stigen stigen skrev:
Ersätt den svarta ploppen med en ställbar spak så vinner du några mm.

Dag

[bild]
Ja, kanske! Kruxet är att ploppen måste skruvas ut åtskilliga varv för att kunna ta av skyddet helt, men då kan man iofs hissa upp bladet.
 
Anders 1920-tal
Lime113 Lime113 skrev:
Har tänkt tanken på kalibrering tidigare. Skulle du kunna ta några bilder? Jag är inte helt säker på var ditt problem ligger men underredet/vaggan har en hel del justermöjligheter.
jag löste problemet men glömde bort att uppdatera. La en liten ”shims” under en av järnbalkarna som håller kullagren som justerbordet löper på. Löste problemet helt och nu går justerbordet helt parallellt med gjutjärnsbordet. Anser för övrigt att konstruktionen på det ”vanliga” Justerbotdet på ejca l18 inte är helt optimalt.
 
Vad säger ni, svensktillverkat är dyrt...?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Sågskydd - sängskåpsbeslag https://www.blocket.se/vi/92115098.htm

Svensktillverkat sågskydd med märkningen EJCA, kablar och styrenhet i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskinskydd TS-60, Skyddshuv CHO 40, och Maskinskydd TR-6 från EJCA med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Vad säger ni, svensktillverkat är dyrt...?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Sågskydd - sängskåpsbeslag [länk]

[bild] [bild]
Nu återstår bara att koppla in den. Tack för tipset! Jag hade av oförklarlig anledning (slarv:)) missat den.
Oinstallerad verkstadsmaskin av märket EJCA på arbetsbord omgiven av verktyg och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Ulf
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Tack för en mycket bra tråd. Det tog ju bara nån timme att rikta in sågen när man väl visste vad man skulle göra. Jag hade iofs lite tur för det fanns inga styrpinnar att bråka med.
 
Hallå!

Jag är nybliven l18 ägare. När jag köpte den var höj och sänkningen av klingan rejält trög. Det var mycket fett och spån på justerskruven så jag förmodade att rengöring av denna skulle fixa biffen. Men icke. Jag kan konstatera att problemet är att själva axeln som höj och sänkningen roterar runt går för trögt (se bilder). Går inte att rubba. Har som ni ser fått riva ner hela sågen för att fatta problemet och ytorna har badat i wd40 men det rör sig inte. Jag funderar på att värma med gasollåga men är lite osäker på om man vågar detta. Är ju liksom hjärtat i sågen.

Nedmonterad äldre bordsåg med synlig justerskruv och insmurad axel, markerad med svart pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedmonterad såg med synlig justerskruv och axel på arbetsbänk, omgiven av verktyg och rengöringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A axel_n skrev:
Hallå!

Jag är nybliven l18 ägare. När jag köpte den var höj och sänkningen av klingan rejält trög. Det var mycket fett och spån på justerskruven så jag förmodade att rengöring av denna skulle fixa biffen. Men icke. Jag kan konstatera att problemet är att själva axeln som höj och sänkningen roterar runt går för trögt (se bilder). Går inte att rubba. Har som ni ser fått riva ner hela sågen för att fatta problemet och ytorna har badat i wd40 men det rör sig inte. Jag funderar på att värma med gasollåga men är lite osäker på om man vågar detta. Är ju liksom hjärtat i sågen.

[bild] [bild]
Varsågod

Luna/Ejca L18 - Samlingstråd https://www.byggahus.se/forum/threads/luna-ejca-l18-samlingstrad.384684/page-2#post-3845344
 
Tack för ditt svar och oerhört snabbt fixade videoinspelningen.

Jag tror att jag har fattat principen för hur sågen opererar. Mitt problem är att axeln (pil i min bild ovan) är nästan helt stum, förmodligen rost men jag är inte säker. Ska jobba med wd40 och försiktig värme med varmluftspistolen ett par kvällar och se hur det går. Återkommer med hur det går.
 
Nu tittade jag främst på den nedre axeln men den övre axeln lär ju behöva rotera likt den nedre. Men det är inte många grader som behövs se streck.

Metallaxel som sticker ut ur en vit struktur med suddig bakgrund som antyder en roterande mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på en metallaxel som sticker ut från vad som ser ut att vara en del av en maskin eller ett mekaniskt system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: men om det nu bara är en genomgående axel som bara ska löpa smidigt så bör man inte behöva vara så rädd för att något ska gå sönder... Lycka till :)
 
Redigerat:
Hej!

Hur justerar man anhållet? Anhållet är inte vinkelrätt mot sågbordet.
 
J JF. skrev:
Hej!

Hur justerar man anhållet? Anhållet är inte vinkelrätt mot sågbordet.
Anhållet kan du justera med att lägga brickor emellan fram eller bak. Du kan även justera den tvärgående rail:en som anhållet löper på. Sen kan du justera sågklingan mot bordet.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Anhållet kan du justera med att lägga brickor emellan fram eller bak. Du kan även justera den tvärgående rail:en som anhållet löper på. Sen kan du justera sågklingan mot bordet.
Sätta brickor här menar du?
 
  • En verkstadsbild med bordscirkelsåg, två rosa cirklade områden, snickarverktyg synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir bättre om det justeras mellan de gröna delarna så de inringade kan användas bara för att justera aluminium-anhållen. De justerar man ju ofta. Kom ihåg att anhållen aldrig får luta mot klingan i bakkant pga kickback-risken.

//Ulf
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
J JF. skrev:
Sätta brickor här menar du?
Det är snabbaste lösningen. Men är det mot bord eller klinga du vill justera, vad är det du är missnöjd med?

Som Ulf säger kan du justera vinkelräthet mellan de två gröna baserna. I bilden ser du iaf en skruv som går uppifrån och ner i bakkant. Bäst är att ta reda på vad som är snett och justera det istället för att försöka lösa problemet någon annanstans.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.