Anders 1920-tal
nivv nivv skrev:
Någon som vet om klyvanhållet kan justeras på en Ejca/Luna L18? När jag spänner ner anhållet dras änden på anhållet från klingan några milimeter. ping @Ola C
har också lite problem med att få klyvkniven 100 procent rakt trots helt ny klyvkniv från ejca
 
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
har också lite problem med att få klyvkniven 100 procent rakt trots helt ny klyvkniv från ejca
Är det korrekt tjocklek på klingan i förhållande till nya klyvkniven? Eller lutar själva kniven?

Vet du något om att justera anhållet?
 
Anders 1920-tal
nivv nivv skrev:
Är det korrekt tjocklek på klingan i förhållande till nya klyvkniven? Eller lutar själva kniven?

Vet du något om att justera anhållet?
är osäker. Köpte en ny felder-klinga före klyvkniven. Kan vara jag som gjort fel
 
Klyvanhåll
Det beror vilken variant du har. Nu har jag modifierat mitt anhåll med en annan aluminiumprofil men principen är samma. Jag skulle kunna justera toppen gentemot basen (grön-mot-grön) genom att släppa på de två skruvarna. Jag skulle också kunna lägga en shim mellan aluminiumprofilen och toppen på grönt anhåll.

Modifierat såghåll med en vit aluminiumprofil på en gängtålig sågbord med grön bas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierat grönt anhåll på en såg med aluminiumprofil och skruvar för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierat grönt såganhåll fäst vid en aluminiumprofil på ett arbetsbord, med justeringsskruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modifierat grönt anhåll vid en såg med en aluminiumprofil och justeringsskruvar, verktygstips synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klyvkniv
Jag la ut några bilder tidigare på min klyvkniv. Den bör gå att justera rakt även om det är ont om utrymme bakom sågmotorn och mekanismen är omständlig.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
är osäker. Köpte en ny felder-klinga före klyvkniven. Kan vara jag som gjort fel
denna: ”HM universal klinga D=300mm; W=3.2/2.2mm; d=30mm; 48T ATB”

har inte hunnit mäta
 
Anders 1920-tal
nivv nivv skrev:
Någon som vet om klyvanhållet kan justeras på en Ejca/Luna L18? När jag spänner ner anhållet dras änden på anhållet från klingan några milimeter. ping @Ola C
vet inte om det är felet men läste här för ett tag sedan i någon tråd att klingan kan sitta lite snett i förhållande till bordet. Man kan justera detta. Men det är kanske inte det som är fel på din l18?
 
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
vet inte om det är felet men läste här för ett tag sedan i någon tråd att klingan kan sitta lite snett i förhållande till bordet. Man kan justera detta. Men det är kanske inte det som är fel på din l18?
Nej, bladet är parallellt med sloten. Man ser att anhållet pekar utåt när man spänner ner anhållet, borde gå att justera tycker jag. Ska kolla mer på det imorgon
 
Lime113 Lime113 skrev:
Klyvanhåll
Det beror vilken variant du har. Nu har jag modifierat mitt anhåll med en annan aluminiumprofil men principen är samma. Jag skulle kunna justera toppen gentemot basen (grön-mot-grön) genom att släppa på de två skruvarna. Jag skulle också kunna lägga en shim mellan aluminiumprofilen och toppen på grönt anhåll.

[bild] [bild] [bild]
[bild]

Klyvkniv
Jag la ut några bilder tidigare på min klyvkniv. Den bör gå att justera rakt även om det är ont om utrymme bakom sågmotorn och mekanismen är omständlig.
har samma variant som du! Byggd 1989 om det är någon annan som undrar. Tack för infon, ska mecka lite imorgon och se om jag kan förstå mig på det!

Var hittade du en passande alu-profil? Mitt är lite naggat av ett sågblad nämligen
 
Ola C Ola C skrev:
Ping ping, ingen aning har inte själv en sådan såg. Men andra här har o borde ha koll, tex @OverAndOut
Har nu varit ute och tittat lite. Som @Lime113 skriver verkar man kunna justera grön mot grön med de två skruvarna. Men du säger att det flyttas när du spänner? Mitt är helt stumt. Antar då att du menar att du spänner anhåll mot linjalen. Det spelet justeras ju med de två små skruvarna nedan.
Närbild av justeringsskruvar på en grön maskindel vid arbetsbordet, möjligt justering av anhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan finns ju alternativet att linjalen inte är vinkelrät mot klingan om allt annat är 90 grader. Ska ju gå att justera vaggan, men det skulle ju också gå att schimsa linjalen infästning mot bordet.
Närbild på en sågmaskins anhåll och mätskala, med fokus på justeringsskruvar och infästningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men då måste man ju också ta hänsyn till spår och justerbord...

