Anders 1920-tal
devizion devizion skrev:
Helt glömt bort denna tråd.

Jodå, det mesta löste sig. Var en del pul och få allt 100% rakt igenom men de gick. De går och kontakta Ejca för och få manualen dock stämmer den inte överens helt med alla modeller märkte jag.

Pdf:en har jag vid intresse. Kan inte bifoga den vad jag kan se just nu dock.


För att justera t-tracket gentemot klingan behöver man ta bort 2st rörsprintar för att röra klingan gentemot bordet. (klingan hänger i bordet)

Hitta en bild på rakarm, hojta till om det är något mer.

[bild]
har du hittat några ”miter bars”/skenor som passar i t-spåret på sågen? Vilka isf?
 
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
har du hittat några ”miter bars”/skenor som passar i t-spåret på sågen? Vilka isf?
Vet ej hur spåret ser ut men det finns flera justerbara miter bars, t.ex. incra miter bar. Kan klpas via hyvlar.se
 
Spåren på Ejcan är tyvärr för grunda för Incras skenor. Jag provade att fräsa ned en Incraskena men det blev för lite gods kvar för styrningarna.
 
Gör egna i hårdträ då, eller av en skärbräda i plast, äger du en bandslip så kan du grovskära ut några remsor o sen sanda ser, försänka och skruva fast!?
 
Tänkte bygga en släde till samma och spåret är 15mm upptill. Visade sig att en bit 15x10mm u-profil i aluminium från hornbach passade perfekt i spåret efter att ett sandpapper tagit bort någon grad från spåret. Lite hög bara så får kapa bort någon mm på höjden till typ 15x8...
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 2 till
  • Laddar…
Anders 1920-tal
A aslm skrev:
Tänkte bygga en släde till samma och spåret är 15mm upptill. Visade sig att en bit 15x10mm u-profil i aluminium från hornbach passade perfekt i spåret efter att ett sandpapper tagit bort någon grad från spåret. Lite hög bara så får kapa bort någon mm på höjden till typ 15x8...
till en ejca?
 
Den jag just skaffat är en luna L18, men som jag förstått ska det bara vara färgen som skiljer. Lite nöjd när jag plockade upp den u profilen ur aluminiumlådan och den passade perfekt. Bra glid i anodiserad aluminium mot stål också. Ska jag bara få den skruvad i en skiva å fixa ett anhåll.

Och jag vet den har ett rullbord på sidan, men det är ganska stort i garaget, och inte så bra för mindre bitar.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Anders 1920-tal
A aslm skrev:
Den jag just skaffat är en luna L18, men som jag förstått ska det bara vara färgen som skiljer. Lite nöjd när jag plockade upp den u profilen ur aluminiumlådan och den passade perfekt. Bra glid i anodiserad aluminium mot stål också. Ska jag bara få den skruvad i en skiva å fixa ett anhåll.

Och jag vet den har ett rullbord på sidan, men det är ganska stort i garaget, och inte så bra för mindre bitar.
låter bra! Har du någon bild? Vet någon om man kan få tag på aluplattor att fästa skenan i? Jag behöver ju ha en tving och nån typ av aluprofil också som kan hålla ämnena rakt
 
Anders 1920-tal
devizion devizion skrev:
Helt glömt bort denna tråd.

Jodå, det mesta löste sig. Var en del pul och få allt 100% rakt igenom men de gick. De går och kontakta Ejca för och få manualen dock stämmer den inte överens helt med alla modeller märkte jag.

Pdf:en har jag vid intresse. Kan inte bifoga den vad jag kan se just nu dock.


För att justera t-tracket gentemot klingan behöver man ta bort 2st rörsprintar för att röra klingan gentemot bordet. (klingan hänger i bordet)

Hitta en bild på rakarm, hojta till om det är något mer.

[bild]
vad är det för hjulställning?
 
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
vad är det för hjulställning?
Tror det kom från Rutlands
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Anders 1920-tal
devizion devizion skrev:
Tror det kom från Rutlands
funkar det bra?
 
Blev helt ok med aluminium U profil, fräste ner den i skivan i stället för att kapa på höjden. Några skruv så den sitter kvar och hoplimmat anhåll av nån bit fönsterbänk... Snabbsnickrat och bra sak att ha om man sågar mindre bitar.

Ska jag bara få till bättre riktigt anhåll också, men man ska juh ha ett projekt även nästa år :)
 
  • Aluminium U-profil fräst i träskiva med skruv och fönsterbänksbit som anhåll på snickeribänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snickeriprojekt med U-profil i träskiva, skruvfastsättning och en bit fönsterbänk som anhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
funkar det bra?
Sålt sågen men den fungerade bra för mig under de 3 åren de satt på. Dock höjer den inte fötterna så högt från marken när den är "mobil", så har man några gropar eller större ojämnheter kan de bli ett problem.
 
Anders 1920-tal
devizion devizion skrev:
Sålt sågen men den fungerade bra för mig under de 3 åren de satt på. Dock höjer den inte fötterna så högt från marken när den är "mobil", så har man några gropar eller större ojämnheter kan de bli ett problem.

Ok tack! Kommer du ihåg vilken klyvkniv och suva-skydd du köpte?
 
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Ok tack! Kommer du ihåg vilken klyvkniv och suva-skydd du köpte?
Bosch, sannolikt GTS 10 XC, reservdel hade han (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.