Pysslar-grogg på Hessa kalkbortagning som köpes billigt på Ö&B

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Blev så sugen så jag körde igång med det som fanns tillhands. T-röd och våtslippapper 240 under en gummerad fogplatta.
Gick mycket bra! Nu funderar jag bara på slut behandling. Hårdwax för bil, en bivax blandning eller bara Felder supergleit

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Pysslar-grogg på Hessa kalkbortagning som köpes billigt på Ö&B
Jag tycker att pysslargroggen i allmänhet fungerar rätt dåligt på gjutjärn (det blir lätt sörjigt och konstig grå beläggning). Jag föredrar rostlösande olja typ 5-56 eller motsvarande tillsammans med scotch-brite.

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag tycker att pysslargroggen i allmänhet fungerar rätt dåligt på gjutjärn (det blir lätt sörjigt och konstig grå beläggning). Jag föredrar rostlösande olja typ 5-56 eller motsvarande tillsammans med scotch-brite.
Rubba våra cirklar??!??
Elakt :)

Är det riktigt rostigt brukar jag börja med pysslargrogg. Är det bara lite finputs så olja o scotch.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Fördelen är ju att rosten på djupet i porerna försvinner, gillar man inte den grå färgen av fosfateringen kan man ju efterputsa upp lite mer glans.

nanowire nanowire skrev:
Fördelen är ju att rosten på djupet i porerna försvinner, gillar man inte den grå färgen av fosfateringen kan man ju efterputsa upp lite mer glans.
Ja det är klart är det väldigt häftig rost så räcker inte 5-56. Men den grå fosfateringen måste bort för att få bra glid i borden sen. Kan bli en he del putsning...

Hur pass bra är pysslargrogg?

Har lite rostiga bildelar å, främst trumbromsgrejer, kan det funka?
Även trummorna behöver fräschas upp

Daniel_N Daniel_N skrev:
Ja det är klart är det väldigt häftig rost så räcker inte 5-56. Men den grå fosfateringen måste bort för att få bra glid i borden sen. Kan bli en he del putsning...
Jo, eftersom rosten reduceras till järn som iaf delvis sitter kvar på ytan blir ytan inte finare efter behandlingen än den var innan. Men rostfri vilket ju är en bra utgångspunkt för vidare putsning/behandling.

nino nino skrev:
Hur pass bra är pysslargrogg?

Har lite rostiga bildelar å, främst trumbromsgrejer, kan det funka?
Även trummorna behöver fräschas upp
Det fungerar, rosten försvinner. Viktigt att avfetta innan för bra resultat, tex med diskmedel och varmt vatten.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Körde ni 50 50 vatten och hessa?

Olika konc, små grejor i outspädd.

Funkade över förväntan!
Törs man lägga i hjulcylindrar också? Borde väl inte vara någon fara?

Visst är det så att det bara tar rosten inte frisk metall? Så man törs låta delarna ligga ett tag?

nino nino skrev:
Visst är det så att det bara tar rosten inte frisk metall? Så man törs låta delarna ligga ett tag?
Är det viktigt med toleranserna hade jag varit försiktig med längden på ”ett tag”. Frisk metal påverkas också men inte alls lika snabbt som rosten.

Är bromsdelar till trumbromsar så toleransen är nog så där... Har legat 1 dygn och tänkte ett till för jag får en min stålborste i morgon fm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.