Jag har en liknande hemma som inte blev inkopplad när elen moderniserades då den inte klarade isolationstestet. Kanske ska öppna och se om det räcker att städa bort några lik...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ordnade till ett perilex-sladdställ till en lite äldre spis igår.
[bild]
Ja, den var tydligen från 1947.

Den är dock lite moderniserad på 60-70-talet, med såna här snabbare spiselement.
[bild]
(Man måste nog vara minst lika gammal som mig för att känna igen någonting här)


Bakom plåten där bak har det varit rena löpande band till elektriska stolen.
[bild][bild][bild]

Efter att ha rensat lite lik och dammsugit, så kan man betrakta denna fantastiska konstruktion med en massa styv blank oisolerad koppartråd hit och dit. Ja, det är ju en plåt framför sen. Men man kopplar lämpligtvis ur spisen innan man börjar öppna här.
[bild]
"Elkock" verkar vara en effektiv musfälla. :)
 
Jonas Persson
H HSP skrev:
Bra konstruktion utan glappande anslutningar. Dagens flatstift håller inte lika länge.
Och inga problem med isolering som torkat och fallit av.
 
  • Gilla
Willmanh
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Jag har en liknande hemma som inte blev inkopplad när elen moderniserades då den inte klarade isolationstestet. Kanske ska öppna och se om det räcker att städa bort några lik...
I detta hus saknas det JFB, så jag har ingen aning om denna spis skulle klara sig.
Vanligt är det väl att värmeelementen börjar läcka med tiden, så det är högst osäkert.
 
Mikael_L
Kundens pappa var elektriker så jag fick överta lite kvarlåtenskap.
(Blev tillfrågad om jag var intresserad, och då var ju jag nog helt rätt gnistjagare som kommit)
Så nu är helgen räddad!
Gamla tekniska böcker på rad, "Elektriska Säkerhetsföreskrifter", verktygskatalog, motorhandbok, brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
ahman och 17 till
  • Laddar…
Hittade en 10-sidors brochyr om en data-recorder från mitten av 80-talet:
Broschyr för Philips P.M. 8287, digital datainspelare, test- och mätinstrument, retro teknologi, marknadsföringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vill ha den för en god flaska vin? Fler bilder enligt önskemål.
 
  • Gammal Philips mätinstrumentmanual, röd digital skärm, pappersbakgrund, datalogger, PM 8287 modell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Va ute på en anläggning i veckan. Nere i ställverket så bestod dokumentationen i huvudsak av en gammal porrtidning från 1981. :)

Mitt uppdrag var för övrigt att fixa dokumentationen. Men lite roligt var det, minns när jag jobbade som elektriker. Då kunde jag hitta porrtidningar lite var stans.

Staplar med gamla tidskrifter i genomskinlig låda på dammigt golv, vissa ord är svartöverkryssade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
N Ntek skrev:
Va ute på en anläggning i veckan. Nere i ställverket så bestod dokumentationen i huvudsak av en gammal porrtidning från 1981. :)

Mitt uppdrag var för övrigt att fixa dokumentationen. Men lite roligt var det, minns när jag jobbade som elektriker. Då kunde jag hitta porrtidningar lite var stans.

[bild]
Off-, off-, off-topic. Jag hittade på jobbet en gång en halv liknande tidning i papperstuggen, som naturligtvis gett upp mitt i tuggadet. Syndaren hade förmodligen snabbt avvikt från platsen innan någon skulle upptäcka vad som fastnat.
 
  • Haha
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Jag får snabbt kompensera ovanstående med något att vila ögonen på. :)
Öppen elektrisk kopplingslåda med säkringar, kablar och anslutningar, monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
My Saxin och 4 till
  • Laddar…
Det är med en tår i ögat man byter ut de vackert bockade kuloledningarna. Men det måste ske.
Takmonterad ljusarmatur med två lampor i träbeklädd interiör, sladden löper längs träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledningar på trävägg med kabelskydd och väggfästen, delvis skadad isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 7 till
  • Laddar…
E
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är med en tår i ögat man byter ut de vackert bockade kuloledningarna. Men det måste ske.
[bild][bild]
Det måste du inte. Har du en vacker installation är det bara att över gå till tolv Volt.

Tror inte ens du får riva där är säkert Q märkt.
 
E El-Löken66 skrev:
Det måste du inte. Har du en vacker installation är det bara att över gå till tolv Volt.

Tror inte ens du får riva där är säkert Q märkt.
Gjort är gjort. :(
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Som sagt tråkigt att byta. Q-märkning finns inte (även om jag har fungerande knoppledning i källaren..) Isolationsvärdet är ganska lågt i de gamla pappersledningarna. Det blir inte perfekt med de gamla bakelitdosorna kvar som drar ner resistansen i gruppen, men betydligt bättre efter byte till moderna kuloledningar. Porslin som på bilden är nog bättre som dosmaterial, men nya runda ifö är löjligt dyra och har fortfarande bara fyra poler. Skulle behövas fem när man drar in jord.
 
Mikael_L
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag får snabbt kompensera ovanstående med något att vila ögonen på. :)
[bild]
Bra, nu blev det riktig porr.
:D

En typisk fördelningslåda, gick även att använda som gruppcentral om det var endast trefasgrupper.
Det är 6 st rader med säkringar, och 6 st anslutningar för PE resp N.
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
C
N Ntek skrev:
Va ute på en anläggning i veckan. Nere i ställverket så bestod dokumentationen i huvudsak av en gammal porrtidning från 1981.
Va fan, det är nåt pucko som klottrat över de intressanta delarna 🤓 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Boggi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.