116 017 läst · 729 svar
116k läst
729 svar
El-arkeologi
Medlem
· Korpilombolo
· 3 399 inlägg
"Elkock" verkar vara en effektiv musfälla.Mikael_L skrev:Jag ordnade till ett perilex-sladdställ till en lite äldre spis igår.
[bild]
Ja, den var tydligen från 1947.
Den är dock lite moderniserad på 60-70-talet, med såna här snabbare spiselement.
[bild]
(Man måste nog vara minst lika gammal som mig för att känna igen någonting här)
Bakom plåten där bak har det varit rena löpande band till elektriska stolen.
[bild][bild][bild]
Efter att ha rensat lite lik och dammsugit, så kan man betrakta denna fantastiska konstruktion med en massa styv blank oisolerad koppartråd hit och dit. Ja, det är ju en plåt framför sen. Men man kopplar lämpligtvis ur spisen innan man börjar öppna här.
[bild]
I detta hus saknas det JFB, så jag har ingen aning om denna spis skulle klara sig.useless skrev:
Vanligt är det väl att värmeelementen börjar läcka med tiden, så det är högst osäkert.
Va ute på en anläggning i veckan. Nere i ställverket så bestod dokumentationen i huvudsak av en gammal porrtidning från 1981.
Mitt uppdrag var för övrigt att fixa dokumentationen. Men lite roligt var det, minns när jag jobbade som elektriker. Då kunde jag hitta porrtidningar lite var stans.
Mitt uppdrag var för övrigt att fixa dokumentationen. Men lite roligt var det, minns när jag jobbade som elektriker. Då kunde jag hitta porrtidningar lite var stans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Korpilombolo
· 3 399 inlägg
Off-, off-, off-topic. Jag hittade på jobbet en gång en halv liknande tidning i papperstuggen, som naturligtvis gett upp mitt i tuggadet. Syndaren hade förmodligen snabbt avvikt från platsen innan någon skulle upptäcka vad som fastnat.N Ntek skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 399 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 399 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 399 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 399 inlägg
Som sagt tråkigt att byta. Q-märkning finns inte (även om jag har fungerande knoppledning i källaren..) Isolationsvärdet är ganska lågt i de gamla pappersledningarna. Det blir inte perfekt med de gamla bakelitdosorna kvar som drar ner resistansen i gruppen, men betydligt bättre efter byte till moderna kuloledningar. Porslin som på bilden är nog bättre som dosmaterial, men nya runda ifö är löjligt dyra och har fortfarande bara fyra poler. Skulle behövas fem när man drar in jord.