23 127 läst · 110 svar
23k läst
110 svar
Ejca L18 justering
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 218 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 218 inlägg
jag löste problemet men glömde bort att uppdatera. La en liten ”shims” under en av järnbalkarna som håller kullagren som justerbordet löper på. Löste problemet helt och nu går justerbordet helt parallellt med gjutjärnsbordet. Anser för övrigt att konstruktionen på det ”vanliga” Justerbotdet på ejca l18 inte är helt optimalt.Lime113 skrev:
Vad säger ni, svensktillverkat är dyrt...?
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Sågskydd - sängskåpsbeslag https://www.blocket.se/vi/92115098.htm
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Sågskydd - sängskåpsbeslag https://www.blocket.se/vi/92115098.htm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag har haft dåligt samvete för skrivandet i justertråden. Tycker det är så kul att skriva och dela saker med er. Blir lätt OT, skapade därför en samlingstråd. Hoppas att ses där
Luna/Ejca L18 - Samlingstråd https://www.byggahus.se/forum/threads/luna-ejca-l18-samlingstrad.384684/
Luna/Ejca L18 - Samlingstråd https://www.byggahus.se/forum/threads/luna-ejca-l18-samlingstrad.384684/
Hallå!
Jag är nybliven l18 ägare. När jag köpte den var höj och sänkningen av klingan rejält trög. Det var mycket fett och spån på justerskruven så jag förmodade att rengöring av denna skulle fixa biffen. Men icke. Jag kan konstatera att problemet är att själva axeln som höj och sänkningen roterar runt går för trögt (se bilder). Går inte att rubba. Har som ni ser fått riva ner hela sågen för att fatta problemet och ytorna har badat i wd40 men det rör sig inte. Jag funderar på att värma med gasollåga men är lite osäker på om man vågar detta. Är ju liksom hjärtat i sågen.
Jag är nybliven l18 ägare. När jag köpte den var höj och sänkningen av klingan rejält trög. Det var mycket fett och spån på justerskruven så jag förmodade att rengöring av denna skulle fixa biffen. Men icke. Jag kan konstatera att problemet är att själva axeln som höj och sänkningen roterar runt går för trögt (se bilder). Går inte att rubba. Har som ni ser fått riva ner hela sågen för att fatta problemet och ytorna har badat i wd40 men det rör sig inte. Jag funderar på att värma med gasollåga men är lite osäker på om man vågar detta. Är ju liksom hjärtat i sågen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
VarsågodA axel_n skrev:Hallå!
[bild] [bild]
Luna/Ejca L18 - Samlingstråd https://www.byggahus.se/forum/threads/luna-ejca-l18-samlingstrad.384684/page-2#post-3845344
Tack för ditt svar och oerhört snabbt fixade videoinspelningen.
Jag tror att jag har fattat principen för hur sågen opererar. Mitt problem är att axeln (pil i min bild ovan) är nästan helt stum, förmodligen rost men jag är inte säker. Ska jobba med wd40 och försiktig värme med varmluftspistolen ett par kvällar och se hur det går. Återkommer med hur det går.
Jag tror att jag har fattat principen för hur sågen opererar. Mitt problem är att axeln (pil i min bild ovan) är nästan helt stum, förmodligen rost men jag är inte säker. Ska jobba med wd40 och försiktig värme med varmluftspistolen ett par kvällar och se hur det går. Återkommer med hur det går.
Nu tittade jag främst på den nedre axeln men den övre axeln lär ju behöva rotera likt den nedre. Men det är inte många grader som behövs se streck.
Edit: men om det nu bara är en genomgående axel som bara ska löpa smidigt så bör man inte behöva vara så rädd för att något ska gå sönder... Lycka till
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Edit: men om det nu bara är en genomgående axel som bara ska löpa smidigt så bör man inte behöva vara så rädd för att något ska gå sönder... Lycka till
Redigerat:
Sätta brickor här menar du?Lime113 skrev:
Det blir bättre om det justeras mellan de gröna delarna så de inringade kan användas bara för att justera aluminium-anhållen. De justerar man ju ofta. Kom ihåg att anhållen aldrig får luta mot klingan i bakkant pga kickback-risken.
//Ulf
//Ulf
Det är snabbaste lösningen. Men är det mot bord eller klinga du vill justera, vad är det du är missnöjd med?J JF. skrev:
Som Ulf säger kan du justera vinkelräthet mellan de två gröna baserna. I bilden ser du iaf en skruv som går uppifrån och ner i bakkant. Bäst är att ta reda på vad som är snett och justera det istället för att försöka lösa problemet någon annanstans.