommer ett till bidrag. Imponerande polskruvar. 20 mm hylsa uppskattar jag. Jag ställde dit en propp som jämförelse.
Den sitter i vår källare. En museal oljekabel går ut genom källarväggen. Troligen har den gått vidare till grannens hus som en gång hört till samma fastighet. I botten på kopplingsdosan är det fortfarande en skvätt olja.
Jag mätte för säkerhets skull och konstaterade att den inte används längre.
Äldre öppen elektrisk kopplingsdosa med kablar på sliten vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen elektrisk anordning med sladdar, keramiska delar, kopparlindning, och synliga fastsättningsdetaljer, troligen inre av en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Staffan_V och 14 till
  • Laddar…
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Här kommer ett till bidrag. Imponerande polskruvar. 20 mm hylsa uppskattar jag. Jag ställde dit en propp som jämförelse.
Den sitter i vår källare. En museal oljekabel går ut genom källarväggen. Troligen har den gått vidare till grannens hus som en gång hört till samma fastighet. I botten på kopplingsdosan är det fortfarande en skvätt olja.
Jag mätte för säkerhets skull och konstaterade att den inte används längre.
[bild]
[bild]
Vilket år tror du det där är från?
 
A avh67f skrev:
Vilket år tror du det där är från?
Huset är från 1928. ASEA-logotypen har ingen swastika, så den är tidigast från 1933. Någon expert kan säkert identifiera åldern på något av alla nummer som finns i gjutgodset.
Rostig, metallskylt med text, monterad på en smutsig, grå yta med skrivklotter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal varningsskylt, sliten text, elektrisk fara, instruktioner, röd och svart text, smutsig betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hittade en låda med lite historiska kontakter på en loppis idag. De längst till höger kanske är en militär variant. Grönmålade ojordade med metallhölje. Droppsäkra(?) ojordade uttag för utomhusbruk? De i mitten med runda hål vet jag inte vad de kan vara till. Möjligen till något svagströmsändamål.
Röd låda full med gamla, olika eluttag och strömbrytare, några ligger utanför lådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
My Saxin och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Hittade en låda med lite historiska kontakter på en loppis idag. De längst till höger kanske är en militär variant. Grönmålade ojordade med metallhölje. Droppsäkra(?) ojordade uttag för utomhusbruk? De i mitten med runda hål vet jag inte vad de kan vara till. Möjligen till något svagströmsändamål.
[bild]
De i mitten är väl strömbrytare som saknar underdelen? Den svarta ser i alla fall misstänkt likt ut som en jag har liggande i källaren, det ska titta ut en tryckknapp genom resp hål. En för "av" och en för "på".
 
D Dublin skrev:
De i mitten är väl strömbrytare som saknar underdelen? Den svarta ser i alla fall misstänkt likt ut som en jag har liggande i källaren, det ska titta ut en tryckknapp genom resp hål. En för "av" och en för "på".
De saknar inte underdelen men i så fall knapparna. Något slags metallbleck kunde skönjas i varje hål så jag gissade på uttag för någon slags stickkontakt som jag inte sett förut.
 
Jag gissar att det är en sån här. När man trycker in den ena knappen åker den andra ut. En variant på vippströmbrytare.
En hand håller en svart rund föremål med två stift och en etikett. Verkar vara elektrisk, kanske en adapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag gissar att det är en sån här. När man trycker in den ena knappen åker den andra ut. En variant på vippströmbrytare.
[bild]
Det stämmer nog för det går även att utläsa texten "BULLA", eller vad det står, på min bild. Då verkar det vara utrett. :)
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Jag hittade en bild på vår gamla elcentral. Matad via pansarrör från inkommande luftledning. Huvudsäkringarna satt i en dosa på övervåningen. Mätartavlorna var finare förr. :)
En gammal elcentral med säkringar, mätare och instruktioner, monterad på en grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus, element, tapetserad vägg, fönster, eluttag, dörr, lutande golv, enkel interiör, brist på möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 4 till
  • Laddar…
Någon som är intresserad i amerikaska facktidningen Electric World? Jag har fyra exemplar från 1906. Nämns även svenska tillverkare.
 
Det låter intressant vad ska du ha för dom?
 
Mikael_L
Jag ordnade till ett perilex-sladdställ till en lite äldre spis igår.
Gammal vit spis med vred och ugnslucka, ser använd och ålderdomlig ut, märkt "ELEKTRO HELIOS".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, den var tydligen från 1947.

Den är dock lite moderniserad på 60-70-talet, med såna här snabbare spiselement.
Äldre spis med två plattor och ugn, behov av rengöring, retro köksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Man måste nog vara minst lika gammal som mig för att känna igen någonting här)


Bakom plåten där bak har det varit rena löpande band till elektriska stolen.
Gamla, korroderade rörledningar och elsladdar med lövansamling; förfall och underhållsbehov synes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med brandskador och smält kabelisolering, tecken på allvarlig elektrisk haveri eller brand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamal elinstallation med öppna sladdar och säkringar, behöver renoveras, potentiell brandrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha rensat lite lik och dammsugit, så kan man betrakta denna fantastiska konstruktion med en massa styv blank oisolerad koppartråd hit och dit. Ja, det är ju en plåt framför sen. Men man kopplar lämpligtvis ur spisen innan man börjar öppna här.
Gammaldags säkringsskåp med keramiska säkringar och ledningar, möjligtvis föråldrat elsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
My Saxin och 44 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ordnade till ett perilex-sladdställ till en lite äldre spis igår.
[bild]
Ja, den var tydligen från 1947.

Den är dock lite moderniserad på 60-70-talet, med såna här snabbare spiselement.
[bild]
(Man måste nog vara minst lika gammal som mig för att känna igen någonting här)


Bakom plåten där bak har det varit rena löpande band till elektriska stolen.
[bild][bild][bild]

Efter att ha rensat lite lik och dammsugit, så kan man betrakta denna fantastiska konstruktion med en massa styv blank oisolerad koppartråd hit och dit. Ja, det är ju en plåt framför sen. Men man kopplar lämpligtvis ur spisen innan man börjar öppna här.
[bild]
Bra konstruktion utan glappande anslutningar. Dagens flatstift håller inte lika länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.