Någon av er @OverAndOut eller @Lime113 som har kommit på något bra sätt att fästa ett fjäderanhåll som håller nere ett smalt ämne? Alu-profilen är ju inte solid på baksidan och själva anhållet har en icke-rektangulär form.

Har för övrigt beställt klingskydd och klyvkniv från Felder, får se om delarna passar!
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Sätta något I SUV-skyddet?
Du bör väl kunna sätta något U-format på ditt anhåll och låsa genom skruv mot baksida skena? Sen får du sätta ett fjäderanhåll (feather board?) mot detta tillägg.

Missade en hel del inlägg tidigare, min skena har jag köpt lokalt i Sävedalen hos Alucon. Jag köpte en 3 meters skena så jag har en bit kvar om du vill ha en kortare bit utan att behöva betala kapavgift på Alucon :)
 
Lime113 Lime113 skrev:
Sätta något I SUV-skyddet?
Du bör väl kunna sätta något U-format på ditt anhåll och låsa genom skruv mot baksida skena? Sen får du sätta ett fjäderanhåll (feather board?) mot detta tillägg.

Missade en hel del inlägg tidigare, min skena har jag köpt lokalt i Sävedalen hos Alucon. Jag köpte en 3 meters skena så jag har en bit kvar om du vill ha en kortare bit utan att behöva betala kapavgift på Alucon :)
nä jag tänkte på anhållet! Ska se vad man kan hitta på. Hur lång bit har du kvar? :)
 
nivv nivv skrev:
nä jag tänkte på anhållet! Ska se vad man kan hitta på. Hur lång bit har du kvar? :)
3 meter - 2*65 cm, jag kör förbi Lund ibland.
 
Anders 1920-tal
nivv nivv skrev:
Någon av er @OverAndOut eller @Lime113 som har kommit på något bra sätt att fästa ett fjäderanhåll som håller nere ett smalt ämne? Alu-profilen är ju inte solid på baksidan och själva anhållet har en icke-rektangulär form.

Har för övrigt beställt klingskydd och klyvkniv från Felder, får se om delarna passar!
det ska bli mkt spännande att höra om de passar.
 
Nu hittade jag några bilder
Jo jag har lyckats med feather boards direkt i min skena (från Axminster). Sen att de inte är lika praktiska som Jessem är väl kanske inte så konstigt med tanke på priset.

En arbetsbänk i en verkstad med två feather boards monterade på en aluminiumprofil och nya borrade hål i gjutjärnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två feather boards fästa i en skena ovanför ett sågblad på ett bordsåg med en bräda i skärposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gällande att fästa en aluminiumprofil så tog jag upp två nya hål i rätt höjd genom det gröna gjutjärnet.

Aluminiumprofil monterad på en såg med synliga modifierade hål i det gröna gjutjärnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aluminiumprofil monterad på grönt gjutjärnsbord med nya hål synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För de som inte är bekanta med original profilen och löparen så lägger jag med några bilder på den också.

Verktyg och utrustning för träbearbetning, inklusive en aluminiumprofil och en grön gjutjärnsdel med nya borrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordsåg med modifierad aluminiumprofil och nya hål i gjutjärnsbordet för fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en aluminiumprofil med nyborrade hål över ett gjutjärnsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Här kan man se mina nya hål.

Anpassad feather board monterad på grönt gjutjärnsbord med nya hål för fäste av aluminiumprofilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Hur fungerar er dammuppsamling? Jag kopplade på en grovdammsugare till 100mm-stosen men tycker det blev mest damm i tomrummet i sågen och på golvet. Hade inget klingskydd så det kanske bidrar. Är det spånsug som gäller eller?
 
Jag kör en ganska kraftig spånsug. Det funkar OK, men då jag inte löst utsuget från klingskyddet än så skapas ju ganska mycket spån ändå, framförallt på ovansidan. Ska bli kul och höra om Felder-huven fungerar.

//Ulf
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 1 till
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Jag har hållit på och försökt ställa in justerbordet med hjälp av linjalen/kapanhållet på justerbordet samt ett långt vattenpass (hultafors mst 180). Sköt bordet så att linjalen var i kant med gjutjärnsbordet. Längst bort i andra änden lade jag vattenpasset med mitten på justerbordet. Använde dessa två som referens för att försöka få justerbordet helt parallellt med gjutjärnsbordet...

