En tanke jag har är att sätta ett inlägg inuti kåpan som fokuserar större delen av flödet mot framsida. Borde gå med klämpassning, bygglim och en slits för sågklinga.

Sågklinga inne i en grå kåpa med ett träinlägg som fokuserar flödet, omgivet av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
En tanke jag har är att sätta ett inlägg inuti kåpan som fokuserar större delen av flödet mot framsida. Borde gå med klämpassning, bygglim och en slits för sågklinga.

[bild]
Jag går också i tankar på hur man kan förbättra utsuget nu när jag fått utsug i klingskyddet, men har inte hunnit så långt. Skulle man kunna jobba med borst och kardborrband som @stigen? Om man sätter något hårt i kåpan måste man ju säkerställa att klingan kan monteras. Vi får hjälpas åt med detta!

/ Ulf
 
Tänken med inlägget är dels att dela luftflödet, det vet jag inte om borstar gör. Däremot är borstar en enkel och bra lösning för att hålla dammet på ett ställe, och det är väldigt flexibelt att montera.
 
Det kom en fråga på höjdinställningsmekanismen. Den bygger på en stel L-profil som används som hävarm med en gängstång. Denna L-profil (ljus kulör) är inget mer än några infästningar och en axel.


Höjdinställningsmekanism med L-profil och gängstång i industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, jag har precis köpt en L18 80-talare ljusblå som jag har problem med att få ut i 45 graders vinkel, den stannar vid 43 och kör då i botten på justerskruven, har ni stött på detta? Kan motorn ha kommit ur sitt läge? Å andra sidan så är det uttaget i plåten vid nollan så negativ vinkel går att få med ca 15 grader, kan det vara modifierat så att hela paketet är vridet för att få ut negativa vinklar/motsatta vinklar ?
 
A andersost skrev:
Hej, jag har precis köpt en L18 80-talare ljusblå som jag har problem med att få ut i 45 graders vinkel, den stannar vid 43 och kör då i botten på justerskruven, har ni stött på detta? Kan motorn ha kommit ur sitt läge? Å andra sidan så är det uttaget i plåten vid nollan så negativ vinkel går att få med ca 15 grader, kan det vara modifierat så att hela paketet är vridet för att få ut negativa vinklar/motsatta vinklar ?
Verkar ju lite suspekt. Det finns en stoppskruv som har en liten insex-bult som du kan släppa på för att ändra justerskruven. Eller är den maxad redan? Ta en bild!
 
  • Gilla
andersost
  • Laddar…
Tyvärr får jag inte upp min i mer än 40-44° heller. Min spån lösning gör att jag stannar vid 30° nu. Ett senare projekt. Hittar du en lösning så är jag självklart intresserad.
 
  • Gilla
andersost
  • Laddar…
Precis som Nivv skriver så sitter det en låsning som går att justera på den gängade axlen. Det är en gängad ring med en låsskruv i. Den sitter längst upp på den gängade axlen närmast veven går att komma åt genom luckan där du byter klinga men blir lättare om du plockar väck plåten med gradskivan på.
Hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Tackar för tips, ska kika på det, och återkommer om det löser problemet eller inte.
Anders
 
Hallåj, nu har det löst sig som ett mirakel, har borstat och blåst rent, samt smort veven och hjälpte försiktigt till med handen på klingan. Vet inte var felet låg men nu hittar jag ner till 45 grader.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Det dök upp en ny fråga. Jag tänkte skaffa T-beslag som passar spåren i bordet, för att bygga ett glidande sidoanhåll på höger sida. Är det någon som vet vilken storlek det ska vara, eller finns det tom färdiga lösningar att köpa till en Luna L18 från 80-talet? Anders
 
A andersost skrev:
Det dök upp en ny fråga. Jag tänkte skaffa T-beslag som passar spåren i bordet, för att bygga ett glidande sidoanhåll på höger sida. Är det någon som vet vilken storlek det ska vara, eller finns det tom färdiga lösningar att köpa till en Luna L18 från 80-talet? Anders
Finns inget färdigt att köpa (jag har kollat ordentligt). Spåren är typ 14,98mm. En här på byggahus (glömmer vilken) köpte u-profil på Hornbach som var 15mm, därefter får man sandpappra ner till korrekt storlek. Jag har försökt att göra skenor av trä, men de tenderar att bli lite vingliga pga den lilla bredden.
 
A andersost skrev:
Det dök upp en ny fråga. Jag tänkte skaffa T-beslag som passar spåren i bordet, för att bygga ett glidande sidoanhåll på höger sida. Är det någon som vet vilken storlek det ska vara, eller finns det tom färdiga lösningar att köpa till en Luna L18 från 80-talet?
A andersost skrev:
Det dök upp en ny fråga. Jag tänkte skaffa T-beslag som passar spåren i bordet, för att bygga ett glidande sidoanhåll på höger sida. Är det någon som vet vilken storlek det ska vara, eller finns det tom färdiga lösningar att köpa till en Luna L18 från 80-talet? Anders
?
Lite osäker vad du menar. Menar du klyvanhåll och du behöver U-profilen som går över linjalen?
 
O OverAndOut skrev:
Lite osäker vad du menar. Menar du klyvanhåll och du behöver U-profilen som går över linjalen?
Jag gissar på en liknande nedan bild. Fast L18 har ju bara spår på andra sidan klingan

Träsågkälke på sågbord med porträtt och text "THE BEST" ingraverat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sån här blev jag själv sugen på nu!

https://woodgears.ca/delta_saw/sled.html
Träsågkälke monterad på bordssåg med synlig cirkelsågsklinga och spårledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej ja något liknande, och på vänster sida som du säger då spår saknas på höger. Jag har en släde på vänster sida men den passar för grövre arbete. Behöver ett lättare anhåll för små stycken och finlir
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.