Anders 1920-tal
Provade att köpa en Bosch klyvkniv med suva-skydd. Tyvärr passade den inte i infästningen. Tips till andra som letar efter duva-skydd till ejca l18
 
Hur gjorde du @devizion för att lyckas?
 
Har tyvärr inte fakturan kvar, men av minne så beställde jag bosch reservdelar från en GTS10 XC(J?). Denna passade mer eller mindre rakt av i fästet på min L18. Möjligtvis att jag fick förlänga spåret något

Skyddet kan ses här:

Bosch sågskydd monterat på sågbord, med synlig cirkelsågklinga och märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
En slipmaskin och ett metallmått på ett dammigt arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en rund sågklinga med tänder i en sågmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallblock med bultar och hål, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller mätverktyg vid sågblad för att kontrollera tandinställning i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallplatta med fyra bultar och ett motsvarande fäststycke i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
devizion devizion skrev:
Har tyvärr inte fakturan kvar, men av minne så beställde jag bosch reservdelar från en GTS10 XC(J?). Denna passade mer eller mindre rakt av i fästet på min L18. Möjligtvis att jag fick förlänga spåret något

Skyddet kan ses här:

[bild]
Det känns ju rimligt om geometrierna stämmer någorlunda.
 
@devizion Är det boschens kniv som du modifierat och använder?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
@devizion Är det boschens kniv som du modifierat och använder?
Stämmer, Formen är väldigt nära originalkniven, dock för 250mm klingor i och med att GTS 10:an är det.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
devizion devizion skrev:
Stämmer, Formen är väldigt nära originalkniven, dock för 250mm klingor i och med att GTS 10:an är det.
Vad blir konsekvensen av 300 mm klingor i så fall? :thinking:
För kniven går väl att skjuta ner i botten (och lätt dra upp igen)?
 
Lime113 Lime113 skrev:
Vad blir konsekvensen av 300 mm klingor i så fall? :thinking:
För kniven går väl att skjuta ner i botten (och lätt dra upp igen)?
Nu går jag från minne men: Kniven i sig fungerar men hamnar längre från klingan än jag var bekväm med, då diametern inte stämmer för 300mm, p.g.a så fungerade inte klingskyddet heller (kommer på klingan).
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Tänkte tipsa om en sak gällande ejca l18. Har ju hållit på och renoverar/fräschar upp en begagnad jag köpte förra året. Hade ett litet slag/glapp på justerbordet. Beställde 4 nya kullager från ejca och nu sitter justerbordet betydligt mer fast och löper jättefint i sin bana.
 
  • Gilla
devizion och 2 till
  • Laddar…
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Tänkte tipsa om en sak gällande ejca l18. Har ju hållit på och renoverar/fräschar upp en begagnad jag köpte förra året. Hade ett litet slag/glapp på justerbordet. Beställde 4 nya kullager från ejca och nu sitter justerbordet betydligt mer fast och löper jättefint i sin bana.
Vad fick du ge för fyra lager och frakt?
 
Anders 1920-tal
Lime113 Lime113 skrev:
Vad fick du ge för fyra lager och frakt?
75 kr st + moms
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Någon som vet om klyvanhållet kan justeras på en Ejca/Luna L18? När jag spänner ner anhållet dras änden på anhållet från klingan några milimeter. ping @Ola C
 
nivv nivv skrev:
Någon som vet om klyvanhållet kan justeras på en Ejca/Luna L18? När jag spänner ner anhållet dras änden på anhållet från klingan några milimeter. ping @Ola C
Ping ping, ingen aning har inte själv en sådan såg. Men andra här har o borde ha koll, tex @OverAndOut
 
@Ola C haha sorry! Vet bara att du är bevandrad i ämnet! :)
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.