Men icke! Det var inga problem att få en av referenserna i våg men inte båda! När jag fick till linjalen i våg Strax över gjutjärnsbordet så stack den bortersta änden av vattenpasset upp. Fick jag vattenpasset i våg så nöp linjalen. Försökte en bra stund men gav sen upp.

är det någon som har nåt bra tips/erfarenhet av hur jag ska gå till väga? Inställningen nu är väl ändå ok - bitarna jag testsågade med blev vinkelräta enligt min vinkelhake men man vill ju få bordet att gå exakt rakt fram...
 
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Jag har hållit på och försökt ställa in justerbordet med hjälp av linjalen/kapanhållet på justerbordet samt ett långt vattenpass (hultafors mst 180). Sköt bordet så att linjalen var i kant med gjutjärnsbordet. Längst bort i andra änden lade jag vattenpasset med mitten på justerbordet. Använde dessa två som referens för att försöka få justerbordet helt parallellt med gjutjärnsbordet...

Men icke! Det var inga problem att få en av referenserna i våg men inte båda! När jag fick till linjalen i våg Strax över gjutjärnsbordet så stack den bortersta änden av vattenpasset upp. Fick jag vattenpasset i våg så nöp linjalen. Försökte en bra stund men gav sen upp.

är det någon som har nåt bra tips/erfarenhet av hur jag ska gå till väga? Inställningen nu är väl ändå ok - bitarna jag testsågade med blev vinkelräta enligt min vinkelhake men man vill ju få bordet att gå exakt rakt fram...
Har tänkt tanken på kalibrering tidigare. Skulle du kunna ta några bilder? Jag är inte helt säker på var ditt problem ligger men underredet/vaggan har en hel del justermöjligheter.
 
@Anders 1920-tal och ni andra, nu har jag fått hem klyvkniven från Felder och den får nog modifieras en aning. Eftersom infästningen för klyvkniven är delvis pinnar och delvis plattor som pressas ihop tänker jag att man kan kapa bort det rödmarkerade på klyvkniven.

Problemet blir att klyvkniven inte kommer upp tillräckligt, vilket resulterar i att huven inte kommer upp tillräckligt. Detta gör sågbladet måste höjas onödigt mycket när tunna skivor ska sågas.

Vad tror ni? Det borde väl vara ok att kapa bort det rödmarkerade utan att tulla på säkerheten? Klyvkniv från Felder med röd markering på del som övervägs att kapas, bredvid cirkelsågblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klyvkniv på arbetsbänk med rödmarkeringar för föreslagen modifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klyvkniv på sågbord med röd markering för föreslagen kapning, bredvid sågblad och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klyvkniv för sågmaskin på arbetsbord med rödmarkeringar för föreslagen kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klyvkniv på arbetsbänk med röd markering där en del ska kapas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Menar du att klyvkniven aldrig kommer upp eller att den inte kommer upp så länge du inte tar bort det rödmarkerade?

Vad fick du ge för Felderklyvkniven med frakt och köpte du även ett SUV-skydd?
 
Lime113 Lime113 skrev:
Menar du att klyvkniven aldrig kommer upp eller att den inte kommer upp så länge du inte tar bort det rödmarkerade?

Vad fick du ge för Felderklyvkniven med frakt och köpte du även ett SUV-skydd?
Jo, klyvkniven följer med bladet, men om jag sätter klyvkniven där den bör sitta (så att det är ca 2mm mellan bladet och kniven) så hamnar toppen på klyvkniven för lågt så att säga. Vilket gör att pivotpunkten på huven huven kommer för nära bordet. Bifogar en bild på problemet. Den svarta skruvploppen tar alltså i bordet.

Ja, jag köpte skyddet också. Gav 970 för kniven och skyddet hos Plano maskin.

Klyvknivens topp och svart skruvplopp nära ett bordssågblad och arbetsbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyckte denna var små rolig (klyvkniv från sågklinga) :D

Make a Riving knife
 
nivv nivv skrev:
Jo, klyvkniven följer med bladet, men om jag sätter klyvkniven där den bör sitta (så att det är ca 2mm mellan bladet och kniven) så hamnar toppen på klyvkniven för lågt så att säga. Vilket gör att pivotpunkten på huven huven kommer för nära bordet. Bifogar en bild på problemet. Den svarta skruvploppen tar alltså i bordet.

Ja, jag köpte skyddet också. Gav 970 för kniven och skyddet hos Plano maskin.

[bild]
Ersätt den svarta ploppen med en ställbar spak så vinner du några mm.

Dag

Svart ställbar spak på en metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.