//Ulf
 
O OverAndOut skrev:
Har nu varit ute och tittat lite. Som @Lime113 skriver verkar man kunna justera grön mot grön med de två skruvarna. Men du säger att det flyttas när du spänner? Mitt är helt stumt. Antar då att du menar att du spänner anhåll mot linjalen. Det spelet justeras ju med de två små skruvarna nedan.
[bild]
Sedan finns ju alternativet att linjalen inte är vinkelrät mot klingan om allt annat är 90 grader. Ska ju gå att justera vaggan, men det skulle ju också gå att schimsa linjalen infästning mot bordet.
[bild]
Men då måste man ju också ta hänsyn till spår och justerbord...

//Ulf
Paralellt verkar det vara, men det vippar när jag spänner ner det.

Dessa skruvarna är det jag ska fiffla med?
Närbild på justerskruvar på ett verktygsanläggningsstycke, markerade med orange pilar, mot en grön maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provade det först (utan att ha anhållet liggandes på linjalen), jag måste lossat för mycket för brickan i anhållet trillade ut. Jag antar att skruvarna används för att få lagom tight gång på linjalen? Tack för tipsen!
 
Jag var lite snabb. Man kan inte justera spelet med de två små skruvarna. De verkar bara hålla den fjädrande "brickan" på plats så att spännvredet inte trycker direkt på linjalen.

Jag kollade nu lite och jag har nog någon mm spel. Men vredet vrider tillbaka den till rätt position. Jag släpper också vredet minimalt då jag ska flytta anhållet. Då blir ju felet mindre.

Men menar du att du mäter in vid klingan och sedan flyttar anhållet sig när du spänner? Jag använder linjalen för att ställa in bredd. Om den inte stämmer kan man ju justera riktlinjen/glaset.

//Ulf
 
O OverAndOut skrev:
Jag var lite snabb. Man kan inte justera spelet med de två små skruvarna. De verkar bara hålla den fjädrande "brickan" på plats så att spännvredet inte trycker direkt på linjalen.

Jag kollade nu lite och jag har nog någon mm spel. Men vredet vrider tillbaka den till rätt position. Jag släpper också vredet minimalt då jag ska flytta anhållet. Då blir ju felet mindre.

Men menar du att du mäter in vid klingan och sedan flyttar anhållet sig när du spänner? Jag använder linjalen för att ställa in bredd. Om den inte stämmer kan man ju justera riktlinjen/glaset.

//Ulf
Jag mäter på anhållet så långt till mig som möjligt och sen längst bort på anhållet, då skiljer det sig 2 millimeter. Min lupp är tyvärr borta så jag ställer in genom att mäta från miter-sloten till anhållet. Tror inte anhållet flyttar sig märkvärt i mitten av anhållet när jag spänner ner det.

Jag får återkomma med en video imorgon om jag lyckas fånga fenomenet.

Tror man ska göra som du skriver, bara lossa anhållet väldigt lite, så att det precis kan löpa på linjalen. Då blir det säkert mindre spel när man spänner anhållet
 
Jag ska försöka kolla imorgon kväll och jämföra med miterspåret. Men det ska vad jag förstått vara lite släpp i framkant så man inte riskerar att det klämmer där. Men 2mm låter mycket.

Kan du inte höra med ejca om en ny lupp? Eller om det finns passande reservdelar till andra sågar?

//Ulf
 
O OverAndOut skrev:
Jag ska försöka kolla imorgon kväll och jämföra med miterspåret. Men det ska vad jag förstått vara lite släpp i framkant så man inte riskerar att det klämmer där. Men 2mm låter mycket.

Kan du inte höra med ejca om en ny lupp? Eller om det finns passande reservdelar till andra sågar?

//Ulf
Ja, eller så mäter jag dåligt! Max 2mm, får kolla mer imorgon.

Jag ska se om dom kan skicka en, jag köpte nytt måttband och den längre linjalen av dem tidigare, så det ska nog gå! Trodde folk mest mätte från klingan så jag tänkte att luppen var överflödig. Men du tycker att det fungerar bra?
 
Har trixat lite nu och det verkar som att det är för mycket spel mellan plattan som ”tvingen” trycker mot anhålls-”ribban”. Gick att fixa temporärt med två lager maskeringstejp. Ska skaffa teflontejp eller liknande för en mer permanent lösning.
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.